به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ محمد رضا نعمت زاده با اشاره به موفقیت و پیروزی ایران در برجام افزود : مهمتر از این پیروزی ، اثبات حقانیت کشورمان بود که ثابت شد از ابتدا صداقت داشتیم و برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران منطبق با قوانین بین المللی بوده و تخلفی صورت نگرفته است .
وی با اشاره به اینکه در ایتالیا قراردادهای بیشتری امضا کردیم، گفت : مذاکرات تجاری با ایتالیا زودتر آغاز شده بود و بزرگترین هیئت تجاری که به ایران آمد هیئت ایتالیایی بود با 360 نفر .
نعمت زاده افزود: کمیسیون توسعه همکاری های مشترک ایران و ایتالیا حدود 10 سال تعطیل شده بود و در این سفر قرار شد دوباره از سر گرفته شود.
وی با بیان اینکه این کمیسیون سالی یکبار تشکیل جلسه می داد، گفت : اردیبهشت 95 پس از ده سال تعطیلی ، این کمیسیون مشترک تشکیل جلسه می دهد .
وی گفت : دراین سفر حدود 16 قرارداد تجاری بصورت مستقیم میان ایران و ایتالیا و به جز این چندین مورد نیز در جلسات دیگر امضا شد.
نعمت زاده با بیان اینکه در این سفر بر انتقال فناوری ، طراحی مهندسی ، نوسازی صنایع و تولید محصولات به روز تاکید کردیم گفت : این نیاز به سرمایه گذاری مشترک دارد .
وی افزود : قرار شد یکی از شرکت های بزرگ فولاد ایتالیا به میزان دو میلیارد یورو در ایران سرمایه گذاری مشترک انجام دهد که 60 درصد سهم آن و 40 درصد سهم ما خواهد بود .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : در زمینه کشتی سازی، کشتیرانی، ساخت توربین ژنراتورها با راندمان بالا ، ساخت تابلو های برق کنترل مترو هم قراردادهایی امضا کردیم و برای ساخت انواع شیر آلات پیشرفته کنترلی برای صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی هم قرارداد امضا کردیم که سهم ایتالیا 51 و ایران 49 درصد خواهد بود .
نعمت زاده افزود: برای توسعه پالایشگاه شیراز به ارزش یک و نیم میلیارد یورو قرارداد امضا شد که شرکت مشترک برای انجام کار تشکیل می شود .
وی گفت : شرکت مشترک برای ساخت نیروگاهی هم تشکیل شد که بصورت فاینانس ، منابع به کشور می آوریم .
نعمت زاده با اشاره به اینکه بیش از صدنفر از صنعت گران ایرانی در هیئت بودند افزود: در زمینه اتوبوس های سی ان جی سوز و برقی در زمینه صنایع پائین دست آلومینیوم هم قراردادهایی امضا شد.
وی ادامه داد : در زمینه ساخت واگن هم قراردادهایی با شرکت های ایتالیایی امضا شد و در زمینه بانکی و بیمه هم قول های همکاری داده شد .
وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت : در بخش های تولیدی و صنعتی تاکید کردیم که حداقل حدود 30 درصد سهم صادراتی داشته باشیم و در کل از نظر صادرات و واردات متوازن باشیم .
نعمت زاده افزود :قراردادهایی را که با فرانسه امضا کردیم برخی قرارداد ، پیش قرارداد ، توافق نامه و برخی ها تفاهم نامه است.
وی با اشاره به اینکه قرارداد با پژو نهایی شد گفت: پارسال برنامه راهبردی ده ساله را برای صنایع خودرو سازی کشور با کمک صاحب نظران ، نهایی و تصویب کردیم که بر اساس آن تا ده سال آینده ، تولید و ظرفیت ما به سه میلیون خودرو در سال خواهد رسید.
نعمت زاده افزود : برای تولید این تعداد خودرو باید از برندهای مختلف استفاده کنیم.
وزیر صنعت ، معدن وتجارت ادامه داد :در قرار داد پژو مشارکت 50 ، 50 خواهیم داشت .
نعمت زاده گفت : مدل های خودرو پژو که در ایران تولید خواهد شد حداکثر باید 3 سال از عرضه آنها گذشته باشد و برخی از خودروها هم تازه می خواهند عرضه شوند و جدید هستند.
وی افزود: حدود 15ماه برای تولید این خودرو ها زمان در نظر گرفته شده است که تلاش می کنیم آن را به 12ماه کاهش دهیم .
نعمت زاده با اشاره به اینکه قطعه سازان داخلی ، توانمندی های خوبی دارند افزود : قطعه سازان شرکت پژو باید با قطعه سازان داخلی ما همکاری و انتقال فناوری کنند .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : از 40 درصد قطعه سازی داخلی شروع می کنیم تا در مدت 2 سال به 80 درصد برسیم .
وی گفت : سیاست ما در صنعت خودرو سازی ، به روزنگه داشتن است و در راهبرد ده ساله خودرو سازی ، از سه میلیون خودرو تولیدی 2 میلیون را برای مصرف داخل و یک میلیون را برای صادرات خواهیم داد.
نعمت زاده با بیان اینکه با شرکت دیگر فرانسوی هم در حال مذاکره هستیم اما هنوز به عقد قرارداد نرسیدیم افزود: با شرکت خودرو سازی ایتالیایی و آلمانی هم درحال مذاکره هستیم و برای ساخت خودروهای سنگین از جمله اتوبوس و کامیون هم مذاکراتی را با این کشور ها انجام داده ایم .
وی درباره نظر شورای رقابت مبنی بر لزوم کاهش قیمت خودرو گفت : سرمایه گذاران و خودرو سازان خارجی با قیمت گذاری دولتی موافق نیستند بنابراین به آنها گفته ایم که قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود.
نعمت زاده افزود : معتقدیم که اگر قیمت گذاری ، دولتی نباشد خودروها ارزان تر خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه حدود 4 خودرو سازی دولتی از جمله کرمان خودرو ، سایپا ،پارس خودرو ایران خودرو داریم گفت : در تولید خودرو انحصاری وجود ندارد و واردات خودرو هم آزاد است و پارسال بیش از 100 هزار خودروی خارجی وارد شد.
نعمت زاده افزود : مقدار ارزی که برای واردات این تعداد خودرو پرداخت شده است مساوی با یک میلیون و200 هزار خودروی ساخت داخل است.
وی با اشاره به اینکه برای واردات خودرو حدود 40 درصد تعرفه در نظر گرفته شده است گفت : با تولید وعرضه بیشتر خودرو داخل ، این تعرفه ها کاهش خواهد یافت.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : با افزایش عرضه خودرو و تنوع در تولید ، قیمت ها کاهش خواهد یافت .خودرو سازی داخلی ازسوی دولت، حمایت خاصی نمی شود.
وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات خودرو از 130 درصد در گذشته به 40 درصد کاهش یافته است افزود : دولت از این راه درآمد دارد و نمی تواند تعرفه را به صفر برساند و در اغلب کشور ها هم برای واردات خودرو تعرفه وجود دارد .
وی گفت : شرکت های پتروشیمی ما به جز حدود 2 مورد خصوصی است و نمی توان بخش خصوصی را مجبور کرد که کالاهای خود را مثلا در بورس یا بصورت مناقصه بفروشد و این روش گذاری به نوعی سوسیالیستی است .
نعمت زاده افزود : بورس باید رغبت ایجاد کند تا تولید کننده ها به خواست خود کالای تولیدی را در آنجا عرضه کند .
وی گفت : ما به عنوان مسئول صنعت بیش از هر چیز در پی تحکیم پایه های صنعتی کشور همراه با رعایت حقوق مردم هستیم.
سلام ضد انقلابی (: