به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین جلسه مجلس نهم با اشاره به بحرانهای منطقهای اظهار داشت: بحرانهایی نظیر بحرانهای سوریه، عراق، بحرین و بحرانهای مهم اقتصادی در داخل کشور همگی در این دوره ظهور داشت.
وی ادامه داد: انقلاب حرکتی تکاملی را طی کرد و مجلس نهم یکی از ارکان اثربخشی به این حرکت تکاملی بود.
رئیس مجلس گفت: دل مشغولی همه ما نمایندگان در وصف انقلاب و آینده آن همچنان باقیست و باید با نفسی تازه در راه آن مجاهدت نمود.
لاریجانی افزود: از آغاز مشروطه تا امروز 33 دوره مجلس در کشور وجود داشته است که 24 دوره آن مربوط به قبل از انقلاب و 9 دوره آن پس از انقلاب است.
وي تصريح كرد: البته در ادوار قبل از انقلاب دورههایی مجلس ملی و دلسوز داشتیم که ادوار صدر مشروطه از اول تا ششم و سیزدهم تا هفدهم یعنی حد فاصل سالهای 1320 تا 1332 که با کودتای آمریکایی- انگلیسی دولت ملی سرنگون شد
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: اما اغلب مجالس در دوره سلطه دیکتاتوری رضا شاه و محمدرضا شکل و ظاهر پارلمان را برای دیکتاتوری سامان داده بودند و رابطهای با مردم و حقوق آنان نداشتند مگر مواردی که قدرت سلطنت آن را به هر دلیل طلب میکرد.
لاریجانی تأکید کرد: گرچه در همه این ادوار برخی قوانین مناسب نیز تصویب شد و در چند زمینه اساسی مباحث جدی داشتند که از جمله آنها عدم تناسب با دین مبین اسلام که در بسیاری از موارد با احکام اسلام مخالفت نمودند، عدم توجه به منافع ملی و عزت ملی کشور و وادادگی در مقابل بیگانگان نظیر قانون کاپیتالاسیون، عدم ارتباط با مردم و خواست آنان، در انتخابات دروغین و بدون اتکا به آرای ملت به طوری که مرحوم شهید مدرس در تهران گفت که حداقل خودم یک رأی به خودم داده بودم.
وی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجلس شرایط متفاوتی را احساس کرد گفت: امام (ره) از سر بررسی تاریخ گذشته ایران وضع مجالس تکیه جدی بر جایگاه مجلس در نظام اسلامی نمود و آن را در بالاترین مقام قرار داد و فرمود من تکرار میکنم که مجلس در بالاترین مقام است مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید من نمیگویم رأی خودش را نگوید بگوید رأی خودش را بگوید اما اگر بخواهد فساد کند و به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا است این فساد است و مفسد است و چنین آدمی تحت تعقیب مفسد فیالارض باید قرار بگیرد این مجلس ماحصل خون جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند.
لاریجانی افزود: امام این سخنان را در مقابل رئیس جمهور وقت بنی صدر فرمود که مرتبا علیه مجلس موضع میگرفت و رئیس مجریه گستاخ را تحقیر مینمود تا مجلس برای همیشه در رأس کشور قرار داشته باشد و اشتباهات تاریخ گذشته تکرار نشود.
وی اظهار کرد: قانون نزد رهبری انقلاب در حکم ناموس نظام است لذا امام تخطی از قانون و تخریب مجلس را در حد مفسد فیالارض معرفی میکند.
رئیس مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب در تاریخ 7/3/82 میفرماید قانون آمده تا جای صدای کلفت را بگیرد و کسی با صدای کلفت بگوید این طور باید باشد خیال هم نکنید که استبداد و دیکتاتوری و صدای کلفت مخصوص کسانی است که در رأس نظامند باید بگویم اینطور نیست در بدنه نظام چنین چیزهایی وجود دارد .
لاریجانی ادامه داد: خوی استبداد در همه جا بد است و قانون آمده است که جلوی چنین مسائلی را بگیرد و باید طبق قانون حرف زد و عمل و رفتار شود.
وي ادامه داد: کسانی که با قانون مخالف هستند، با اسلام مخالف هستند و کسانی که مصوبات مجلس را بعد از اینکه شورای نگهبان نظر خود را اعلام کرد باز هم مخالفت میکنند، دانسته یا نادانسته در حقیقت با اسلام مخالفت میکنند.
لاریجانی ادامه داد: قانون برای نفع ملت و جامعه است برای بعضی از اشخاص و گروهها نیست قانون برای تهذیب تمام جامعه است البته دزدان و دیکتاتورها از قانون بدشان میآید.
وی در ادامه با اشاره به نگاه رهبر انقلاب که قانون در نظام اسلامی با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست، خاطر نشان کرد: مطابق قانون اساسی فقط مجلس واعظ قانون است و اکنون برخلاف دورههای گذشته که مجالس ظاهر دولتهای دیکتاتور را بزک میکردند و به قول حکیمی بدترین ظلم ظلم قانونی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در مجالس پس از انقلاب در همه مسائل مهم کشور مجلس وقت میگذاشت و مداخله مینمود، بعنوان نمونه در عزل رئیس جمهور، ماجرای گروگانگیری و مذاکرات آن و در برنامه 5 ساله بحث هستهای و نظایر آنها مداخله نموده است.
نماینده مردم قم به بیان نکته چهارم پرداخت و گفت: نمایندگان از بطن و جنس مردم پس از انقلاب بودهاند کار نمایندگی از یکی از پرمشغلهترین کارهای کشور است.
لاریجانی با اشاره به اینکه عملا نمایندگان باید پاسخگوی نیازهای مردم در حوزههای انتخابیه خود باشند ادامه داد: نمایندگان با تنوع زیاد کاری و ابزار کار ناکافی روبرو هستند به طوریکه یک بخشدار امکانات بیشتری از یک نماینده مجلس در اختیار دارد. با این کاستیها نمایندگان باید صرفا براساس تواناییهای خود و صرف وقت زیاد در کنار وظایف ملی قانونگذاری، به نیازهای حوزههای انتخابیه خود نیز رسیدگی کنند.
وی به بیان نکته پنجم پرداخت و گفت: مجالس پس از انقلاب برخلاف اوضاع ذلت بار پارلمانهای قبل از انقلاب در مقابل گردن کشی استکبار و بیگانگان ستمکار خود را سپر ملت نمودند و از آرمان های انقلاب دفاع نمودند چه در ابتدای انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی و چه در ماجراجویی غرب و مرتجعین عرب در منطقه و چه در مسئله سازی آمریکا در موضوع هستهای در اکثر مسائل مهم چه در سطح منطقهای و چه بینالمللی که لازم بود از امت اسلامی دفاع شود مجالس پس از انقلاب با مصوبات و بیانیهها در مقابل استکبار و صهیونیسم ایستادگی نمودند.
نماینده مردم قم در ادامه خاطر نشان کرد: آخرین مصوبه مجلس چند روز پیش مربوط است به اقدام دولت در مقابله به مثل در دست اندازی آمریکا به اموال ایران که در نوع خود به گامی ارزشمند و انقلابی است لذا نگاه به جایگاه مجلس و نمایندگان و ارتباط مردمی نمایندگان همگی پس از انقلاب از یک تحولی جدی برخوردار گردید.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس نهم 697 طرح و لایحه مطرح گردید که 69 درصد آن طرح و 31 درصد آن لایحه و 20 درصد از پول طرحها و لوایح به صورت فوریتی ارائه شده است که قدری از نظر اتقان به قانونگذاری تعداد آن زیاد است.
وی با اشاره به اینکه از طرحهای ارائه شده حدود 18 درصد به قانون تبدیل شده در ادامه خاطر نشان کرد: از لوایح ارائه شده 47 درصد که این هم نشان میدهد که مجلس در مصوبات خود بر لوایح ارسالی از سوی دولت تأکید داشته است از نظر تنوع موضوعی 32 درصد از مصوبات مربوط به برنامهها و قوانین مربوط به امور اقتصادی، فرهنگی و قضایی بوده است 30 درصد از قوانین مربوط به امور اقتصادی در زمینه حقوق کشاورزی، صنعت و مالیات بوده و 11 درصد از قوانین مربوط به امور اجتماعی، کمک به هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و امور حمایتی بوده ، 6.5 درصد مربوط به امور قضایی، 5 درصد مربوط به امورآموزشی و فرهنگی، 2.5 درصد مربوط به امور انتخابات و سیاسی کشور و 2 درصد مربوط به امور دفاعی و امنیتی بوده و بقیه موارد مربوط به امور مدیریتی عمومی و شهرداریها و شوراها و ... بوده است که این امر نشان می دهد ثقل کار مجلس بر امور اقتصادی و در مرحله بعد اجتماعی بوده است.
نماینده مردم قم در ادامه خاطر نشان کرد: قانون نظام سلفی کشور قانون دریای ایران قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون نحوه محاسبه و اعمال تصویر داراییها و بدهیهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قانون سازمان استاندارد، قوانین دائمی بودجه، قانون رفع تولید رقابتی و ارتقا نظام مالی کشور، قانون مواد دائمی مواد که اخیرا تصویب شد، قانون اصلاح قوانین مالیاتی، قانون اصلاح موادی از قوانین قاچاق کالا و ارز، قانون حمایت از صنعت برق کشور، قانون اساسنامه شرکت نفت و اساسنامه اینها نمونههای از قوانین مصوب در حوزه اقتصادی کشور میباشد که در مجلس نهم به نهایت رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان برخی دیگر از قوانین پرداخت و گفت: قانون حمایت خانواده، قانون مجازات اسلامی، قانون تنظیم جمعیت خانواده، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح، قانون اصلاح موادی از قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، قانون شوراهای حل اختلاف، قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی، قانون آیین نامه دادرسی کیفری و قانون جرم سیاسی نمونههایی از قوانین مصوب مجلس نهم در حوزه امور اجتماعی و قضایی کشور است که برخی از آنان قوانین مادر محسوب میشوند.
لاریجانی یکی از کارهای مهم که در مجلس نهم انجام گرفت در مورد سه اصل قانون اساسی دانست و گفت: اصل هشتم قانون اساسی که مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است و اصل 25 قانون اساسی که مربوط به ممنوعیت استراق سمق است و اصل 168 که مربوط به جرایم سیاسی است و قوانین لازم برای تحقق این اصول وجود نداشت در مجلس نهم این قوانین تصویب گردید و در واقع گامی در جهت اجرای اصول قانون اساسی برداشته شد.
وی ادامه داد: قانون مدارس غیرانتفاعی و قانون سنجش دانشجو در دورههای تحصیلات تکمیلی از نمونههای قانونگذاری در حوزه آموزش میباشد.
لاریجانی افزود: تقویم قوانین برخی حوزهها که باید این هم در سایر حوزهها ادامه باید. طرح نصب برخی از قوانین ورزش و اصلاح و دائمی کردن برخی دیگر، طرح فسخ برخی از قوانین در حوزه مالیات، طرح اعلام فسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از ابتدای قانونگذاری تا 30/12/1309.
وی با اعلام اینکه طرح اعلام فسخ برخی از قوانین و مصوبات مجلس از تاریخ 1/1/1310 تا 29/12/1328 صورت گرفته خاطر نشان کرد: طرح فسخ برخی از قوانین مصوبات مجلس از تاریخ 1/1/1329 تا 3/7/1366، باید گفت بعد نظارتی در این دوره سهم بیشتری داشت کمیسیون اصل نود شش گزارش ارائه نمود.
با اشاره به گزارشهای ارائه شده کمیسیون اصل نود یادآور شد: گزارش عدم رعایت مواد قانونی ابلاغ قانون توسط رئیس جمهور، گزارش ایرادات وارده در طرز کار دولت و تصمیمگیری در شورای عالی حفاظت محیط زیست، گزارش وضعیت خودروهای وارداتی، ارزیابی عملکرد دولت در حمایت از حقوق اتباع ایرانی، چگونگی اجرای مرحله اول قانون هدفمندسازی یارانهها، گزارش از عملکرد وزارت ورزش و جوانان.
لاریجانی با بیان اینکه در زمینه تحقیق و تفحص شش گزارش در مجلس ارائه شده متذکر شد: این گزارشها در زمینه صنعت خودروسازی و سازمان تأمین اجتماعی بود و هفده گزارش نظارتی موضوع ماده 49 آیین نامه از سوی کمیسیونهای تخصصی تهیه و در صحن قرائت شد و شش گزارش نظارتی موضوع ماده 236 آیین نامه توسط کمیسیونهای تخصصی تهیه و ارائه گردید.
وی در ادامه گفت: علاوه بر جلسات کمسیونها با مسئولین اجرایی، هفت مورد در صحن علنی از مسئولین در جهت نظارت بر امور اجرایی دعوت بعمل آمد و 29 جلسه غیرعلنی برای بررسی مشکلات و معضلات پراهمیت کشور برگزار شد.
رئیس مجلس با ارائه گزارشی از دیوان محاسبات خاطر نشان کرد: این دیوان با سیاست پیشگیرانه و تشکیل کمیته تعامل دیوان محاسبات و دستگاههای اجرایی توفیقات در تقلیل تخلفات مالی داشته است علاوه بر این 40 دوره آموزشی برای مدیران مالی دستگاه به اجرا درآمد.
لاریجانی در ادامه در راستای فعالیتهای دیوان محاسبات افزود: این دیوان علاوه بر تفریق بودجه، گزارشهای حسابرسی در حوزههای با اهمیت اقتصادی ارائه نمود که بسیار قابل تقدیر است.