نخستين موتور ملي ديزل ويژه خودروهاي سبک سواري رونمايي شد
به گزارش گروه اقتصادي «شبكه خبر دانشجو»، محمد زالي، مدير شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو در مراسم رونمايي از نخستين موتور ديزل سواري ايران گفت: طراحي اين موتور از تيرماه 87 در شرکت تحقيقات و طراحي موتور ايران خودرو ايپکو آغاز شد و ايران امروز به جمع توليد کنندگان موتور ديزل در جهان پيوست.
وي شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي را از حاميان اين طرح اعلام کرد و افزود: اين موتور جزو خانواده موتور ملي ايران خودرو و بر پايه ديگر موتورهاي اين شرکت بوده و با رويکرد استفاده از قطعات مشترک ميان موتورهاي ايران خودرو طراحي شده است.
مدير شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو، شروع توليد انبوه خودروهاي سواري با موتور ديزل را در کشور از سال 1391 اعلام کرد.
زالي کم مصرف بودن را يکي از مهمترين ويژگي موتور ملي ديزلي دانست و اظهارداشت: ميزان مصرف سوخت گازوئيل در اين موتور 5 ليتر در هر 100 کيلومتر است.
وي گفت: اين موتور با قدرت 120 اسب بخار در خط توليد موتور ملي ساخته شده است و قابليت نصب بر روي همه خودروهاي توليد داخل را دارد.
مدير شرکت تحقيق، طراحي و توليد موتور ايران خودرو اظهارداشت: قيمت تمام شده خودرو با موتور ملي ديزل از خودروهاي بنزيني گرانتر است؛ اما مصرف آن کمتر و قدرت و دوام موتور از لحاظ فني بيشتر از موتورهاي بنزيني است، بنا بر اين براي مصرف کننده اقتصاديتر است.
زالي افزود: استاندارد آلايندگي موتور ملي ديزل، يورو 5 است و از اين لحاظ در بالاترين سطح قرار دارد و از خودروهاي بنزيني پاکتر است.
وي حجم موتور ملي ديزل سواري را 1.5 ليتر اعلام کرد و گفت: تمام قطعات اين موتور ساخت داخل است؛ اما براي انجام آزمايش قطعات اين موتور از شرکتهاي خارجي استفاده شده است./انتهاي پيام/