به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ظهر امروز در همایش اجلاس سراسری نشان عالی مدیر سال که در سالن همایش های سازمان صدا و سیما در حال برگزاری است اظهار داشت: مدیریت و نحوه عملکرد آن و شناسایی و ارزیابی این موضوع امری مهم و اساسی است و وقتی بناست مدیران را بشناسیم و نشان عالی این شناسایی را به آنها بدهیم نیازمند یک ارزیابی دقیق در نظام اجرایی، اداری، در بخش خصوصی و دولتی داریم.
وی بیان داشت: باید نظام ارزیابی مان منسجم، متریک و کمی در امور اداری کشور در بخش خصوصی و دولتی باشد و تمامی اجزای پرسنلی و سازمان آن رنکینگ شود تا از میان آنان مدیران عالی شناخته شوند؛ مدیر کارآمد در بخش اداری دارای ویژگی ها و توانمندی های مختلفی همچون ذهنی، علمی، جسمی، اخلاقی و تخصصی است این مدیر فردی کارآمد است و دارای نقش های ارتباطی، اطلاعاتی و ویژگی هایی همچون کمال جویی، استعداد است.
نوربخش گفت: تعهد مدیریتی به معنای پای بندی نظری و عمل به آنچه در نظام مدیریتی است معنا شده و تعهد در 5 عرصه سازمان، کارکنان، مشتریان، نظام ارباب رجوع و نوع ارتباط معنا می شود.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی سازمانی اجتماعی است و دارای نظامی است که در چارچوب محاسبات بیمه ای حرکت می کند تاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی به 40 میلیون و 300 هزار نفر در زمینه درمان تامین مستمری و بازنشستگی ارائه خدمت دارد و علاوه بر آن 18 مزیت دیگر را نیز در این سازمان خدمت رسانی می کند.
وی افزود: خدمات بیمه ای کاری، از کار افتادگی، هزینه ازدواج و خواربار از جمله مزیت های این سازمان است؛ سازمان تامین اجتماعی سازمانی کلیدی است و مهمترین تولید آن امنیت اجتماعی است که به نوعی به امنیت ملی گره خورده است.
نوربخش بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی بیش از 70 هزار نفر پرسنل دارد و به نیمی از جمعیت کشور ارائه خدمت می دهد.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: ترنول مالی سازمان تامین اجتماعی 100 هزار میلیارد تومان است و در بودجه 93 یک سوم بودجه کشور را به خود اختصاص داد که در حدود 60 هزار میلیارد تومان بود؛ در دولت نهم و دهم شاهد بودیم که 8 مدیر در این سازمان تغییر یافتند و در سال 92 حدود 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه را نشان داد و در سال های بعد با قرار گرفتن در حاشیه هایی هم چون یکشنبه سیاه مجلس در رسانه در حاشیه افکار قرار گرفت و از بعضی ماموریت ها دور شد.
وی تاکید کرد: طی هشت سال مدیریت دولت سابق 60 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به این سازمان بوده که با همین مشخصات سازمان تامین اجتماعی تحویل دولت تدبیر و امید قرار داده شد که از ابتدای شروع مدیریت چند شعار اعلام شد که از جمله برنامه محوری، قانونمداری، پاسخ گویی، شفافیت، پاکدستی و خط قرمز عبور از سلامت مالی نیز از جمله آن شعارها بود.
نوربخش با بیان اینکه از جمله مشکلات اصلی ما عبور از قانون در مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است یادآور شد: ممکن است قانون سختی داشته باشیم و البته نقدپذیر باشد اما باید به آن تمکین کنیم بسیاری از مسائلی که اتفاق افتاده بود بنا به تحقیق و تفحص مجلس در سال 92 عبور از قانون عنوان شده بود این یعنی قانون ملاک نبوده و نظر شخصی و دستورهای فراوان موجب شکل گیری پرونده هایی همچون پرونده ب ز و س م شده بود.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: اگر پرونده های دیگری را از دیوان عالی کشور بگیریم باید این سازمان را ببندیم سازمان تامین اجتماعی با توجه به این آمار در سال 94 در میان 64 دستگاه در تعامل با دیوان عدالت اداری برترین رتبه را از آن خود کرد و از آمار موجود در پرونده های خود 6 هزار پرونده حقوقی در دیوان عدالت اداری کشور را کاهش داد.
وی بیان داشت: حدود شش ماه پیش متدولوژی تدوین برنامه راهبردی در این سازمان تصویب شد و هم اکنون در حال عملیاتی است.
نوربخش با بیان اینکه برنامه سال 95 براساس همین برنامه راهبردی تقدیم هیئت امنا شد تصریح کرد: در امر پاسخگویی قطعا سازمانی که 100 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد در امر شفافیت و پاسخگویی به عنوان یک اولویت باید پیشقدم باشد و در برنامه ریزی سازمانی و انتصابات صورت گرفته در این سازمان و برنامه ریزی های سازمان نشان دهنده پاسخگویی و شفافیت است.
وی خاطرنشان کرد: 80 درصد سرمایه های این سازمان در بازار بورس سرمایه است؛ سازمان تامین اجتماعی از سال 54 تا 84 هیچ مدیری را از درون سازمان منصوب نکرده بود این در حالی است که در دولت جدید تمامی مدیران از درون سازمان انتخاب شدند.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت: پاکدستی معیار انقلابی ماست این معیار امری است که در مدیریت سازمانی موجب اعتمادسازی در میان مشتریان در داخل و خارج سازمان می شود سازمان تامین اجتماعی یک ریال به بودجه عمومی دولت وابسته نیست و ماهانه 4200 میلیارد تومان پرداخت کرده است و یک میلیارد یورو بابت ماموریت های خود و ارائه خدمات بدون اتکا به بودجه عمومی دولت پرداخت کرده است.
نوربخش بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی دارای 8000 میلیارد تومان مطالبات قطعی برای وصول است که تاکنون هیچ یک از آنها درخواست نکرده است و موجب بسته شدن هیچ کارگاهی نیز نشده است.
وی تاکید کرد: این سازمان 3000 میلیارد تومان مستمری و 1.2 میلیارد تومان در بخش درمان پرداخت کرده و با همت جهادی تاکنون یک روز مستمری مستمری بگیران را با تاخیر پرداخت نکرده است همچنین در عرصه سلامت نیز در تحول سلامت به عنوان اصلی ترین بخش کشور نهایت همکاری را داشته است.
مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: ما نیازمند سمبل و الگو در مدیریت هستیم وقتی مدیری از برخورد با ارباب رجوعش فیلم می گیرد و آن را در خانه ملت پخش می کند چگونه این مدیر می تواند از معیار و ارزش های انسانی برای نیروهای خود سخن بگوید؟ رفتار عملی هر مدیر حرف کلیدی را در آن سازمان می زند.
نوربخش تاکید کرد: مدیر باید رفتار خود را در عمل نشان بدهد مدیری که رفتار غیرارزشی انجام دهد حرفش نافذ نخواهد بود از این رو باید الگوهای مشخص با معیارهای متریک که قابل فهم برای جامعه در امر مدیریت مطرح شود و این معیارها قابل اثبات شود تا مدیرپروری به معنای واقعی صورت بگیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید شایسته سالاری به معنای واقعی در بخش دولتی و خصوصی در دستگاه ها حاکم باشد و هر سازمانی با اتکا به ظرفیت های داخلی خود اقدام کند.