به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، آیت الله علم الهدی شب گذشته در مراسم هیات دانشجویی سید الشهداء(ع) در مسجد امام رضای دانشگاه فردوسی مشهد، گفت: در فرازی از ذکر مصیبت سید الشهدا(ع) آمده است سلام بر حسینی که به سبب محجهاش خود را برای اسلام فدا کرد، در ابتدای سخن باید گفت محجه چیست که در فرازی از مناجات ذکر مصیبت امام حسین (ع) وی را اینگونه خطاب میکنند؟.
وی ادامه داد: محجه عبارت از خون بسته در کبد انسان است، در میان اعضای بدن انسان کبد عضو خون ساز است به نحوی که عصاره مواد غذایی که وارد بدن شده است جذب کبد می شود و از طریق کبد جهت تغذیه سلولهای بدن مورد استفاده قرار میگیرد.
عضو خبرگان رهبری متذکر شد: این خون بسته شده در کبد از طریق شریانها به قلب رسیده و به وسیله قلب جهت استفاده دیگر اعضای بدن تلمبه میشود.
آیت الله علم الهدی سرمایه وجودی بدن انسان را محتوای کبد دانست و افزود: هنگامی که خون کبد بخواهد تمام شود در انتهای کبد خون بستهای وجود دارد که در شرایط اضطرار از این خون جهت ادامه دادن بدن به حیات خود استفاده میشود.
وی گفت: در صورتی که هیچ ماده غذایی به بدن نرسد منتهی فداکاری کبد آغاز و این عضو به ناچار از این خون بسته استفاده میکند؛ اما این زمان، لحظه پایان حیات انسان است. به این خون بسته که آخرین تلاش کبد را شامل میشود محجه میگویند.
امام جمعه مشهد با بیان این نکته که به انسانی که از هستی و وجود خویش بگذرد نیز محجه میگویند، تصریح کرد: بر این اساس است که میگوییم سلام بر حسینی که به سبب محجهاش خود را برای رضای خدا و اسلام فدا کرد.
آیت الله علم الهدی در ادامه با ذکر این سئوال که باید از خود پرسید چرا امام حسین(ع) این فدایی شدن و فداکاری را انجام داده است این نکته را بسیار قابل تامل دانست و گفت: آیا با این همه فداکاری نتیجه قیام کربلا و انقلاب پیشرفت بوده است و یا شکست؟.
وی ادامه داد: سید الشهدا(ع) در واقعه کربلا با همه وجود به عرصه آمد و با محجهاش که آخرین سرمایه وی بود در راه خدا ایستادگی کرد و در نهایت به همراه اصحابش به شهادت رسید و اهل البیت او نیز به اسارت درآمدند و با شدیدترین برنامههای غیر قابل تصور مورد اذیت و آزار قرار گرفتند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: از آن سو ظلم بنی امیه ادامه داشت و بنی عباس نیز ناپاک تر از بنی امیه کار را برعلیه مسلمانان و اسلام ادامه دادند و تا جایی کار را جلو بردند که موقعیت اجتماعی سیاسی وقت نتوانست اجازه ظهور امام عصر (عج) را بدهد و خطری که جان ایشان را تهدید میکرد موجبات غیبت این امام بزرگوار را فراهم کرد.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: اکنون بیش از 1400 سال از آن زمان میگذرد و ظلمها، بیدادها، جنایات و ستمگریها بر مسلمانان نه تنها کم نشده است بلکه افزون بر آن زمان برعلیه امت اسلامی و جامعه اسلام در حال گسترش است.
وی با مطرح کردن این سئوال که باید از خود بپرسید آیا امام حسین (ع) در کربلا شکست خورد و یا پیروز شد؟ گفت: گاه برای رسیدن به پاسخ این سئوال بر عواطف و احساسات خود سوار میشویم و میگوییم محرم هنگامه پیروزی خون بر شمشیر است.
عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: این شعار خوب است؛ اما واقعیت چه بود؟ در انقلاب اسلامی ایران حرکت بر علیه طاغوت بود که در نهایت رژیم ستمگر سقوط کرد و انقلاب بر سرنوشت مردم تسلط پیدا کرد؛ اما در داستان کربلا این تحلیل را چگونه باید انجام داد؟.
آیت الله علم الهدی افزود: اگر میگوییم قیام امام حسین (ع) دین را زنده کرد باید تحلیل این ادعا مشخص شود که کجای این دین زنده شده است؟ مگر با کشته شدن فرزند و سیلی خوردن اهل بیت دین زنده میشود؟.
وی دو نکته را در تحلیل حادثه کربلا دارای اهمیت دانست و تصریح کرد: در ابتدا زمانی ما میتوانیم در مورد شکست و یا پیروزی یک انقلاب تحلیل ارائه دهیم که آن انقلاب به پایان رسیده باشد، دوما حرکت امام حسین (ع) در کربلا یک قیام نبود؛ بلکه یک انقلاب و دگرگون سازی بود.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: حال باید گفت که انقلاب امام حسین (ع) به هیچ عنوان تمام نشده است و نمیتوان در مورد این دگرگون سازی نظر داد که شکست خورده یا پیروز است.
آیت الله علم الهدی قیام امام حسین (ع) را تمام شده دانست؛ اما ضمن ناتمام بودن انقلاب سید الشهدا(ع)، بیان داشت: قضاوت در مورد موفق و یا ناموفق بودن انقلاب تنها بعد از پایان انقلاب امکان پذیر است و تا قبل از آن تحلیل شکست و یا پیروزی قابل داوری نیست.
وی انقلاب امام حسین (ع) را تمام نشدنی دانست و گفت: انقلاب کربلا تمام نشدنی است و آن چه در سال 61 هجری به وقوع پیوست قیام امام حسین (ع) بود که انقلاب و راهبردهای اسلام را تا به امروز ادامه داده است.
عضو خبرگان رهبری در بخش سوم سخنان خود به رسالت رسول الله(ص) اشاره کرد و گفت: نگاه رسول الله(ص) در انجام رسالت خود جهانی است و باید رسالت ایشان در دنیا همه گیر شود.
آیت الله علم الهدی لازمه جهانی شدن حکومت رسول خدا(ص) را تحکم ورزی در عرصه جهانی ندانست و تاکید کرد: لازمه حکومت جهانی رسول خدا(ص) کشور گشایی و قلمرو سازی در عرصه جهانی نیست؛ بلکه پذیرش رسالت رسول خدا(ص) توسط خود مردم است.
وی رسالت رسول خدا (ص) را در هنگام رحلتشان دچار ارتجاع دانست و متذکر شد: رسالت رسول خدا(ص) دارای دو بعد وحیانی و مدیریت جامعه بود که در بعد اول ایشان در طول 23 سال رسالت خود را به بهترین نحو انجام دادند به صورتی که پس از رحلت ایشان دین اسلام ادامه پیدا کرد؛ اما مدیریت رسول خدا ناتمام ماند.
امام جمعه مشهد به خون ریزیهای پس از رحلت رسول خدا (ص) در تصرف بلاد اسلامی و غیر اسلامی اشاره داشت و گفت: رسالت رسول خدا(ص) در کشورگشایی و اسلحه و شمشیر کشیدن مسلمانان بر روی یکدیگر نیست و این مسیر اسلام مورد نظر پیامبر گرامی اسلام نبود.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: مسیر توسعه اسلام پس از رحلت نبی اکرم(ص) در مسیر غیر طبیعی قرار گرفت و مسیر توسعه قدرت شد، به شکلی که قدرت اسلام به قدرت و نژاد تازی تغییر رویه داد و به دنبال اعمال قدرت در امپراطوری رم و استعمارایران بود.
وی اسلام مورد نظر نبی اکرم(ص) را اسلام راه یافته در عمق دل و جان مسلمانان دانست و تصریح کرد: پیامبر به دنبال حاکمیت شمشیر و سلاح بر مردم نبود و تلاش داشت اسلام را در جان و دل مسلمانان ریشه بخشد که پس از رحلت ایشان این حرکت را سید الشهدا(ع) آغاز کردند.
امام جمعه مشهد تلاش سید الشهدا(ع) را جهت تغییر اسلام در قالب قدرت و زور به اسلام عاطفی که بتواند در عمق جان مسلمانان ریشه بدواند دانست و تصریح کرد: این اتفاق جز با حرکت سید الشهدا(ع) امکان پذیر نبود.
آیت الله علم الهدی متذکر شد: سید الشهدا(ع) اسلام را از سایه شمشیر، تحکم، زورگویی، کاخ نشینی، عیاشی، خوش گذرانی و غیره به اسلامی در عمق وجودی مسلمانان با چهره رحمانی و عاطفی تغییر داد.
وی این حرکت را در بردارنده شهادت دانست و افزود: این حرکت در حقیقت کشته شدن انسان را در راه آرمانی بزرگ نشان میدهد که در نهایت اسلام را در عمق دل و فطرت بشر قرار میدهد.
عضو خبرگان رهبری نفوذ فطری مورد نظر امام حسین (ع) را نیازمند زمان و دوران دانست و تاکید کرد: هنگامی که سید الشهدا(ع) به سمت کوفه در حرکت بودند اباحرم با هزار سوار به کمک سید الشهدا(ع) میرود و میگوید آماده یاری امام حسین (ع) میباشد؛ اما ایشان این کمک را نمیپذیرند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: اما در مقابل امام حسین (ع) دختر سه ساله خود را بیدار میکنند که برخیز تو باید با کاروان به کربلا بیایی و از آن جا به کوفه و شام بروی و نصف شب سه بار بابایت را در هنگامه اسیری صدا بزنی و سپس سرت را بر زمین بگذاری و اثر این حرکت را پس از یک پهنه عظیم زمانی در جهان مشاهده کنی.
آیت الله علم الهدی خط سید الشهدا(ع) را از سال 61 هجری تا به امروز ادامه دار دانست و بیان داشت: این انقلاب در هر شرایطی و در هر ظرف سیاسی و اجتماعی و شکل هر جامعهای توسعه پیدا کرده است.
وی افزود: کربلا در تاریخ نفوذ اسلام در شکلها و انواع گوناگون قابل مشاهده است و این یک ادعا نیست؛ بلکه ما سند داریم که «کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا» حدیث امام (ره) به تنهایی نیست بلکه در احادیث ائمه نیز منظور همین بوده است.
عضو خبرگان رهبری لشکر انقلاب امام حسین (ع) را از 72 نفر به بیش از چند میلیارد نفر دانست و خاطر نشان کرد: لشکر سید الشهدا(ع) با 72 نفر انقلاب اسلامی را آغاز کردند و اکنون به بیش از چند میلیارد مسلمان افزایش پیدا کرده است.
آیت الله علم الهدی دنیا را متعجب از عمق این حرکت دانست و گفت: تا به این جا هر آن چه در انقلاب امام حسین (ع) میبینیم پیروزی است حال در هر شکل و نوعی که باشد.
وی به رویشها و ریزشهای انقلاب امام حسین (ع) اشاره داشت و افزود: تداوم این انقلاب دارای شرایط زمان سید الشهدا(ع) است و این موضوع در خصوص رویشها و ریزشها نیز به همان شکل صدق میکند.
امام جمعه مشهد ادامه داد: از لشکر عمر سعد افرادی در برابر امام حسین (ع) خود را قرار داده بودند که روزی در جنگ صفین در رکاب مولا علی (ع) در برابر دشمن شمشیر میزدند. نظامی و لشکر مولا علی (ع) در برابر فرزندش امام حسین (ع) در نقش نظامی و لشکر عمر سعد در آمده بودند.
عضو خبرگان رهبری در بیان شرایط یکی از ریزشهای حادثه کربلا، تصریح کرد: عمر سعد از شبث بن ربیع خواست تا به خیمه امام حسین (ع) برود و از ایشان بپرسد چرا به کوفه آمدی؟
اگر برای جنگ آمدی پس چرا با خود 84 زن و فرزند را همراه کردهای و اگر برای جنگ نیامدهای و با زن و فرزندانت نمیتوانی بجنگی آماده مذاکره و گفتگو شو.
شبث بن ربیع از رفتن به خیمه سید الشهدا(ع) شدیدا بیم داشت و این خواسته را با بیان این که بهتر است کس دیگری را به جای من نزد حسین بفرستی رد کرد.
عمر در برابر انکار شبث بن ربیع اصرار کرد و شبث گفت «اگر من این سئوال را از حسین بپرسم وی نامه من را از میان نامههای ارسالی به مکه بیرون خواهد آورد و خواهد گفت نامههای شما من را به این جا کشانده است».
ایت الله علم الهدی افزود: در کنار این ریزش باید از رویش آن مرد ارمنی نیز حرف زد که 24 ساعت پس از مسلمان شدنش در حالی که دو وعده نماز واجب را بیشتر به جا نیاورده است نام برد که چنان شیفته و عارف به حسین بن علی (ع) شد که حجت خدا پس از شهادتش در مقابل قبرش می ایستد و میفرماید «به ابی انت و امی».
وی ادامه داد: این ریزشها و رویشها تا این زمان در این سپاه و لشکر ادامه داشته است و با همان شکل خود را نشان میدهد، مبتکران انقلابی که عناصر سازان انقلاب هستند؛ اما در طول عمر انقلاب ریزش میکنند و نه به عنوان یک عنصر بی تفاوت بلکه کاملا در جبهه مقابل انقلاب ظاهر میشوند.
عضو خبرگان رهبری رویشهای انقلاب را نیز از میان افرادی که با انقلاب بیگانه هستند برشمرد و گفت: رویشهای انقلاب نیز در حالی که از این جامعه نیستند یک باره سر بر میدارند و به جایی میرسند که الگوی کامل و عامل اقتدا در انقلاب میشوند.
امام جمعه مشهد در بخش پایانی و چهارم سخنان خود در پاسخ به سئوال ابتدایی خود که در نهایت انقلاب امام حسین (ع) چه میشود؟ تاکید کرد: انقلابی که با رویشها و ریزشهایش در حال توسعه از سال 61 تا به امروز است در نهایت به نفر آخر کربلای حسینی(ع) میرسد.
آیت الله علم الهدی با بیان این نکته که این نفر آخر است که انقلاب کربلا را به سرانجام خواهند رساند، گفت: حال میتوان پاسخ این سئوال را داد که چرا امام زمان (ع) هنگام قیام خود در کنار دیوار کعبه فریاد میزنند «انا من قتل جدی الحسین (ع) عطشانا» آیا این فریاد به معنای مرثیه خوانی برای سید الشهدا(ع) است؟!.
وی ادامه داد: خیر، در این جا مخاطب امام زمان (عج) تنها شیعه نیست؛ بلکه کل جهان است به این معنا که امام زمان (عج) نفر آخر انقلاب امام حسین (ع) هستند و انقلابی که با شهادت جد ایشان آغاز شد به دست حجت زمان(عج) به سرانجام میرسد.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: این جا است که باید با اقتدار گفت انقلابی که امام حسین (ع) محجه خود را در راهش فدا کردند تا امروز پیروز بوده است و کسانی که در این راه میخواهند بمانند باید مانند سید الشهدا(ع) از همه چیز خود بگذرند.
آیت الله علم الهدی متذکر شد: برخی میگویند ما تا پای جان در کنار انقلاب هستیم؛ اما در این راه بالاتر از جان یعنی خانواده، زن و فرزند مهم است که شما به خاطر آنان از مسیر انتخاب شده باز نگردید.
وی تاکید کرد: بودند بسیاری از افراد که در طول تاریخ اسلام حاضر بودند از جان خود بگذرند؛ اما به محض دیدن سختی بر اعضای خانواده خود از راه حقی که انتخاب کرده بودند گذشتند.
امام جمعه مشهد به نقل روایتی در این خصوص پرداخت و خاطر نشان کرد: یکی از یاران امام علی (ع) درهنگام دیدن صف آرایی ارتش یزید در برابر امام حسین (ع) خود را به سید الشهدا(ع) رساند و گفت: روزی با مولا علی (ع) در حال بازگشت از نبرد بودیم در مسیر ایشان به این منطقه رسیدند و مشتی از خاک برداشتند و گفتند «ای خاک چقدر تو عزیزی از تو اولیایی برای خدا برمیخیزند و در دل تو اولیایی برای خدا جا میگیرند که عزیزان خداوند هستند».
عضو خبرگان رهبری افزود: سید الشهدا(ع) به آن مرد گفتند تو اکنون چه میکنی ما را یاری میرسانی؟ مرد گفت: نمیتوانم گرچه خیلی دوست میدارم؛ اما دختری دارم که او را خیلی دوست دارم و میدانم نهایت امر شما شهادت است و من نمیتوانم رنج دخترم را ببینم.
آیت الله علم الهدی در پایان یادآور شد: سید الشهدا با زن و فرزند خود به میدان شهادت آمدند تا این نکته را به اثبات برسانند که زمانی که توانستید از خانواده و جان خود در راه خدا بگذرید در این انقلاب سهیم میشوید.