به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمود غزنوی در نشستی خبری با اشاره به اینکه بودجه تبلیغاتی ال جی 2800 میلیارد ریال و بودجه سامسونگ 4 هزار میلیارد ریال است، اظهار داشت: نصف این بودجه را شرکت مادر برای شرکتهای داخلی تأمین میکند البته این بودجه با نرخ ارز مبادلهای به شرکت داخلی تزریق میشود که این موضوع با تبدیل آن ارز به دلار آزاد بسیار زیاد می شود.
وی با بیان اینکه تقریباً از هزار فروشگاه تولید داخلی 5 فروشگاه محکوم به شکست هستند، افزود: این درحالی است که برندهای خارجی تمام مغازهها را خود خریده و اقدام به فروش محصولات خود میکنند به نحوی که سامسونگ 90 درصد فروشگاهها را خود خریده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تأکید براینکه بازار ایران بهترین مکان برای فروش کالاهای کرهای است، گفت: میانگین واردات لوازم خانگی به کشور 8 برابر خودرو است. حال اگر محاسبه کنیم سالانه 20 هزار میلیارد تومان حجم بازار لوازم خانگی کشور است، 15 هزار میلیارد تومان کالای لوازم خانگی از خارج وارد کشور میشود که این موضوع نشان میدهد کشورهای خارجی 30 تا 40 درصد سهم سود خود را از بازار ایران کسب میکنند.
غزنوی اضافه کرد: در بخش عوارض و تابلوهای تبلیغاتی نیز قیمت تابلو فروش کالاهای خارجی تفاوت چندانی ندارد. حتی در برخی موارد با یکدیگر برابرند این درحالی است که درآمریکا اگر فروشندهای بخواهد کالای خارجی بفروشد باید 35 درصد کالای داخلی عوارض پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری 750 میلیون تومان از یک مغازه بابت نصب تابلو عوارض گرفته است، تصریح کرد: کرهای ها در بازار ایران حضور پررنگی دارند حتی با برنامههایی از جمله تست رایگان غذا و یا بلیت فیلمهای کرهای در فروشگاه در صدد کسب خریدار بیشتری هستند به عنوان نمونه شرکت کوتارا که قدرتش از یک سفیر هم بیشتر است، اقدامات موثری را برای افزایش بازار محصولات کرهای انجام داده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به آمار وزارت کار که نشان میدهد ایجاد یک شغل پایدار بودجه 70تا 150 میلیون تومانی را لازم دارد، اشاره کرد و افزود: به طور متوسط 150 هزار فرصت شغلی در این بخش از دست رفته است. این درحالی است که آمارها نشان از اشتغال دو هزار و 500 نفر با فروش کالاهای کرهای در کشور را دارند. البته این رقم به اعتقاد من درست نیست و بیشتر از اینها نیروی کار برای فروش محصولات کرهای وجود دارد.
غزنوی با گلایه از اینکه هنوز مسئله کارت بازرگانی ساماندهی نشده است، اظهار داشت: عدهای با استفاده از کارتهای بازرگانی مختلف قاعدهها و قوانین را دور زده و اجناس را به صورت تکه تکه و با نام اشخاص مختلف وارد کشور میکنند تا تعرفه سنگین را پرداخت نکنند. این موضوع نشان میدهد افراد توانستهاند به راحتی عوارض را دور بزنند و به جای پرداخت عوارض بالا فقط 5تا10 درصد بابت واردات اجناس خود حق تعرفه بپردازند.
وی با بیان اینکه باید کارت بازرگانی به نام شرکت وارد کننده باشد، گفت: هیچ سازمانی نمیتواند با نامنظم بودن کارت بازرگانی مالیاتهای مناسب را دریافت کند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی به حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور اشاره کرد و گفت: در بخش لوازم خانگی تا یک و نیم برابر نیاز بازار سرمایه گذاری انجام شده است که همانند آنها نیز در سایر کشورهای خارجی صورت گرفته ما نیازمند استراتژی صنعتی هستیم تا جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش لوازم خانگی.
غزنوی با گلایه از اینکه اختصاص کارت اعتباری خرید کالا باعث شد تا آن دسته از افرادی که خواستار خرید لوازم خانگی ایران بودند دست از خرید بکشند، گفت: بانک مرکزی با این کار ضربه شدیدی را به تولید داخل زد. در این میان کالاهای خارجی که مشمول این طرح نبودند به راحتی به فروش خود ادامه دادند اما ما همچنان منتظر اجرایی شدن کارت هستیم.