به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر لاریجانی در نشست خبری با موضوع اجرای گام چهارم طرح تحول سلامت، این گام را شامل ۱۲ محور تحول آموزش پزشکی دانست و افزود: محور تحول آموزش پزشکی به دانشگاهها اعلام شده است و از این پس دانشگاهها ماموریتهای خاص را در مناطق آمایشی خود بر اساس حیطهها و نیازها انجام میدهند.
لاریجانی گفت: ما در دنیا در زمینه پرورش نیروی انسانی رتبه دهم را داریم اما در نوآوری جایگاه مناسبی نداریم لذا میخواهیم این وضعیت را ارتقا دهیم.
وی افزود: برای بهبود وضعیت نیروی انسانی در دو حیطه پرستاری و پزشک خانواده دو برنامه طراحی شده است که در بازه زمانی دو تا سه سال حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار پرستار تربیت میشوند و متخصص پزشک خانواده نیز در سه دانشگاه علوم پزشکی و چند دانشگاه مناطق آمایشی این سه دانشگاه تربیت خواهند شد.
معاون آموزش وزیر بهداشت با اشاره به برنامه آموزشی پزشک خانواده گفت: در این برنامه یک امتحان ویژه برگزار می کنیم؛ برای دوره اول فارغ التحصیلان نخبه جذب می شوند تا این افراد در دوره های بعدی استاد این رشته شوند.
لاریجانی افزود: البته ظرفیت این تعداد بسیار محدود است و فارغالتحصیلان این تخصص به عنوان استاد برای تربیت سایر دورهها به کار گرفته میشوند.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به آمایش سرزمین در حوزه سلامت گفت: دانشگاههای علوم پزشکی به ۱۰ منطقه آمایشی تقسیم شدهاند و هر کدام از دانشگاهها به صورت ماموریتگرا تمامی زمینههای علمی و سلامت استان خود را پیگیری میکنند.
وی ادامه داد: متاسفانه حدود ۵۰ درصد آموزش عالی کشور در حوزه پزشکی در تهران متمرکز است که بنای ما این است که در سطح کشور گسترش پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر بسیاری از نیازهای کشور در مقاطع کاردانی و کارشناسی میتواند در شهرهای کوچک سامان یابد و نیازهای استانی را برطرف کند و نیروی انسانی آن منطقه برای همان جا تربیت شود.
لاریجانی از تشکیل شورای عالی اخلاق حرفهای در وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این شورا دستورالعمل هایی را برای دانشگاهها در زمینه اخلاق سازمانی در واحدهای درمانی و همچنین حرفهایگری در پزشکی تهیه میکند.
وی در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت تغییرات آییننامه ارزشیابی دانشگاههای خارج از کشور افزود: از این پس دانشگاههای خارجی بر اساس رتبهبندی بینالمللی ارزشیابی میشوند.
لاریجانی گفت: به زودی روش جدیدی را برای ارزیابی دانشگاههای دنیا در رشتههای علوم پزشکی اعمال میکنیم.
وی افزود: تعداد زیادی از افراد علاقهمند به تحصیل در رشته پزشکی هستند و بعضا پس از عدم موفقیت در کنکورهای داخل کشور، برای تحصیل به خارج از کشور میروند، از سویی دیگر ما برای انتقال این افراد به داخل کشور با کمبود ظرفیت مواجه هستیم.
معاون آموزش وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر با توجه به اعمال قانون ۳۰ درصد بومی برای پذیرش در رشتههای علوم پزشکی، دانشگاههای داخل کشور با کمبود ظرفیت مواجه هستند، البته ما تدبیری برای این موضوع انجام دادیم تا به ظرفیت آزاد لطمهای نخورد، اما افرادی که مایل به ادامه تحصیل در داخل کشور باشند، میتوانند در ظرفیت آزاد دانشگاهها به صورت شهریهپرداز تحصیل کنند.
لاریجانی افزود: این میزان ظرفیت محدود است و ما سعی کردهایم با صحبت با دانشگاهها بخشی از این ظرفیت را آزاد کنیم، اما در مقابل استعدادهای درخشان در داخل کشور هم مسئول هستیم.
وی گفت: در حال حاضر بر اساس مصوبات شورای ارزشیابی در سال های گذشته دانشآموختگان خارج از کشور در آزمونهای ملی شرکت میکنند و نمرات آن ها نیز بر روی نمودار رفته تا به آن ها کمکی کرده باشیم.
لاریجانی با اشاره به بین المللی سازی در پزشکی افزود: آموزش پزشکی ایران ظرفیت این را دارد که به عنوان مرکزیت آموزش پزشکی منطقه انتخاب شود.
وی ادامه داد: ما در کشور دارای تمام تخصصها در زمینه پزشکی هستیم و از همین رو سایت بینالمللی سازی پزشکی را مهر رونمایی خواهیم کرد.
لاریجانی گفت: در همین زمینه دانشگاهها ماموریتهای بینالمللی خواهند داشت و در این ماموریتهای بینالمللی نیز امکان فارغالتحصیلی مشترک با چند دانشگاه دیده شده است.
وی درباره آموزش مجازی و توسعه آن از راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی خبر داد و افزود: این دانشگاه تمامی مراکز پراکنده آموزش مجازی را در کنار هم قرار میدهد و اساتید دانشگاه به صورت مجازی آموزشهای لازم را میبینند.
لاریجانی در زمینه آزمونهای مختلف در وزارت بهداشت گفت: قصد داریم مراکز آزمون استاندارد را به زودی راهاندازی کنیم و در روزهای آینده نیز نتایج آزمونهای بورد و جامع علوم پایه و پره انترنی اعلام میشود.
معاون آموزش وزیر بهداشت درباره اعتبار بخشی موسسات دانشگاهی در علوم پزشکی افزود: این اعتباربخشی تاکنون به صورت منسجم انجام نمیشده است اما در گام اول ابتدا بیمارستانهای آموزشی اعتباربخشی میشوند و پس از آن مراکز آموزش عالی کل کشور در حیطه پزشکی مورد اعتباربخشی قرار میگیرند، همچنین ۱۰ دانشگاه کشور نیز اعتباربخشی بینالمللی میشوند.
لاریجانی از گسترش زیرساختهای آموزش پزشکی در دانشگاهها خبر داد و گفت: به دلیل افزایش ظرفیت در مقطع کارشناسیارشد، دستورالعملهایی برای گسترش زیرساختها تهیه شده است که به زودی به دانشگاه ها ابلاغ میشود.
وی درباره وضعیت قبولیها در آزمونهای گواهینامه و دانشنامه پزشکی افزود: تعداد قبولی آزمون گواهینامه ۹۴ درصد است و در واقع شرکتکنندگان این آزمون پس از قبولی به عنوان متخصص وارد جامعه میشوند.
لاریجانی گفت: اما در مورد آزمون دانشنامه افرادی که قبول میشوند به عنوان استاد و عضو هیئت علمی وارد دانشگاه میشوند، بنابراین ما مایلیم که از درجه آکادمیک بالایی برخوردار باشند.
وی افزود: تصمیمگیری در این رابطه برعهده بوردهای تخصصی است و در مجموع همه رشتهها حدود ۶۰ درصد قبولی داریم.
لاریجانی از تدوین دستورالعملی برای آموزش حرفهای در علوم پزشکی خبر داد و گفت: تمامی رشتههایی که به درجه دانشگاهی ختم شوند باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرند، اما برای آموزشهای حرفهای که منجر به مدرک نمیشود، دستورالعملی تهیه شده است که به زودی به مراکز مجری این آموزشها ابلاغ میشود.
معاون آموزش وزیر بهداشت در مورد چالشهای وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد گفت: آموزش پزشکی در بخش غیردولتی نیز چارچوبهای خود را از وزارت بهداشت دریافت میکند؛ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد باید با توافق وزارت بهداشت صورت بگیرد.
وی افزود: پارسال تمامی مراکز دانشگاه آزاد در حیطه پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفت و با مذاکراتی که با این دانشگاه شده تعداد دانشجویان پزشکی این دانشگاه هم به صورت جدی کاهش یافته است، البته مرکز قشم دانشگاه آزاد از سوی وزارت بهداشت متوقف شده است.
لاریجانی درباره تحصیل دانشجویان افغانستانی در رشتههای علوم پزشکی در ایران گفت: یک برنامه راهبردی برای تحصیل این دسته از دانشجویان با همکاری افغانستان تهیه شده است که بر اساس آن ۵۰۰ دانشجوی افغانی در ایران آموزش میبینند؛ ۳۰ درصد آنها به صورت بورسیه و ۷۰ درصد به صورت پرداخت شهریه هستند.
وی افزود: در حال حاضر ۴۰۰ دانشجوی افغانی در ایران تحصیل میکنند که دانشگاهها میتوانند با مصوبه هیئت امنا برای بخش شهریه آنها تسهیلاتی فراهم کنند، البته دانشجویان افغانستانی که متولد ایران هستند در برنامه راهبردی مورد توجه هستند.
معاون وزیر بهداشت درباره مصوبه ایجاد شرط سنی برای رشتههای دستیاری از توقف اجرای این مصوبه خبر داد و گفت: شورای آموزش پزشکی و تخصصی بالاترین مرجع تصمیمگیری برای رشتههای دستیاری است، در این شورا یک مصوبه مبنی بر ایجاد شرط سنی برای ورود به دوره دستیاری تصویب شده است که مذاکراتی برای توقف اجرای آن انجام دادهایم.
لاریجانی افزود: با نظر دفتر حقوقی و مذاکراتی که با وزیر بهداشت داشتهایم و با توجه به اینکه بسیاری از داوطلبان خود را برای آزمونهای دو سال آینده آماده کردهاند، قرار شد این مصوبه دوباره در شورای آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گیرد و حداقل تا اطلاع ثانوی پس از تصمیم نهایی شورا اجرایی نخواهد شد.
معاون آموزش وزیر بهداشت درباره فعالیت مشترک دانشگاههای علوم پزشکی و غیرپزشکی گفت: همکاری این دو دسته از دانشگاهها در گذشته چندان موفقیتآمیز نبوده است، اما در زمینه آمایش به دانشگاهها اعلام کردهایم که با صنایع و دانشگاههای وزارت علوم در منطقه خودشان همکاری داشته باشند.
لاریجانی افزود: در حال حاضر ۳۰ درصد تولیدات علمی کشور در پزشکی است، اما منابع انسانی ما ۱۲ درصد از کل مجموعه تولیدکنندگان علمی است.
وی درباره رشتههای مشترک با وزارت علوم گفت: شورای مشترک با وزارت علوم در این باره تشکیل شده است و در گام اول رشته مهندسی بیمارستان را به وزارت علوم واگذار کردیم، اما هنوز در مورد رشته روانشناسی بالینی جلسات مشترک ادامه دارد و تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.
لاریجانی از تدوین برنامه استراتژیک کاری برای تامین نیروی انسانی دو کشور تاجیکستان و افغانستان خبر داد و افزود: طبق توافقی که با این دو کشور داشتهایم در زمینه تبادل استاد و دانشجو و تربیت ۵۰۰ دانشجو از هر کدام از این دو کشور توافق کردهایم که البته پیشنهاد ایجاد شعب دانشگاهی در این کشورها نیز به آنها ارائه شده است.
معاون وزیر بهداشت درباره قرارداد همکاری با دانشگاههای دنیا از سفر وزیر علوم ایتالیا به ایران خبر داد و گفت: طراحی رشتههای مشترک و همکاری دانشگاهی با کشورهای مختلف در برنامههای وزارت بهداشت قرار دارد و قراردادهای همکاری را که پیش از این طولانی بودند بازنگری می کنیم.
وی همچنین از تدوین برنامهای برای محاسبه نیروی انسانی مورد نیاز کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر میزان نیروی انسانی موردنیاز همانند سایر کشورهاست اما باید محاسباتی در این زمینه داشته باشیم، یک تیم در حال کار بر روی این موضوع است.
لاریجانی درباره بیمارستانهای آموزشی دانشگاه آزاد گفت: وزارت بهداشت بیمارستانهای زیادی دارد که نیمهتمام ماندهاند و برای اتمام آن ها منابع زیادی وجود ندارد، ما به دانشگاه آزاد پیشنهاد کردهایم که میتواند برخی از آن ها را تکمیل کند، در مورد تعرفه ارائه خدمات نیز در حال طراحی مدلی هستیم که با تعرفهای میان آزاد و دولتی اداره شوند.