آخرین اخبار:
کد خبر:۵۳۰۸۲۷
فرهادی در مشهد:

رشته‌هایی که نیاز به آموزش عملی دارد نباید در پیام‌نور باشد/ تعیین تکلیف مدیریت دانشگاه فرهنگیان تا هفته آینده 

وزیر علوم  با اشاره بر اینکه دانشگاه پیام‌نور می‌تواند با شیوه‌های مجازی به اندازه کل کشور دانشجو داشته باشد، گفت: البته برخی از رشته‌ها مانند کشاورزی که نیاز به آموزش عملی دارد نباید در این دانشگاه باشد، وجود این رشته‌ها باعث تقاضای مسئولان آن از ما برای خوابگاه می‌شود.

اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، محمد فرهادی در نشست روسای دانشگاهای استانهای خراسان با بیان این مطلب که ما یک مدل خاصی از نظام آموزشی در دنیا می‌باشیم، گفت: متاسفانه دانشگاههای ما نه به صورت مستقل انچنانی که در دنیا متداول است اداره می‌شوند و نه مانند یک اداره، و این امر باعث شد که از چندین  دستگاه برای ما قانون بیاید.

 

وی با یادآوری این نکته ما برای تصویب آمایش آموزش عالی یکسال فعالیت کردیم، تصریح کرد: باید بعد از این در زمینه آمایش آموزش عالی فعالیت زیادی شود تا مطرح گردد.

 

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به این موضوع که در راستای آمایش آموزش عالی توسعه و توازن آموزش عالی، تنوع نظام‌ها و نیازهای محلی، منطقه‌ای و ملی مورد توجه قرار گرفت، افزود: یکی از اصلی‌ترین موضوعات ساماندهی آموزش عالی منطقه‌بندی‌ کردن آموزش عالی به 10 منطقه می‌باشد، که البته تحقق این امر بستگی به مراحل اجرایی این برنامه دارد که  باید در این زمینه کارهایی صورت بگیرد. 

 

وی با بیان این نکته که  ابلاغ سند آمایش آموزش عالی به معنای اجرای بخش‌نامه‌ای و آئین‌نامه‌ای آن نیست، خاطرنشان کرد: برای اجرای شدن این سند بهتر است که کار فرهنگسازی صورت بگیرد به این دلیل که در حال حاضر برای اجرایی شدن این سند ما از پشتوانه قانونی برخوردار هستیم و باید برای اجرای آن پاسخگو باشیم.

 

فرهادی با اشاره به اینکه مشخص شدن فاز اول سند آمایش آموزش عالی مشخص شدن مناطق ۱۰گانه است، گفت: برای این منظور ما باید در هر منطقه یک یا تعدادی دانشگاه معین داشته باشیم. امسال با این منطقه‌بندی انتظار از دانشگاه‌ها برای مشارکت در تحقق آن بیشتر است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای عنوان کرد: باید این آموزش‌ها ساماندهی شود. در حال حاضر آموزش‌های کوتاه‌مدت علاوه بر وزارت علوم، در وزارتین کار و آموزش و پرورش نیز صورت می‌گیرد. به همین جهت باید ساماندهی دقیقی در این حوزه انجام دهیم. البته برای این منظور ستادی در سطح وزارت‌خانه تشکیل شده و پیگیر این ساماندهی است.

 

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که باید آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای نیز ساماندهی بشود، متذکر شد: در حال حاضر آموزش‌های کوتاه‌مدت در وزارت  کار و آموزش و پرورش را نیز شاهد هستیم که باید با این وزارتخانه‌ها بنشینیم و ائین نامه در این خصوص تدوین کنیم .

 

فرهادی افزود: وزارت علوم و تحقیقات ستادی در سطح وزارت‌خانه به منظور ساماندهی آموزش های مهارتی و فنی ایجاد کرده است و این ستاد پیگیر ساماندهی می‌باشد.

 

وزیر علوم و تحقیقات در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان بیان داشت: فرهنگسازی در زمینه اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان باید در دانشگاه ها صورت بگیرد، تولیدات دانش بنیان نیز باید بر مینای نیازهای جامعه و دانش اتفاق بیفتد تا مشکلات کشور حل شود.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان داشت: ستاد اقتصاد مقاومتی وزارتخانه اقداماتی مانند ساماندهی آموزش عالی و تولیدات فناورانه داخلی و بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها را در دستور کار خود دارد.

 

فرهادی با تاکید بر این نکته دانشگاه پیام نور دانشگاه خوبی است که می‌تواند برای جمعیت کل کشور دانشجو داشته باشد، گفت: قرار بود دانشگاه پیام نور در مسافت‌های حساب شده و هر 30 کیلومتر یک واحد داشته باشد  وحداکثر آموزش‌های آن نیمه‌حضوری باشد؛ اما این مسائل رعایت نشده است. 

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه با اشاره بر این مطلب که این دانشگاه می‌تواند با شیوه‌های مجازی به اندازه کل کشور دانشجو داشته باشد و در این خصوص محدودیتی نداشته باشد، خاطرنشان کرد: البته برخی از رشته‌ها مانند کشاورزی که نیاز به آموزش عملی دارد نباید در این دانشگاه باشد، وجود این رشته‌ها در دانشگاه پیام نور باعث ایجاد تقاضای مسئولان آن از ما برای خوابگاه می‌شود و این در حالی است که دانشگاه پیام نور قرار نبود که خوابگاه و دانشجویی مقیم داشته باشد.

 

فرهادی با یادآوری این موضوع که در حال حاضر ما شاهد هستیم که این دانشگاه امکاناتی مانند خوابگاه و حتی مراکز رشد را دارد، بیان داشت: این در حالی که دانشگاه پیام نور ساختمان‌های نیمه ساخت  و رها شده دارد به گونه که روند ساخت و ساز  این ساختمانها بین پنج تا 30 درصد  نیمه تمام  باقی مانده است.

 

وزیر علوم و تحقیقات با تاکید بر این مسئله که ما باید با اساتید و دانشجویان و تشکل‌ها ارتباط داشته و آنها باید در تصمیم و برنامه ریزی‌ها درگیر بشوند، در ادامه به نحوه برگزاری جلسات نظارت دانشگاه‌ها اشاره داشت و گفت: به ما گزارش می‌رسد که خیلی از زمان‌ها جلسات نظارت یا اصلا تشکیل نمی‌شود و یا مسئولان دانشگاه  در ان شرکت نمی‌کند، در صورتی که در این جلسات مشکلات مطرح می‌شود و چنانچه این جلسات برگزار نشود مشکلات باقی می‌ماند و آگاه اتفاقات بدی شکل می‌گیرد.

 

وی تصریح کرد: این جلسات در چارچوب و قوائد خاص که وجود دارد برگزار می‌شوند، اهمیت برگزاری آن در برخی از اقدامات از جمله مجوز گرفتن کمک می‌کند.

 

فرهادی در خصوص دخالت برخی از عوامل بیرونی در مسائل دانشگاه متذکر شد: تلاش های زیادی به منظور جلوگیری از این اتفاق صورت گرفته است، دستورالعمل و آئین نامه های محقق شدن این مسئله تهیه شده که بزودی ابلاغ خواهد شد.

 

وزیر علوم  افزود: ما با سایر دستگاه‌ها جلساتی  داشتیم و طی صحبت های صورت گرفت قرار شد، این دستگاه‌ها در مسائل دانشگاها دخالت نکند به جز در مسائل امنیت شهر را تهدید می‌کند  و این دخالت نیز باید با اطلاع مسولان دانشگاه صورت بگیرد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کمبود دانشجو در رشته‌های فنی و حرفه‌ای، اضافه کرد: ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای پذیرش دانشجو در این رشته‌ها 300 هزار صندلی بود؛ اما تنها 142 هزار تن در این رشته‌ها ثبت‌نام کرده‌اند. امروز مسئله هدایت تحصیلی برای ما بحران ایجاد کرده و رشته‌های علوم پایه نیز در خطر است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حال حاضر پردیس‌های دانشگاهی نیز تکلیف روشنی ندارند که باید برای آن نیز چاره‌ای اندیشید؛ البته برخی از این پردیس‌ها تعطیل شده اما ما مخالف فعالیت پردیس‌های دانشگاهی نیستیم.

 

فرهادی همچنین در خصوص دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: بنا داریم تا هفته آینده تکلیف مدیریت این دانشگاه را مشخص کنیم و چنانچه این امر محقق نشود در شورای عالی فرهنگی تصمیم گیری خواهد شد.

 

وی برگزاری دوره‌های پسادکتری را بسیار خوب دانست و با بیان این که  سال گذشته بالغ بر 700 دوره پسادکتری برگزار شده است. متذکر شد: باید بر این واقعیت که پسادکتری مدرک نیست بلکه یک دوره تکمیلی خاص می‌باشد

 

وزیر علوم با اشاره به این گذراندن این دوره در صنعت برای دانشجویان دوره پسا دکتری خوب می‌باشد، گفت: در حال حاضر این اتفاق در یکی از دانشگاه‌های کشور رخ داده است.

 

فرهادی با بیان این مطلب که به منظور این‌که دانشجویان پسا دکتری بخشی از دورهای خود را در صنعت بگذارنند با وزارت صنایع همکاری‌های داشته و بازنگری های در رشته های تحصیلی ایجاد کرده‌ایم، گفت: می‌توانیم تعداد زیادی از دانشجویان پسا دکتری را در قالب فرصت‌های مطالعاتی به بخش صنعت فرستاد. البته پذیرش این مسائل سخت است و باید به صورت نمونه‌ای اقداماتی صورت بگیرد تا در نهایت به  فرهنگ‌سازی آن کمک شود.

 

وی در ادامه گفت: من با ارائه مدرک مشترک موافق هستم؛ البته این اقدامات در دانشگاهای کشور سابقه دارد.

 

فرهادی افزود: ژاپن از اینکه این دورهای را افزایش داده پشیمان است به این دلیل که یک دانشجوی دکتری نهایت استاد دانشگاه می‌شود و یا  به عنوان یک محقق کار فکری می‌کند. اگر قرار باشد یک دانشجو وارد بازار کار شود، حداکثر مدرک کارشناسی‌ارشد برای وی کفایت خواهد کرد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در حال حاضر حدود 100 هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند، اظهار کرد: این میزان در مقطع کارشناسی‌ارشد بیش از 400 هزار دانشجو است.

 

فرهادی ادامه داد: در حالی که بر مبنای نقشه جامع علمی کشور ما باید در سال 1404 سه درصد دانشجو در مقطع دکتری داشته باشیم؛ در حال حاضر از میان این 100 هزار دانشجوی دکتری تنها 1.8 درصد از آن هدف محقق کرده اند به نظر می‌رسد باید در برخی از مسائل این سند هم بازبینی‌هایی صورت گیرد.

 

وی در خصوص فارغ التحصیلان کشور گفت: سالانه 800 هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم که اگر این تعداد بخواهند وارد بازار کار شوند، باید رشد اقتصادی ما 8 درصد باشد. 

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این نکته که آموزش‌های مهارتی در برنامه ششم توسعه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، تاکید کرد: امروز مشکل ما کمبود  تکنسین است که  دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌توانند در این خصوص به صورت نامحدود فعالیت داشته باشند و  فعالیت آنها باید براساس اساس‌نامه دانشگاه هایشان باشد. هیچ‌گاه قرار نبود دانشگاه‌های علمی کاربردی دانشجوی آزاد پذیرش کند.

 

فرهادی همچنین به تخلفات پژوهشی برخی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اشاره داشت و با بیان این نکته که هیات‌های انتظامی دانشگاه‌ها باید با این تخلفات رسیدگی و برخورد کنند، خاطرنشان کرد: ما در مورد بحث تقلب علمی و فروش پایان‌نامه لایحه قانونی تنظیم کردیم که در مجلس قبل به نوبت تصویب نرسید و در حال حاضر نیز در دستور کار مجلس دهم است. با وجود چنین لایحه ما می‌توانیم از بروز این تخلفات جلوگیری کنیم.

 

وی در پایان با اشاره به این نکته که وزارتخانه همچنین به جهت جلوگیری و برخورد با تخلفات این چنینی سامانه ثبت پایان‌نامه‌ها را در کشور راه‌اندازی کردیم. یادآورشد:  البته در وزارت علوم نظام جامع ارزیابی  وجود ندارد که امیدواریم این نظام در قالب یک مرکز جامع در وزارت‌خانه تاسیس شود.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
p
Iran (Islamic Republic of)
۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
به داد دانشگاه و دانشجو ها برسید چون در این نوع آموزش فقط عمر ها تلف ،استعدادها کور، دانشجوها بدون تخصص و آموزش و به دور از واقعیت عینی جامعه پرورش پیدا می کنند.ای که دستت می رسد کاری بکن ...
2
0
پربازدیدترین آخرین اخبار