به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز ادامه بررسی بخش الحاقی لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه توسعه کشور را در دستور کار خود قرار دادند و پس از بررسی ماده الحاقی 8 این لایحه را به تصویب رساندند.
در ماده الحاقي 8 نمایندگان آوردند: بهمنظور تسهيل و تشويق سرمايهگذاري صنعتی و معدنی كشور، اقدامات زير توسط دولت انجام ميشود:
1- شهرستانهايي كه نرخ بيكاري آنها بالاتر از ميانگين نرخ بيكاري كشور ميباشد بهعنوان مناطق غير برخوردار از اشتغال تعريف ميشوند. اين مناطق با پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و تصويب هيأت وزيران در سال اول و نيز ششم هر دهه تعيين ميشود.
2- دولت موظف است مشوقهاي لازم جهت ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري و ايجاد كارورزي بيكاران در اين مناطق را بهعمل آورده و اعتبارات مورد نياز آن را در لوايح بودجه ساليانه منظور نمايد.
3- معافيت مالياتي واحدهاي صنعتي، معدني و خدماتي در مناطق غير برخوردار از اشتغال را به ميزان معافيتهاي منظورشده در مناطق آزاد تجاری- صنعتي اعمال نمايد. توسعه واحد و نيز توليد كالای جديد در اين واحدها به ميزان سهم خود مشمول اين حكم میباشند.
** لایحه سند جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی تا پایان سال به مجلس ارائه می شود
نمایندگان هم چنین ماده الحاقي 9 را نیز در دستور کار خود قرار دادند و پس از بررسی این ماده را نیز به تصویب رساندند: دولت موظف است لايحه سند جامع سبك زندگي اسلامي- ايراني را با لحاظ شاخصهاي كمي و كيفي نظير الگوي مصرف، ترويج روحيه مشاركت و فرهنگ تعاون و رقابت سالم بين مردم، قناعت و صرفهجويي و احترام به كسب و كار حلال، احترام به قانون، تفريحات و اوقات فراغت سالم، ترويج سختكوشي و سادهزيستي متناسب با آموزههاي اسلامي تا پايان سال اول ابلاغ اين قانون تهيه و با رعايت موارد زير به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايد:
1- حمايت، پشتيباني و تأمين اعتبار و ايجاد سازوكار لازم در اجراي سند
2- گفتمانسازي و ترويج فرهنگ سبك زندگي اسلامي ايراني و اجراي آن در تعامل با رسانههاي ديداري، شنيداري و مكتوب
3- پايش مستمر وضعيت سبك زندگي اسلامی- ايرانی براساس شاخصهای مصوب و ارائه گزارش سالانه به هيأت وزيران
4- واسپاري و حمايت از سازمانهای مردمنهاد و تشكلهاي مردمي در اجرای سند
**تعیین تکلیف برای دولت در اجرای وظایف تکلیفی نظام اسلامی
نمایندگان در ماده الحاقي 10مصوب کردند: دولت مكلف است در اجراي وظايف تكليفي نظام اسلامي و به منظور حضور مؤثر و هدفمند حوزه و روحانيت، از حوزههای علميه در حكم نهاد عمومي غيردولتی پشتيبانی و حمايتهاي ذيل را به عمل آورد:
1- معافيت فضاهاي آموزشي، پژوهشي و اداري حوزههاي علميه از پرداخت هزينههاي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز. عوارض مربوطه از محل اعتبارات طرحهاي تملك داراييهاي سرمايهاي مربوط به دستگاههاي اجرائي ذيربط پرداخت ميگردد.
2- واگذاري فضاهاي بلااستفاده دولتي در مناطق مختلف كشور به حوزهها براساس نياز حوزههاي علميه مطابق ضوابط ماده (69) قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت مصوب 27/11/1380
3- پشتيباني و ارائه خدمات لازم بهمنظور آموزش، تربيت دانشآموختگان حوزوي بهعنوان مبلغين و مربيان قرآن و عترت(ع) و مروجين فرهنگ ديني و رفع نيازهاي فرهنگي و ديني جامعه اسلامي با اولويت طرح هجرت طلاب به مناطق كمترتوسعهيافته
4- پيشبينی زمين با كاربري آموزشي حوزوي در طرح جامع تفصيلی شهرها و واگذاري زمين با رعايت و ترتيبات صدر ماده (100) قانون تنظيم بخشی از مقررات مالي دولت
**وزارتخانه راه و شهرسازی موظف شد اراضی مناسب برای احداث مسجد پیش بینی کند/ مساجد از پرداخت هزینه آب و برق و گاز معاف هستند
نمایندگان ماده الحاقي11 را در دستور کار قرار دادند و در این ماده مصوب کردند: بهمنظور توسعه فضاهاي مذهبی فرهنگی و بهرهگيری بهينه از اماكن مذهبي و تثبيت جايگاه مسجد بهعنوان اصليترين پايگاه عبادي، تربيتي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي، اقدامات زير انجام ميشود:
الف- وزارت راه و شهرسازي، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و شهرداريها موظفند در طراحي و اجراي طرحهاي جامع تفصيلي شهري و هادي روستايي و شهركها و شهرهاي جديدالاحداث، اراضي مناسب براي احداث مسجد و خانه عالم در جوار مساجد جهت استفاده امام جماعت همان مسجد پيشبيني كنند و پس از آمادهسازي بدون دريافت هزينه و با حفظ مالكيت عمومي در اختيار متقاضيان احداث مساجد قرار دهند.
تبصره- مساجد از پرداخت هزينههاي حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز صرفاً براي فضاي اصلي معاف ميباشند.
ب- مالكان مجتمعهاي تجاري، اداري و خدماتي جديدالاحداث موظفند نمازخانه مناسبي را در اماكن مذكور احداث نمايند. دستورالعمل اين بند شامل تعداد واحدهاي اين مجتمعها و مكان احداث در چهارچوب نقشههاي مصوب بهتصويب شورايعالي شهرسازي و معماري ميرسد.
پ- سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري كشور و شهرداريها موظفند نسبت به احداث يا اختصاص فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه در بوستانهاي ملي و بوستانهاي شهري اقدام كنند.
ت- كليه دستگاههاي اجرائي، مراكز آموزشي، بيمارستانها و مراكز درماني، مجموعههاي ورزشي، مجتمعهاي رفاهي، تفريحي و مجتمعهاي تجاري اعم از دولتي يا غيردولتي، موظفند نسبت به احداث يا اختصاص و نگهداري فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه اقدام نمايند.
ث- وزارتخانههاي راه و شهرسازي و نفت موظفند تمهيدات و اقدامات لازم را جهت احداث مسجد و نمازخانه در پايانههاي مسافربري و جايگاههاي عرضه سوخت بين شهري و همچنين نگهداري و مديريت مساجد و نمازخانههاي مذكور از طريق بخش غيردولتي بهعمل آورند.
ج- بهمنظور ارتقاي كاركرد فرهنگي و هنري مساجد، برقراري عدالت فرهنگي و ترويج فرهنگ اسلامي و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مكلف است با رعايت موازين اسلامي ترتيبي اتخاذ نمايد تا كليه مساجد شهري و روستاهاي بالاي هزار نفر جمعيت از كانونهای فرهنگی و هنری برخوردار گردند.
نمایندگان مجلس در ماده الحاقي 12 مصوب کردند: به منظور دستيابي به جامعهاي متمسك به قرآن و عترت(ع) و برخوردار از ايمان و عمل صالح و گسترش فرهنگ حيات بخش قرآن كريم و عترت(ع) در راستاي اجراي منشور توسعه فرهنگ قرآني دولت موظف است نسبت به موارد ذيل اقدام كند:
الف- تأمين اعتبارات و پشتيباني لازم بهمنظور اجراي برنامهها و سياستها و فعاليتهاي تعيينشده
ب- حمايت از ارتقاي سطح سواد قرآني جامعه با رويكرد روخواني و روانخواني، آموزش عمومي قرآن، تدبّر، تفسير، تبليغ، ترويج و پژوهشهاي قرآني و عترت
پ- حمايت لازم بهمنظور تربيت حداكثري حافظان قرآن كريم(جزء و كل) با اولويت آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراكز آموزشعالي حوزوي و تشكلهاي مردمنهاد
**دولت می بایست اعتبار لازم جهت تامین نظم و امنیت پایدار را در اختیار سازمان های مربوطه قرار دهد
نمایندگان پس از بررسی بخش ها و موادی در خصوص فرهنگ و قرآن بررسی تامین و نظم امنیت پایدار در کلیه شهرها را در دستور بررسی کار خود قرار دادند و ماده الحاقي 13 را نیز بررسی کردند در این ماده نمایندگان آوردند: در راستاي تأمين نظم و امنيت پايدار در كليه شهرها و مناطق مرزي و نيز توسعه پليس پيشگيري، اشراف اطلاعاتي، مبارزه با قاچاق كالا، ارز، سوخت و مواد مخدر، امنيت فضاي مجازي، ارتقاي نظم و انضباط و ايمني در عبور و مرور و حمل و نقل و كاهش جرائم، دولت موظف است ضمن تقويت اعتبار رديف بنيه انتظامي اقدامات مورد نياز را براي تأمين زيرساختها و اجراي برنامههاي زير بهعمل آورد:
الف- امنيت عمومي:
1- راهاندازي ردههاي انتظامي، كلانتريها، پاسگاهها و تأمين نيروي انساني مورد نياز ناجا متناسب با تقسيمات كشوري، رشد جمعيت، توسعه شهرها، راهها و بنادر
2- تأمين فناوريها، تجهيزات روزآمد و پيشرفته و ابنيه و تأسيسات مناسب
3- تقويت توان تحرك زميني، دريايي و هوايي با بازسازي، خريد و نگهداري ناوگان ترابري ناجا
ب- انضباط اجتماعي و ايمني راهها
1- ملزمسازي دستگاههاي ذيربط بر ايفاي نقش فعال در ارتقاي نظم و امنيت اجتماعي با فرهنگسازي و نهادينهسازي رفتارهاي اجتماعي قانونمند برابر آييننامهاي كه توسط وزارت كشور تدوين ميشود و به تصويب هيأت دولت ميرسد.
2- توسعه سامانههاي كنترلي هوشمند در شهرها و جادههاي كشور
پ: امنيت مرز:
1- افزايش شاخصهاي اقتصادي در مناطق مرزي و توسعه رفاه مرزنشينان
2- توسعه سامانههاي مراقبتي و الكترونيكي در مرزهاي خشكي و ساحلي و مبادي ورودي مرزها
3- ايجاد واحدها و تشكلهاي مردمنهاد بهمنظور توسعه مشاركت مرزنشينان در تأمين امنيت مرزها با هماهنگي سازمانهاي ذيربط
4- افزايش قابليتهاي تعاملات فراملي با توسعه ديپلماسي مرزي
5- تجهيز مبادي ورودي رسمي كشور به سامانههاي كنترل الكترونيكي خودروهاي سنگين( ايكس ري خودرويي)
تبصره- آييننامه اجرائي انسداد و كنترل مؤثر مرزها ظرف مدت ششماه پس از ابلاغ اين قانون توسط وزارت كشور تهيه ميشود و پس از تأييد ستاد كل نيروهاي مسلح به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
ت- ارتقاي امنيت در فضاي مجازي:
توسعه و تقويت تجهيزات و زيرساختهاي مورد نياز براي ارتقاي امنيت در فضاي مجازي و حفظ حريم خصوصي و حقوق شهروندان در اين فضا