به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بانک ملی ایران از دو هفته گذشته بروی خروجی سایت اینترنتی خود اعلام کرده بود که از میانه مردادماه سالجاری انتقال وجه و اعلام موجودی از طریق سامانه بام انجام میپذیرد که در همان اطلاعیه افراد را به سمت صفحه ثبت نام سامانه بام سوق می دهد.
در زمان ثبت نام در سامانه بام این شرط مبنی بر اینکه باید شماره تلفن همراه صاحب حساب برای دریافت پیامک در سامانه پیامکی بانک ملی وجود داشته باشد، به صورت پیش فرض وجود دارد که در وهله اول فرد متقاضی در صورتی که خدمات سامانه پیامکی بانک ملی را در اختیار نداشته باشد، فکر خواهد کرد که باید هزینه دریافت پیامک بانک ملی که برای شش ماه از سال 10 هزار تومان است را پرداخت کند.
از میانه سال گذشته بانک ها برای اعلام مانده حساب و برداشت از حساب سیستم های پیامکی خود را از حالت رایگان خارج کردند که بانک ملی در آن زمان پیش قدم شد و نارضایتی های بسیاری را به جان خرید.
بانک ملی طی اطلاعیه ای از روز جاری امکان دریافت مانده حساب و نقل و انتقال پول را از طریق سایت اینترنتی خود برداشته و این امکان تنها از طریق سامانه بام امکان پذیر خواهد بود.
در این رابطه یکی از کارمندان بانک ملی گفت: بانک ملی تعداد قابل توجهی سامانه اینترنتی و بانکداری الکترونیکی طی چند سال اخیر راه اندازی کرده است که در تصمیمات اخیر مقرر شد تمام این سامانه ها و امکانات الکترونیکی در اصطلاح یک پارچه شود، از این رو امکانات بانک ملی در بستر سامانه بام، صبا و ساپتا به مشتریان خدمات ارائه خواهد کرد.
وی افزود: سامانه صبا از طریق دستگاه های توکن به مشتریان خدمات ارائه خواهد کرد و از سوی دیگر سامانه بام از طریق پیامک فعال است.
این کارمند بانک ملی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از امکانات سامانه بام نیاز به پرداخت هزینه 10 هزار تومانی سامانه پیامک برای دوره شش ماهه دارد گفت: برای استفاده از سامانه بام باید عضو سامانه ساپتا بوده که این سامانه بر پایه دو نوع ویژه و عادی در اختیار مشتریان قرار داده شده است.
وی تاکید کرد: برای استفاده از سامانه بام تنها باید عضو سامانه سپتا بوده که نوع عادی آن که تنها پیامک برداشت را به مشتری اعلام می کند هزینه ای برای مشتری به همراه ندارد و سامانه بام با این امکان نیز فعال خواهد بود.
با این تفاسیر می توان گفت که سامانه بام هزینه ای برای مشتری به همراه نخواهد داشت، اما حال جای سوال دارد که چرا بار دیگر بانک ملی در تغییر رویه نظام بانکی در ارائه خدمات بانکی پیش قدم شده است که در این زمینه می توان گفت، بانک های دیگر همچون ملت، تجارت و کشاورزی از سال های گذشته خدمات الکترونیکی خود را بر بستر رمزهای اینترنتی و دستگاه های توکن بنا نهاده اند.
منبع: میزان