به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر رضوان پوراحمد عضو انجمن پروبیوتیک با بیان این موضوع که پروبیوتیکها علاوه بر ارزش غذایی، در درمان بیماریهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، افزود: به منظور استفاده از این مواد غذایی در فرآوری غذاها، ایمنی سویههای پروبیوتیک از لحاظ ژنتیکی مورد بررسی قرار میگیرد تا اطمینان حاصل شود که این سویهها خواص خود را حفظ میکنند.
وی با بیان اینکه این آزمایشها به هیچوجه اثر نامطلوبی در بدن به جا نمیگذارد، خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی پروبیوتیک جنبههای سلامتی بخش متعددی دارد در سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری و درمان بیماریهای گوارشی فوقالعاده موثر است. بررسیها نشان داده که ماست غنی شده با باکتری های پروبیوتیک در درمان بعضی بیماریها مثل زخم معده و زخم اثنی عشر، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از بیماریهای قلب و عروق ، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان بیماریهای مفاصل و عضلات و در پیشگیری از بروز برخی انواع سرطان نقش مهمی دارد. تستهای خاصی در میکروبیولوژی وجود دارد که ایمنی پروبیوتیکها را تایید میکند. قبل از اینکه از باکتریهای پروبیوتیک در غنیسازی غذاها استفاده شود، ابتدا باید جنبه ایمنی باکتریها مورد بررسی قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که باکتریهای پروبیوتیک از پایداری و بقا برخوردا هستند.
دانشیار گروه صنایع غذایی از دانشگاه آزاد ورامین در پاسخ به این سوال که چرا غنیسازی پروبیوتیکها در غذاهای آماده و نیمهآماده کمتر مرود استفاده قرار میگیرد، اظهار داشت: بهتر است پروبیوتیک ها را در فرآیند غنیسازی غذاهایی به کار ببریم که به خودی خود سالم باشند. به عنوان مثال شیر و فرآوردههای لبنی بعضی فرآوردههای غذایی مثل فست فودها برای تنوع غذایی مناسب است، اما به طور کلی فست فودها مواد غذایی مضری هستند و نظر شخصی من این است که پروبیوتیکها را در این گونه از مواد غذایی استفاده نکنیم.
وی تصریح کرد: خوشبختانه در سالهای اخیر عملکرد خوبی در فناوری و صنعت غذا در بهره گیری از پروبیوتیکها داشتهایم. کارخانههای لبنی با تولید ماست و شیر پروبیوتیک در این زمینه خوب عمل کرده اند که اگر آموزشهای تغذیهای لازم داده شود و مردم از اثرات این محصولات آگاهی پیدا کنند قطعا میزان مصرف هم در جامعه بالا میرود.
عضو انجمن پروبیوتیک و غذاهای فراسودمند تاکید کرد: رسانهها باید در این زمینه کار کنند و اثرات مفید و سلامتی بخش این فرآوردهها در رسانه ها آموزش داده شود تا تمایل مردم برای مصرف این محصولات افزایش یابد و بیشتر در سبد مصرفی خانوار گنجانده شود.