به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محسن پاک آیین سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفتگویی خبری در مورد تحولات در حوزه حمل و نقل، از معافیت شرکت های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده ای به جمهوری آذربایجان خبر داد.
پاک آیین با اشاره به نامه ای که جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان برای وی نوشته افزود: در این نامه آمده است که جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده ای معاف کرده است.
وی گفت: بر اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده ای معاف می شوند.
سفیر کشورمان افزود: این قانون اگرچه برای کامیون های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت های حمل و نقل ایرانی می برند، چرا که کامیون های ترکیه و روسیه قبلا هم از پرداخت عوارض معاف بودند.
سفیر ایران گفت: تا قبل از وضع این اصلاحیه، بیشترین عوارض از کامیون های ایرانی و به میزان 320 دلار آمریکا اخذ می شد و معافیت کامیون های ایرانی از پرداخت عوارض جاده ای و کاهش هزینه های حمل و نقل، به جذابیت انتقال کالا از طریق مسیر ایران – آذربایجان – روسیه و بالعکس خواهد افزود.
پاک آیین افزود: در تحول دیگری در حوزه حمل و نقل، قرار است در پاییز امسال راهآهن نخجوان - مشهد راهاندازی شود.
وی با اشاره به سیاست تهران و باکو مبنی بر توسعه گردشگری گفت: با این تحول ، راه آهن در خدمت توسعه گردشگری دو کشور قرار می گیرد.
پاک آیین از نهایی شدن نحوه فروش بلیت مسیر نخجوان به مشهد خبر داد و گفت: بلیت 3 تا 4 واگن که از نخجوان به سمت مشهد تردد خواهد کرد در باکو نیز به فروش خواهد رسید و بلیت کوپه های خالی نیز در بین راه به مسافرین ایرانی فروخته خواهد شد.
سفیر ایران در زمینه حمل و نقل هوایی، از انجام منظم پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر «تهران – باکو – تبریز» و «تبریز – باکو – تهران» ابراز خرسندی کرد و گفت: این اتفاق به گسترش تجارت و گردشگری کمک خواهد کرد.
وی افزود: برنامهریزی جهت انجام پرواز مشهد – باکو- مشهد و شیراز – باکو –شیراز نیز در دست اقدام است و امیدواریم تا پایان پاییز به طور منظم انجام شود.
پاک آیین مذاکرات اخیر کارگروه خط ریلی رشت – آستارا در باکو را مثبت ارزیابی کرد و افزود:بر اساس نتایج مذاکرات قرار شد دو کشور اقدامات لازم را برای انعقاد یک قرارداد به منظور آغاز مراحل اجرایی احداث خط ریلی رشت – آستارا با سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.
سفیر ایران گفت: جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده حدود 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند و در این ارتباط چند مسئله از جمله شرایط سرمایه گذاری ، نحوه اجرا و انتخاب پیمانکار اجرای طرح احداث خط ریلی رشت – آستارا در نشست کارگروه در باکو بررسی شد.
وی در حوزه حمل و نقل دریایی، آغاز کالاهای صادراتی از بنادر امیرآباد و انزلی به بندر باکو را مهم ارزیابی و ابراز امیدواری کرد که با تقویت ناوگان دریایی خزر، این مسیر رونق بیشتری داشته باشد.
پاک آیین به گلایه رانندگان ایرانی از فقدان علائم راهنمایی، خط کشی و کم نور بودن جاده زمینی آستارا – باکو نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه حدود چهارصد کیلومتر از این جاده مهم ترانزیتی فاقد آسفالت خوب می باشد و به دلیل فقدان نور و علائم لازم، رانندگی در شب مشکل می باشد.
وی گفت ما این مسائل را به مقامات وزارت حمل و نقل آذربایجان منعکس کرده و ایشان قول پیگیری و بهینه سازی جاده را داده اند.