به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در نشتی با عنوان «سلسله جلسات صالحین شناسی» در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد در خصوص رضایت سرگروه صالحین از متربی گفت: سرگروه باید از ارج و قربی برخوردار باشد تا رضایت او از متربی بزرگترین سرمایه محسوب شود. این احساس رضایت باید یک عشق و علاقه ای در متربی به برای رشد خود ایجاد کند و این باعث شود که متربی تلاش خود را بیشتر کرده و سرگروه وقت بیشتری را برای این افراد بگذارد.
ریا عامل تشویق های نابجا است
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص این که در تشویق افراد باید با ضرافت عمل کرد تصریح کرد: در تشویق زبانی یا مادی از افراد چه با اهدای جوائز مادی و یا تشکر لسانی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با ضرافت خاصی این کار را انجام داد زیرا بعداً می تواند آسیب هایی را ایجاد کند و باعث شود افراد به ریا و خود اظهاری روی آورند و خیلی باید با احتیاط با این مسئله برخورد کرد.
رئیس دانشگاه بسیج در خصوص انواع ریا در افراد عنوان کرد: ریا انواع مختلفی دارد که یک نوع آن ریا در عقائد افراد است که فرد اظهار به عقائد خوب می کند و می گوید هیچ کاری را بدون توکل بر خدا انجام نمی دهد و ریا در عقائد بدترین نوع ریا محسوب می شود. ریا دیگر در ملکات اخلاقی افراد قرار دارد که فرد حسن عمل خود را نشان می دهد می گوید از فلان کار اجتناب می کند و یک ریا در عمل است که در پایین ترین حد از ریا قرار دارد. باید مراقبت کنیم که تشویق ما افراد را مبتلا به ریا در عقائد، اخلاق و عمل نکند و نباید غلو آمیز با افراد برخورد کرد.
متربی را متوجه آسیب های رفتاری کنیم
این استاد حوزه در خصوص این که باید متربی دغدغه رضایت یا عدم رضایت از سر گروه را داشته باشد اظهار داشت: گاهی سر گروه به طور علنی از متربی خود احساس عدم رضایت می کند اما فرد واکنشی نسبت به آن نشان نمی دهد بلکه متربی باید دغدغه داشته باشد که آیا سر گروه از وی رضایت دارد یا ندارد. ما باید مباحثی مانند اخلاق، معنویت، انسان های کامل و... را با متربیان مطرح کنیم و از آن ها درخواست کنیم که خود را با این شاخص ها تطبیق دهند و آن ها را متوجه سازیم که اگر نتوانند خود را به این شاخص های اخلاقی برساند دچار یک سری ضرر های مادی خواهند شد.
وی در خصوص نحوه تنبیه و رفتار سرگروه با متربی اذعان داشت: گاهی باید در جلسات عمومی با کنایه صحبت کرد تا مشخص نشود که سر گروه منظورش با چه کسی است، اما بهترین تنبیه این است که فرد را فرا بخوانیم و اشکال رفتاری اش را بدون این که در جمع تحقیر شود به او گوش زد کنیم، و به متربی بگویم که بخشی از صحبت های شما در جمع با وی بوده است و این را بدانید که صحبت هایی که سر گروه به طوری فردی با متربی دارد اثر موثر تری را دارد، و بهتر است زمانی را که ما برای جلسه عمومی می گذاریم این زمان را به صورت فردی با افراد بگذاریم و به آنها مشاوره فردی دهیم.
هنر سرگروه، تربیت سرگروه است
حجت الاسلام دسمی در خصوص اینکه نباید سرگروه به تنهایی حلقه را مدیریت کند گفت: کسانی که جلسه را به هم می زنند لازم است سرگروه کنترل این افراد را به سایر افراد حلقه واگذار کند و این که سر گروه صفر تا صد حلقه ها را به دست بگیرند این کار غلطی است و برای اداره حلقه لازم است یک جمعی از گروه به سر گروه کمک کنند.
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص این که لازم است سرگروه از افراد داخل گروه در برخی امور کمک بگیرد اظهار کرد: گاهی لازم است ابراز علاقه را سر گروه از طریق دیگران به فرد مورد نظر منتقل کند و این اطمینان را داشته باشد که این فرد حرف وی به او خواهد رساند یا این که اگر فردی مشکلی دارد از یکی از اعضای حلقه بخواهد که به این فرد کمک کند تا مشکلی را که دارد را حل کند.
رئیس دانشگاه بسیج، هنر سر گروه را تربیت سرگروه دانست و افزود: یک سر گروه باید افرادی را به عنوان امین خود قرار دهد تا کمک حال وی باشند و سر گروه خوب کسی است که توانایی این را داشته باشد و آن ها را تربیت کند تا این افراد به عنوان سر گروه بتواند مسئولیت یک حلقه را بر عهده بگیرند تا اگر کسی به علت برخی مسائل از حلقه جدا شده باشد از این افراد بخواهد تا که این فرد را به گروه بازگردانند و تا جایی که لازم است که سر گروه مستقیم وارد نشود و به کسی رو نزند و باید یک هسته ای به این شکل سر گروه در کنار خود داشته باشد تا به وی را در اداره حلقه کمک کند.
یاد آوری جرم، منجر به خود جرم می شود
این استاد حوزه در خصوص نوع رفتار با افرادی که دچار بیماری های جنسی هستند عنوان کرد: متأسفانه مسئله جنسی امروزه در بین جوانان و یا نوجوانان وجود دارد و رفتاری که باید برای این عمل در نظر گرفته شود این است که در ظاهر تغافل است ولی در واقع باید توجه ویژّه به آن مسئله داشته باشیم. علت این نوع رفتار بخشی از آن مربوط به غفلت این افراد و خوف حساب و کتاب نداشتن است.
وی در خصوص این که ما نباید مانند یک روان شناس با این افراد برخورد کنیم تصریح کرد: این عمل ضرر های مادی را برای افراد دارد زیرا باعث می شود آنها کار شان را تشدید کنند، حتی در کتاب هایی که برای مقابله با این انحرافات در بازار وجود دارد از اول تا انتها بارها این کلمه را تکرار می کند و این باعث می شود در فرد نهادینه شود.
حجت الاسلام دسمی ادامه داد: شما وقتی فردی را متوجه موضوعی می کنید این کار بدتر است بلکه باید کاری کنید که ذهن این فرد از این مسئله کلا منحرف شود به طور مثال یک تکلیف به فرد بدهید یا این که در یک شرایط و فضای متفاوت فرد را قرار دهید تا باعث شود این مسئله به کلی فراموش شود تا خود را درگیر این مسائل نکند، ورزش کردن یا ذکر و یاد خدا می تواند به فرد کمک کند.
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص این که باید یک سری آسیب ها را کنار گذاشت گفت: یاید این مسئله را به افراد گوش زد کنیم که مراقب نگاه خود باشند زیرا بسیاری از این آسیب ها از نگاه های نابجا و حرام به وجود می آید و آن را تشدید می کند اگر ما مسئله چشم افراد را حل کنیم از بسیاری از آسیب ها جلو گیری کرده ایم.
باید ایجابی برخورد شود نه سلبی
رئیس دانشگاه بسیج در خصوص این که نباید سلبی با افراد برخورد کرد به حدیثی از پیامبر پرداخت و عنوان کرد: پیامبر می فرماید:«اگر شما زبان خودرا کنترل می کردید، اگر دلتان را کنترل می کردید که در آن علف هرز رشد نکند، هر آن چه که من می دیدم شما همه می دیدید و هر آنچه که من می شنیدم شما هم می شنیدید». ما نباید ابتدا سلبی برخورد کنیم بلکه ایجابی برخورد شود. پیامبر این صحبت ها را با مردمان بت پرست و با فرهنگ پایین می زد و به صورت ایجابی با آنها برخورد می کرد. ما ابتدا باید افق های بلند را برای این افراد ترسیم کنیم و سپس از افراد بخواهیم در این مسیر حرکت کرده تا مشکلات خود را حل نمایند.
این استاد حوزه در خصوص این که نباید وارد جزئیات شد افزود: در مواجهه با افراد به صورت جزئی آن هم مسئله به مسئله موضوعات را حل نکنید زیرا این باعث می شود با موضوعات متعددی روبه رو شوید بلکه اگر یک مسئله اساسی را حل کنید تمام آسیب ها رفع می شود نه این که به این مشکلات عمق بدهیم و وارد جزئیات شویم تا باعث شود دیگر قابل حل نباشد.
افراط و تفریط در محبت تربیت را مختل می کند
حجت الاسلام دسمی ریشه مشکلات رفتاری در خانواده ها را افراط و تفریط در آن دانست و افزود: امروزه ما در تربیت دچار مشکل شده ایم و خانواده ها یک زمانی بچه ها را تحقیر می کردند که در این شرایط اگر فردی به این نوجوان یا جوان محبت می کرد جذب وی می شد و در سوی دیگر یک افراط به وجود آمده است که خانواده ها، مدرسه و جامعه آن قدر محبت می کنند اگر به کسی محبت کنی برای این رفتار برای فرد عادی شده است. زیرا همه فکر می کنیم تنها راه نفوذ به این فرد از راه محبت صورت می گیرد بلکه محبت کردن تنها یک راه نفوز در افراد است بلکه راه های دیگری نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: محبت اگر فقط از یک جنس باشد دافعه به وجود می آورد و از جنس متفاوتی باشد واکنش فرد متفاوت خواهد بود. برخی افراد ساختمان محبت در آنها کج بنا شده است که باید کاری کرد این شیوه غلط محبت فرو بریزد تا از اول یک محبت صحیح در این افراد شکل بگیرد. سرگروه باید محبت واقعی را به افراد نشان دهد تا فرد بداند محبت کردن با استفاده از مسائل کم ارزش محبت به حساب نمی آید و این باعث شده است که ساختار تربیتی این افراد غلط شکل بگیرد.
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در رابطه با این که چرا خانواده ها نمی توانند تأثیری را بر روی فرزندان خود بگذارند گفت: امروزه خانواده ها با مشکل رو به رو شده اند به طوری که یک نوع فرزند سالاری در جامعه شکل گرفته است و این باعث شده است خانواده ها تأثیر خود را بر روی دختران و پسران به گونه های مختلف از دست بدهند و برای این که عدم تأثیر گذاری را در فرزندانشان را کم تر کنند به محبت و امتیاز بیشتر روی آوردند که باعث شده است که مشکل نه تنها حل نشود بلکه بر آن نیز افزوده شود.
سرگروه نباید توسط متربی مدیریت شود
رئیس حوزه بقیه الله در خصوص مدیریت سر گروه بر متربی افزود: سر گروه نباید توسط متربی مدیریت شود و سرگروه باید بداند که نگاه خود را چگونه بین افراد تقسیم کند. اگر سر گروه در نوع مدیریت تقسیم محبت به افراد، و ارتباط گیری و ارزش گذاری با افراد موفق عمل کند و تحت مدیریت اعضا حلقه قرار نگیرد موفق عمل کرده است.
رئیس دانشگاه بسیج در رابطه علت وجودی صالحین اذعان داشت: فلسفه وجودی حلقه های صالحین این است که ما بتوانیم تربیت افراد را در گروه های مختلف مدیریت کنیم و سر گروه تنها به عنوان یک ناظر نیست که اگر فرد در جایی خطایی کرد به وی گوش زد کند و باید دو اتفاق رخ دهد که یک مورد آن ارائه الطریق است و دیگری ایثار الی المطلوب است تا هم ارائه طریق به افراد بکنیم و هم دست افراد را بگیرم و به مطلوب برسانیم و خیلی جاها باید شاکله شخصیتی افراد را سر گروه بنا گذاری کند.
معیار های دوست مناسب را برای افراد مشخص کنیم
این مدرس حوزه علمیه در خصوص این که سر گروه باید خط مشی را در تربیت افراد مشخص کند عنوان کرد: در دوست یابی سرگروه نباید اجازه دهد فرد به طور غلط برای خود دوست انتخاب کند تا فرد بخواهد این پیوند را بشکند و از دوباره بنا کند بلکه سر گروه باید معیار های شناخت دوست مناسب را پیش روی او قرار دهد تا این امر در وجود فرد شرطی شود و به انتخاب درست دست بزند به خصوص در بچه های ابتدایی که تمام توجه شان به سر گروه خود است تا ببیند سرگروه چه خط مشی را برای وی مشخص می کند بلکه باید مدیریت کنیم.
حجت الاسلام دسمی در مور کسانی که زمینه رشد یکدیگر را فرآهم می کنند اظهار داشت: سرگروه باید برای این افراد کار گروهی ایجاد کند که این چند نفر بایکدیگر درگیر شوند و در آن کار به هم کمک کنند. این سبب می شود اعضا چند تا کار مشترک با یکدیگر انجام بدهند و ارتباطاتشان با یکدیگر مستحکم و رفاقت این افراد عمیق تر بشود و سرگروه از همان ابتدا این رفاقت را با یکدیگر مدیریت می کند.
وی در خصوص این که اعضای حلقه ها نباید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تصریح کرد: سرگروه باید دوستی و محبت را علاوه بر این که بنیان گذاری می کند آن را نیز مدیریت کنند مانند یک باغبان که فاصله بین بذر های کاشته شده را مشخص می کند و از آن مراقبت می کند. خانواده ها نیز فرزندان خود در خارج از خانه مدیریت می کنند و اجازه نمی دهند فرزندشان با هر کسی معاشرت کند و آن ها را رها نمی کنند ، در حلقه های یک مسجد نیز چه بسا یک حلقه ای دارای نقاط ضعف وقوت باشد که سر گروه حلقه از آن خبر دارند و شما از آن بی خبرید بنا براین ارتباط بین اعضای یک حلقه باید بین خودشان باشد.
حرف سر گروه بر همه افراد مقدم تر است
معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج در خصوص این که سرگروه صلاح متربی خود را بهتر می داند افزود: سر گروه گاها تشخیص می دهد که افراد حلقه اش صلاح نیست که در فلان فعالیت یا برنامه شرکت کنند اما فرمانده پایگاه بسیج با کار وی مخالفت می کند. ما در جلسه با حضور سردار نقدی داشتیم یک نفر از ایشان سوال کرد که اگر بین سر گروه و فرمانده بسیج اختلاف بیفتد حرف چه کسی مقدم تر است که سردار نقدی در پاسخ گفتند:« حرف سرگروه زیرا این سر گروه است که کار تربیت افراد را در گروه ها برعهده دارد».