به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام دسمی در نشستی با عنوان « صالحین شناسی» که عصر روز گذشته در مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی برگزار شد در رابطه با نقش سرگروه در رشد متربی گفت: سر گروه گروه مسئول رشد متربی است که این رشد دارای یک سری موجبات و یک سری موانع است. سرگروه می بایست آن چه را که موجب رشد متربی می شود را فرآهم کند که به واسطه آن عوامل متربیاش رشد کند و آن چه را که مانع رشد وی می شود را شناسایی وبرطرف کند.
وی در رابطه با این که خود اعضا می توانند زمینه رشد یکدیگر را کنند افزود: حلقه های تربیتی یک عامل بسیار مهم در رشد اعضا است و افراد در یک ارتباط و رفاقتی که با هم برقرار میکنند یک کانون دوستی خیلی سالمی پیدا میکنند و این سبب می شود که اعضاء علاوه بر این که از جهت تقید و التزام رشد کنند در مسائل علمی، درسی و اخلاقی آن ها نیز به طور طبیعی تأثیر گذار باشد.
رئیس دانشگاه بسیج در رابطه با این که باید بر فکر متربی خود مدیریت داشته باشیم اذعان داشت: در حلقه های تربیتی باید برای افرادی که از رشد بهتری برخوردار هستند برای دیگر اعضاء ارزش گذاری کرد تا دیگران نیز ترغیب شوند در همین مسیرحرکت بکنند لذا خود سرگروه باید تلاش کند به طور صحیح، فکر متربی خود را مدیریت کند تا متربی از روی میل و رغبت دوست خود را انتخاب کند بدون آن که به وی ابلاغ کنیم با فلان فرد رفیق شود و این اساساً خلاف تربیت است.
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در رابطه با ارتباط اعضا حلقه با یکدیگر عنوان کرد: در یک حلقه ده پانزده نفره اگر دو سه نفر با هم ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند این سبب رشد آن ها می شود اما اگر افرادی در یک حلقه که از یک ضعف مشترک برخوردار هستند ارتباط دوستی برقرار کنند باعث می شود نتوانند هیچ کمکی در رشد یکدیگر داشته باشند و این مضر است مانند این که دو تا فرد ترسو بایکدیگر دوست شونددر حالی که اگر فردی از چنین ضعفی برخوردار است باید با یک فرد شجاع ارتباط برقرار کند تا مفید واقع شود.
رئیس مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی در رابطه دوستی های خاص بین افراد اظهار داشت: برخی از اعضای حلقه های با برخی از افراد دارای صمیمیت خاص هستند و معمولاً در یک جمع بیست یا پنجاه نفری هر فرد تنها با دو یا سه نفر ارتباط صمیمی برقرار می کنند اگر در محدوده دو سه نفره یک فردی مانع رشد دیگری شود آن را هم باید کنترل کرد که این ارتباطات تعدیل شود و این هم در داخل حلقه ها موضوعیت دارد و هم میان اعضای حلقه ها با یکدیگر که لازم است رعایت شود.
حجت الاسلام دسمی در خصوص ارتباط میان اعضای حلقه ها با یکدیگر گفت: اگر متربی یک حلقه یا متربی حلقه ای دیگر ارتباط داشته باشد و این منجر به رشد آن ها شود علاوه بر این که جایز است این به معنای بی نظمی یا به هم خوردن سیستم تربیت نیست اما اگر این نوع ارتباط برای تربیت آن ها مضر باشد می بایست جلوی آن گرفته شود زیرا این حالت بیشتر در تفاوت سنی اتفاق میافتد و در تطابق سنی آفتهای آن کمتر است.
وی در خصوص این که چرا افراد با وجود اختلاف سن تمایل به ارتباط با یکدیگر را دارا هستند افزود: بیشتر افراد بزرگتر در حلقههای بالاتر تمایل پیدا میکنند با بچه هایی که سنشان کمتر است ارتباط برقرار کنند. بعضی از بچههایی که سنشان پایینتر است برای این که زودتر از موعد بزرگ شوند با افراد بزرگتر ارتباط برقرار میکنند که به بچه های هم سن خودنشان دهندکه افراد بزرگ تر او را تحویل می گیرند و خود را یک سر و گردن بالاتر نشان دهند زیرا این کمبودی است از جهت عاطفی یا روحی که می خواهند از این طریق خود را به دیگران ثابت کنند و یک سری آفات را به دنبال خود دارد.
رئیس دانشگاه بسیج در ادامه افزود: در این نوع ارتباط، دوستی که برقرار میشود یک سری ضرر هایی وجود دارد این در خود یک حلقه یا حلقات همجوار در مسجد و پایگاه یا حتی فراتر از آن در محیط هایی مانند مدرسه، دانشگاه و در محله ایضا تکرار می شود زیرا این نوع ارتباط سبب می شود فرد یا افرادی مانع رشد او شوند.
رئیس حوزه علمیه بقیه الله در خصوص این که نباید به صورت ضرب الاجلی با متربی برخورد کردگفت: نباید سریعا به افراد گفته شود که ارتباط خود را با فلان شخص قطع کن بلکه باید آن را مدیریت کنند و این اثر بدی در تربیت فرد می گذارد اما اگر یک کسی خیلی مشکل دارد به طوری که اصلا غیر قابل تصور است،خود دین برای این افراد تنبیه در نظر می گیرد ولی یک سری مواقع که افراد اشتباهاتی را مرتکب می شوند بهترین راه این است که به آنها امر به معروف کنید و تذکر بدهید و این خود مراحل دینی هم دارد.
حجت الاسلام دسمی در خصوص این که باید متربی خود را در معرض آزمایش قرار دهید اذعان داشت: وقتی متربی در جلوی چشم شما قرار دارد وشما با آن ارتباط دارید ، فکر میکنید خیلی فرد سر به راهی است و هیچ مشکل خاصی هم ندارد در حالی که از محیط خارج وی هیچ اطلاعی ندارید زیرا هیچ وقت او را آزمایش نکرده اید، لذا اردو ها بسیار می توانند تعیینکننده باشند تا نواقص متربیان خود را به خوبی ببینید تا در مسجد و حلقه های تربیتی ضعف های آن ها را را برطرف سازید.