به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ برنامه رونمایی از بسته جدید 30 بندی خروج از رکود دولت با حضور نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، طیب نیا وزیر اقتصاد و سیف رئیس کل بانک مرکزی آغاز شد.
بر اساس این گزارش پیش از این 4 وزیر دولت شامل وزرای اقتصاد، دفاع، صنعت و رفاه با نگارش نامهای خطاب به رئیسجمهور نسبت به عمیقتر شدن رکود و تبدیل آن به بحران هشدار داده بودند.
این گزارش حاکی است پیش از این دولت یک بسته خروج غیر تورمی از رکود را با برگزاری یک سمینار بسیار بزرگ معرفی کرده بود که بسته یاد شده هنوز در مرحله نگارش آییننامه است و به مرحله اجرا در نیامده است.
نوبخت: اجرای دو رویکرد مهار تورم و رشد اقتصادی در ۶ ماهه سال
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور امروز در نشست تبیین سیاستهای کوتاهمدت رونق اقتصادی اظهار داشت: این بسته ادامه سیاستهای اقتصادی دولت است و از سال 92 یکی از موضوعات مهم ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور بود که تورم 40 درصدی و رشد منفی 6.8 درصدی وجود داشت و به همین دلیل مباحث مهم اقتصادی برای دولت فراهم شد.
رئیس سازمان مدیریت با اشاره به اینکه به دنبال سیاستهای سنجیده و مناسبی بودیم که روند اقتصادی را تغییر دهیم، تصریح کرد: مجموعهای از ابزارهای پولی و مالی تهیه شد و روند کاهنده تورم در دستور کار قرار گرفت و همچنین رشد اقتصادی مثبت شد، اما به جهت وجود تحریم، نیازمند مداقه و ارزیابی مستمر بودیم.
نوبخت با اشاره به برگزاری جلسات تحلیلهای اقتصادی و بررسی اوضاع در روزهای سهشنبه و پنجشنبه، یادآور شد: بسته سیاستی اقتصادی دولت در شهریور 92 طراحی و اجرایی شد و لایحه رفع موانع تولید به مجلس تقدیم شد که مجموعهای از سیاستها به همراه سیاستهای ابلاغی و اقتصاد مقاومتی پیش روی ما قرار گرفت.
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه تشریح سیاست تسریع در رونق اقتصادی با اشاره به اینکه دولت نیز از وضعیت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی خشنود نیست، تأکید کرد: همانطور که مقام معظم رهبری ابراز ناخشنودی کردهاند، به جهت فرصت کوتاه و شرایط تحریم در کنار کاهش قیمت نفت وجود داشت، دولت نیز خشنود نیست و باید فعالیت بیشتری صورت بگیرد.
وی ادامه داد: رشد 3 درصدی و تورم کمتر از 15 درصد نیز مطلوب نبوده و نرخ تکرقمی تورم باید حاصل شود.
نوبخت با اشاره به اینکه موضوع کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تأثیر در اقتصاد بینالمللی و داخلی داشت تصریح کرد: کاهش مخارج دولت و عدم سرمایهگذاری کافی به کاهش تقاضا برای رشد اقتصادی دامن زد و طبیعی است تقاضای ملی باید رشد کنو برای پاسخگویی به این رشد، تولید نیز افزایش داشته باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با اعلام این خبر که بسته سیاستی دولت، شش ماهه خواهد بود، بیان داشت: مباحثی از جمله دوره اجرا، مبانی نظری، ظرفیتهای قانونی برای اجرا و دستگاههای مسئول در بسته مشخص شده است.
وی ادامه داد: دو رویکرد مهار تورم و رشد اقتصادی در این بسته دنبال می شود و دوره شش ماهه آن در حقیقت از شروع برجام تا رفع تحریمها در نظر گرفته شده استف زیرا انتظاراتی ایجاد شده اما کماکان در تحریم هستیم.
نوبخت مبانی نظری این بسته را در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ظرفیتهای قانونی بودجه، قانون رفع موانع تولید و برنامه پنجم دانست و افزود: به دنبال تجهیز موانع برای رونق تولید و صادرات هستیم و تحریک هدفمند تقاضا در دستورکار است.
وزیر اقتصاد: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است
علی طیبنیا در نشست خبری امروز که به منظور تشریح بسته سیاستی دولت برای خروج از رکود برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که دولت زمام امور را بهدست گرفت، اقتصاد با رکود تورمی مواجه بود، بهطوری که رشد اقتصادی 6.8- و تورم بالای 40 درصد بود.
وی افزود: این پدیده ناشی از اعمال تحریمها بود، چراکه زمان تصویب تحریمها کشور ما در اوج وابستگی به درآمدهای نفتی و خارج از کشور بود.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه ساختار اقتصادی بیمار که از قبل از انقلاب به ارث رسیده و در دهه گذشته با اعمال برخی سیاست های نادرست عدم تعادلها را تشدید کرده است، تصریح کرد: در شرایطی که میدانستیم تحریمها اعمال میشود، سیاستها به گونهای تنظیم شده که وابستگی به خارج از کشور افزایش و عمق تولید کاهش یافت.
طیبنیا با اشاره به اینکه هدف دولت از ابتدای کار خروج از رکود و دستیابی به رشد پایدار بوده است، گفت: دستیابی به رشد پایدار مستلزم مهار تورم است و به همین دلیل ثبات در بازار ارز، طلا و داراییها در دستورکار قرار گرفت، چراکه شرط لازم برای خروج از رکود ثبات و آرامش اقتصادی است.
وی ادامه داد: سیاستهای به کار گرفتهشده موفق بود، زیر نرخ تورم کاهش یافته و حتی تورم نقطه به نقطه در آستانه تک رقمی شدن است و همچنین برای 4 فصل رشد مثبت اقتصادی رقم خورد و ما بعد از 8 فصل رشد منفی اقتصاد از رکود خارج شدیم.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به تغییر شرایط سیاسی و بینالمللی و کاهش رشد اقتصادی در جهان، افزود: تنزل نرخ رشد اقتصادی جهان به کمتر از پیشبینیها و همچنین کاهش قیمت نفت و کالاهای معدنی موجب شد که رشد اقتصادی ایران، تهدید شود. ارتباط تنگاتنگی بین درآمد نفتی و رشد اقتصادی ایران وجود دارد و مشخص بود با کاهش قیمت نفت رشد اقتصادی هم کاهش مییابد.
طیبنیا ادامه داد: عامل دیگری که اضافه شد پیشبینی مردم از رفع تحریمها بود و همین موجب شد که تقاضا برای خرید کالاهایی مانند خودرو و لوازم خانگی کاهش یابد. مردم به درستی تقاضای خود را به آینده موکول کردند.
وی با بیان اینکه در 6 ماه نخست امسال درآمدهای دولت نسبت به دوره مشابه سال قبل 9 درصد کاهش یافته است، گفت: اگر به قیمتهای ثابت در نظر بگیریم، درآمد دولت 24 درصد کاهش یافته و این به معنای انقباض در منابع دولت است.
وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به کاهش تقاضای کل در اقتصاد کشور، افزود: در سال جاری عمده مشکلات از محل کمبود تقاضا است و از طرف دیگر مشکلات منطقه و ناامنی عامل دیگری بود که صادرات به کشور عراق کاهش یابد، بنابراین از 3 ماه پیش بحث مقابله با این شرایط در دستورکار دولت قرار گرفت.
وی با اشاره به بسته تنظیمشده برای خروج از رکود اظهار داشت: یکی از محورهای این بسته تأمین اعتباری است. تأمین اعتباری خود را در کاهش تسهیلات اعطایی و نرخ بالای سود نشان میدهد.
وی ادامه داد: بدهیهای دولت به پیمانکاران و شرکتهای دولتی رقم بالایی است و وقتی دولت نتواند بدهی خود را تسویه کند، این پدیده خود را در سایر بخشها نشان میدهد و در نهایت موجب بدهی شرکتها به بانکها میشود.
طیبنیا افزود: در این بسته برای رکود بخش مسکن و بازار سرمایه برنامههایی در نظر گرفته شده که در قالب مجموعهای اجرایی خواهد شد.
طیبنیا در مورد برنامه دولت برای بازپرداخت بدهی دولت اظهار داشت: صرف اینکه دولت بدهکار باشد، پدیده بدی نیست، چرا که همه دولتها حجم قابل توجهی بدهی دارند، اما آنچه که نامطلوب است، بدحساب بودن دولت است.
وی افزود: نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی کشور هنوز به 25 درصد نرسیده، در حالی که در برخی کشورها به بالای 100درصد و در ژاپن حتی به 250 درصد رسیده است، اما آنچه که در ایران مشکل به وجود آورده، عدم مدیریت منسجم بدهی دولت است.
وزیر اقتصاد با اشاره به درخواست محاسبه دقیق بدهی دولت از همه دستگاهها گفت: برنامه ما ایجاد بازار بدهی است تا دولت بتواند بدهی خود را با انتشار اوراق مشارکت، صکوک اجاره و اسناد خزانه بازپرداخت کند و در بازار ثانوبه قابل خرید و فروش شود.
طیبنیا ادامه داد: در واقع هدف این است که دارایی طلبکاران دولت قدرت نقدشوندگی پیدا کند و شرایط برای اعمال سیاست عملیات بازار باز برای بانک مرکزی فراهم شود.
طیبنیا با اشاره به برنامه دولت برای انتشار 6 هزار میلیارد تومان صکوک در سال جاری گفت: یکهزار میلیارد تومان در بازار ثانویه عرضه میشود و 5 هزار میلیارد تومان صرف بازپرداخت بدهی دولت به طلبکاران میشود. این طلبکاران برای تأدیه بدهی، به سیستم بانکی مراجعه کرده و این اوراق را تحویل میدهند و بانکها هم این اوراق را نزد بانک مرکزی قرار داده و متناسب با حجم آن، بخشی از ذخیره قانونی را تأدیه میکنند.
وی تصریح کرد: همچنین 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت و 5 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه متنشر میشود، هدف ما این است که با ساماندهی بدهی دولت، تنگنای مالی در جهت دستیابی به رشدهای اقتصادی بالا رفع شود.
سیف: کاهش نرخ سود بانکی در راه است/سه راهکار تحریک تولید و تقاضا
ولیالله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نشست تبیین تسریع سیاستهای رونق اقتصادی با بیان اینکه رشد اقتصادی فصل آخر سال 93 به میزان 0.6 درصد رسیده است، گفت: این رقم کمترین رقم نسبت به سه فصل قبل از آن است، پیشبینی میشود که در سال 94 کمتر از سال 93 میزان رشد باشد و برای تحریک تولید و رشد در دوره گذار هستیم و از حال حاضر تا اجرای برجام، این تحرک باید ایجاد شود.
وی با اشاره به سیاستهای بانک مرکزی در بسته گفت: جهت گیری های نظام بانکی در زمینه پولی و اعتباری بوده و دو رویکرد برای خروج از تنگنای مالی و کاهش نرخ سود جاری در نظر گرفته شده که شامل کاهش سپرده قانونی و ورود بانک مرکزی به بازار بینبانکی است.
سیف ادامه داد: نرخ ثابت سپرده قانونی بانکها 13 درصد بوده و این مدل برای بانکهای تجاری تغییر خواهد کرد و از 10 تا 13 درصد متغیر است. برای انضباطبخشی به بانکها نسبت به پایبندی و سیاستها درصد مشخص تعیین شده و هر سه ماه تجدیدنظر میشود.
به گفته رئیس کل بانک مرکزی، شروع این سیاست اصولاً منجر به ورود نقدینگی از بانک مرکزی به سمت بانکها میشود و به کاهش قیمت تجهیز منابع بانکها منجر خواهد شد.
سیف در مورد ورود بانک مرکزی به بازار بینبانکی بیان داشت: رفع تنگنا و هدایت سود موجود به سمت دامنه مورد قبول در دستورکار است و علیرغم کاهش تورم به 15 درصد، نرخ سود کاهش چندانی نداشت و این اشکال بزرگ است که عوامل آن به فعالیت مؤسسات غیرمجاز، مطالبات بانکها از دولت و مجموعهای از عوامل میشود.
وی با اشاره به اینکه نرخ سود کاهش خواهد یافت، تصریح کرد: با کمک به کاهش تدریجی نرخ رایج در عملیات بانکی شرایط غیرمنطقی حل و فصل میشود،همچنین این بانک نسبت به عملکرد گذشته بانکها بیتفاوت نیست .بانکهای پیشتاز در رعایت ضوابط معرفی خواهند شد و برخی بانکها نیز به دلیل عدم رعایت سیاستها به هیأت انتظامی معرفی میشوند.
سیف با اشاره به تأمین مالی برای تولیدکننده و تسهیلات اعتباری برای خریداران اظهار داشت: رویکرد تأمین مالی برای تولید بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار از طریق عقد خرید دین ایجاد میشود و اسناد ناشی از فروش مدتدار شرکتهای تولیدی در بانکها تنظیم شده است. بانکها اسناد خود را به بانک مرکزی ارائه خواهند داد و بانک مرکزی با نرخ 14 درصد این اعتبار را دراختیار بانک ها و بانکها نیز با نرخ 16 درصد، این تسهیلات را دراختیار شرکتهای تولیدی که لیست آن از سوی وزارت صنعت و معدن تهیه میشود قرار میدهند.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد سیاست دولت برای خودروسازان یادآور شد: مصرفکننده این امکان را دارد معادل حداکثر 80 درصد یا 25 میلیون تومان را 7 ساله با نرخ 16 درصد از طریق نمایندگیهای مجاز تسهیلات دریافت کند و اسناد این تسهیلات از طریق خودروسازان با همان مکانیزم تولید دراختیار آنها قرار خواهد گرفت.
سیف در مورد تسهیلات خرید کالای مصرفی بادوام نیز عنوان کرد: برای این منظور کارت اعتباری پیشبینی شده و بانکها مجازند کارت به کارمندان دولتی، بخش خصوصی و کسانی که درآمد مشخص دارند ارائه کرده و افراد محصولات بادوام از شرکتهای تولیدی داخلی خریداری کنند. حداکثر اعتبار این کارتها 10 میلیون تومان با نرخ سود 12 درصد برای صاحب کارت بوده و منابع بانک مرکزی با نرخ سود 10 درصد دراختیار بانکها قرار میگیرد.
وی با اشاره به ایجاد تحرک در ساخت و ساز نیز گفت: پروژههای اصلاح بافت فرسوده با همکاری وزارت مسکن و بانک مرکزی اجرایی خواهد شد، همچنین وزارت نفت در رابطه با تبصره 2بند «ق» بودجه از محل صرفهجویی انرژی منابعی را دریافت خواهد کرد.
سیف در مورد نگرانیها به منظور اثرات تورمی این سیاستها گفت: با توجه به هدفدار بودن ارائه اعتبار و تسهیلات به سمت کالاهایی انباشتشده واحدهای تولیدی، احتمال چنین تأثیری داده نمیشود و البته بانک مرکزی مکلف است ماه به ماه متغیرهای پولی و مالی را زیر ذرهبین بررسی کند.
نوبخت: ۶۰۰میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات و ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی
محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری امروز با بیان اینکه سازمان مدیریت برای تجهیز منابع و سرمایهگذاری اقدام خواهد کرد، اظهار داشت: معادل ریالی 10 میلیارد دلار برای سرمایهگذاری در تولید و تحریک هدفمند تقاضا از بودجه ۹۴ استفاده میشود.
وی افزود: حداقل 7 میلیارد دلار از محل منابعی که آزاد میشود و همچنین استفاده 2 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی و 500 میلیون دلار برای آبرسانی روستاها در اختیار قرار میگیرد و همه اینها در هفته جاری انجام خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی تصریح کرد: سرمایهگذاری در دو مسیر انجام میشود اول تخصیص به طرحهای عمرانی دولت و دوم طرحهای بخش خصوصی که از سوی بانک مرکزی تأمین میشود. سازمان مدیریت به بخشهای تولیدی از جمله کشاورزی، مسکن و صنعت یارانه اختصاص خواهد داد.
نوبخت با بیان اینکه 7 هزار و 500 میلیارد تومان در هفته جاری برای بخش عمرانی پرداخت خواهد شد، گفت: علاوه بر این 200 میلیارد تومان یارانه تولید در جهت مابهالتفاوت سود تسهیلات به هر یک از بخشهای صنعت، کشاورزی و تشویق صادرات اختصاص خواهد یافت.
به گفته وی هر یک از این سه بخش مستقلاً 200 میلیارد تومان یارانه سود تسهیلات دریافت میکنند.
وی با اشاره به مصوبه هیأت وزیران برای نوسازی بافتهای فرسوده و پرداخت تسهیلات با نرخ سود 10 درصد در این مناطق گفت: این مابهالتفاوت توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی پرداخت خواهد شد. با تقویت بخش ساختمان تقاضا تحریک میشود.
نوبخت با بیان اینکه برنامه دولت تزریق اعتبار از دو محل مخارج دولت و نظام بانکی انجام خواهد شد، افزود: در 6 ماه دوم امسال نسبت به تأمین سرمایه مورد نیاز بخشهای تولید اقدام میشود و هدف ما این است که از همه 30 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی که برای سال جاری پیشبینی شده است استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه به ازای هر 9 هزار و 700 میلیارد تومان تزریق در اعتبارات عمرانی رشد اقتصادی یک درصد افزایش مییابد، افزود: هدف ما این است که امسال 35 هزار میلیارد تومان به بودجه عمرانی پرداخت کنیم که به این ترتیب تقاضا به میزان قابل توجهی رشد خواهد کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی ادامه داد: اولویت تخصیص اعتبار به طرحهایی است که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و همچنین در بخش بنگاههای اقتصادی بنگاههایی در اولویت قرار میگیرند که موجودی انبار آنها بالا باشد و برای رفع رکود موجودی انبار باید کاهش بیابد.