به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد هاشمی در نشست خبری روز جهانی غذا با تشریح برنامههای سازمان غذا و دارو اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی غذا فردا (21 مهر) در سراسر کشور و در ساعت 8 صبح زنگ سلامت به صدا درمیآید و در این راستا به صورت نمادین صبحانه سالم بین دانشآموزان توزیع میشود.
وی همچنین در ادامه تشریح برنامههای سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا عنوان کرد: همچنین در این راستا از کسانی که نشانگرهای تغذیهای سالم را طراحی و نصب کردند به عنوان برگزیده در این حوزه معرفی میشوند.
مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در توضیح نشانگرهای تغذیهای سلامت بیان داشت: این نشانگرها به صورتی طراحی شده است تا وقتی مردم سه رنگ سبز بر روی فرآوردههای غذایی مشاهده کردند، متوجه سلامت و ایمنی آن ماده غذایی شوند. براین اساس در روز جهانی غذا در سال گذشته این نشانگرها معرفی شد و 18 ماه به تولیدکنندگان غذایی فرصت داده شد تا نشانگرهای تغذیهای را بر روی محصولات غذایی خود نصب کنند که هماکنون فقط در حدود 6 ماه دیگر به فرصت 18 ماهه نصب این نشانگرها باقی مانده است.
هاشمی در ادامه این مبحث توضیح داد البته برخی شرکتهای غذایی این نشانگرهای تغذیهای را نصب کردهاند مثلاً حتی شرکتی در تولیدات چیپس و پفک خود 2 نشانگر قرمز که نشان از عدم ایمنی سلامت فرآورده است نصب کرده است که چنین کاری واقعاً برای فروش محصولاتشان ریسک است ولی متعهد به این کار شدند.
وی در ادامه تشریح برنامههای سازمان غذا و دارو به مناسبت روز جهانی غذا عنوان کرد: باید برای سلامت امنیت غذایی به سمتی برویم تا سوپرمارکتها نیز در این حوزه آگاهی لازم کسب کنند.
مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو با اشاره به مهمترین برنامه روز جهانی غذا در ایران که در روز شنبه 25 مهر با حضور صنایع غذایی و مسئولان ارشد وزارت بهداشت در سالن اجلاس سران برگزار میشود، گفت: همچنین در این راستا در روز جمعه و در نمازجمعهها نیز روسای دانشگاهها و یا معاونان غذا و دارو قبل از خطبهها درباره امنیت غذایی سخنرانی خواهند کرد.
تبلیغات کالاهای مضر آنقدر گران خواهد شد تا دیگر سودی نکنند
هاشمی با اشاره به برپایی غرفههای فرهنگی مرتبط با امنیت سلامت غذایی تصریح کرد: یکی از اهداف ارتقای نشانگرهای تغذیهای آن است که مردم بدانند هر فرآورده غذایی که این نشانگرها را دارد سلامت آن حتی از آرم استاندارد نیز بیشتر است و مسلماً برای تولیدکنندگان آن محصول غذایی نیز این امر به عنوان یک تبلیغ مفید میتواند ارزشمند باشد و حتی تسهیلاتی برایشان فراهم شود تا به هزینههای تبلیغشان تخفیف داده شود و از آن طرف محصولاتی که مضر هستند تبلیغاتشان آنقدر گران شود که دیگر نتوانند برای چنین محصولات مضری تبلیغ کنند.