به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیاصغر فانی وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین اختتامیه اولین جشنواره قلم ویژه مدارس آموزش از راه دور آموزش و پرورش که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، با اشاره به عدالت آموزشی، اظهار داشت: این یکی از سیاستهای جدی آموزش و پرورش در دولت یازدهم است.
وی ادامه داد: گستره ایران اسلامی و پراکندگی جمعیت در کشور و اینکه تعدادی از نوجوانان، جوانان و حتی میانسالان به دلایلی محروم از حضور در کلاسهای رسمی آموزش و پرورش هستند، واقعیتی است که باید پذیرفت و عدالت آموزشی ایجاب میکند تا بتوانیم زمینه تحصیل، ادامه تحصیل و ارتقاء دانشآموزان را فراهم کنیم.
فانی با بیان اینکه آموزش از راه دور روشی برای توسعه عدالت آموزشی است، افزود: البته نقاط ضعفی وجود دارد که بخشی از آن حل شده و بقیه نیز حل میشود، اما این موضوع اصل آموزش از راه دور را زیر سؤال نمیبرد.
وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در خیلی از اوقات، مطالعات عمیقی از آموزش از راه دور صورت گرفته است و امروز قریب 200 هزار دانشآموز در آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند و اگر این روش آموزشی نبود، این تعداد از تحصیل محروم میشدند.
وی با بیان اینکه بیش از 1600 مرکز آموزش از راه دور در کشور وجود دارد، تصریح کرد: توسعه آموزش از راه دور گامی مؤثر برای تأمین عدالت آموزشی و از سیاستهای جدی آموزش و پرورش است.
فانی با برشمردن روشهای مختلف آموزش از راه دور یادآور شد: فعلاً در کشور دو روش وجود دارد؛ یکی روش سنتی و آموزش از طریق کتابهای بازنویسی شده و کلاسهای رفع اشکال است یاد میگیرد تا نیاز خود را تأمین کند.
وی روش دوم آموزش از راه دور را آموزش آنلاین و برخط برشمرد و گفت: مدارس خارج از کشور به شدت به آموزش الکترونیک و برخط نیاز دارد و ایرانیان خارج از کشور نیز دوست دارند با نظام آموزشی ما ارتباط برقرار کنند و توسعه این آموزشها نیز میتواند مؤثر باشد.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از فاصله گرفتن مردم از مطالعه، افزود: تکنولوژیهای جدید، اینترنت، رایانه و روشهای شفاهی جای خود را کمکم باز میکند و دانشآموزان و مردم از مطالعه فاصله میگیرند.
فانی یکی دیگر از سیاستهای جدی آموزش و پرورش را توسعه مشارکت برشمرد و یادآور شد: از طریق توسعه مراکز آموزش از راه دور، از ظرفیت عمده جامعه استفاده کردهایم و بسیاری از بازنشستگان و شاغلین آموزش و پرورش آمادگی دارند در خدمت آموزش و پرورش باشند و توسعه مدارس آموزش از راه دور حلقهای از حلقه توسعه مشارکت در آموزش و پرورش است و باید خودمان را از این پتانسیل محروم نکنیم و لازم است خود مؤسسان این مراکز در ارتقای کیفیت آن کوشا باشند.
وی با اشاره به ارزیابی خود از این جشنواره، تصریح کرد: ما این جشنواره را اینطور ارزیابی میکنیم که استعدادهای فراوانی در بین معلمان در تولید محتوای الکترونیکی در دانشآموزان و اولیای آنها شاهد هستیم و این جشنواره در شناسایی استعدادها و تشویق کسانی که به هر دلیل از آموزش فاصله گرفتهاند، مؤثر بوده و میتوانیم از آن استفاده کنیم.
فانی خاطرنشان کرد: در شناسایی استعدادها موفق هستیم اما در تقویت استعدادها کمتوفیق بوده و در حد شناسایی استعدادها قرار داریم و باید بدانیم سرمایه اصلی هر کشور، نیروی انسانی متخصص و متعهد آن کشور است.