اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از کرددانش، فرانک قدسی، رئیس دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان هویتی تخصصی گرا دارد که رسالت مهم آن تعلیم، تربیت و توانمندسازی نیروهای انسانی مورد نیاز در نظام تعلیم و تربیت است، گفت: ارتقاء تربیت معلم به دانشگاه فرهنگیان بخاطر جایگاه رفیع معلمان و نقش و اهمیتی است که معلمان در جامعه دارند.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان هر سال براساس نیاز آموزش و پرورش و زیر نظر وزارت علوم و با توجه به نیاز جامعه و ظرفیتی که دانشگاه فرهنگیان دارد، سهمیه پذیرش دانشجوی معلم در رشته های مختلف برای دانشگاه فرهنگیان اعلام می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج در حال حاضر ۳۵۲ دانشجو معلم در سه رشته علوم تربیتی, علوم اجتماعی و ادبیات فارسی دارد که با توجه به اینکه کردستان قطب علوم تربیتی است، دانشجویان این رشته بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده است، یعنی ۳۰۲ دانشجو؛ اما تعداد دانشجویان رشته علوم اجتماعی ۲۷ نفر و دانشجویان رشته ادبیات فارسی فقط ۲۳ نفر است.
قدسی بیان داشت: امسال این دانشگاه اولین خروجی فارغ التحصیلان شامل ۱۱۲ دانشجو معلم که ورودی سال ۹۱ در دو رشته علوم اجتماعی و علوم تربیتی هستند را دارد و این دانشجویان از مهرماه بصورت رسمی وارد عرصه تعلیم و تربیت می شوند.
وی تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید این دانشگاه فقط در رشته علوم تربیتی آن هم با سهمیه حدود ۳۰ نفر دانشجو پذیرش می کند، البته خود ما از این کاهش سهمیه ناراضی هستیم؛ اما این کاهش سهمیه با توجه به نیاز آموزش و پرورش است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج ادامه داد: در حوزه تعلیم و تربیت عناصر حرفهای که معلم هستند نیازمند کار در محیطهای عینی و عملی در میدان اجرا هستند؛ بنابراین دانشجو معلمان باید چهار ترم برای کارآموزی طبق نظر کارگروه کارورزی و مدیر گروه دانشگاه به یکی از مدارس سطح شهر بروند و طی چهار مرحله دانشجو تمرین معلمی می کند و در نهایت از کارورزی خود دفاع می کند.
قدسی افزود: تحقق شایستگیهای حرفهای در امر تربیت معلم به این مرحله کارآموزی و کارورزی موکول میشود که مرحلهای برای کسب تجارب میدانی و تجارب کلینیکی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج با بیان اینکه هر چند هدف از تاسیس دانشگاه فرهنگیان علمی کردن معلمان و توانمند کردن آنها بود؛ اما امکانات و زیر ساخت های برخی از دانشگاه های فرهنگیان کشور و از جمله پردیس خواهران بنت الهدی صدر سنندج با شاخص های وزارت علوم در ارتباط با یک دانشگاه استاندارد فاصله زیادی دارد و از حداقل امکانات برخوردار است.
وی با بیان اینکه ساختمان این پردیس برای محیط دانشگاهی طراحی نشده است و امکانات و فضای آن جوابگوی نیازهای آموزشی دانشجویان نیست، افزود: در چند سال اخیر استان کردستان بعد از سمنان دارای کمترین پذیرس دانشجو معلم است و دلیل آن هم نبود فضا و مکان و سایر شاخص های موجود از جمله نیروی انسانی است.
به گفته قدسی، یکی از دلایل نداشتن رشته های کارشناسی ارشد در پردیس فرهنگیان استان کردستان, نداشتن شاخص های لازم و مورد تاکید وزارت علوم است.
وی تاکید کرد: در جهت تقویت دانشگاه فرهنگیان با تعامل و همکاری با استانداری و سایر دستگاه های اجرایی استان ۵۰ هکتار زمین به این دانشگاه واگذار شده است که امیدواریم در سال های آینده مشکلات این پردیس حل شود و دانشجویان در یک فضای مناسب ادامه تحصیل دهند.
رئیس پردیس فرهنگیان بنت الهدی صدر سنندج گفت: در کنار تمام این مشکلات سعی کردیم با استفاده از حداقل امکاناتی که داریم به تعمیر و بهسازی محیط دانشگاه بپردازیم؛ اما من خودم راضی نیستم؛ چرا که معتقدم دانشجو معلمان ما لایق هستند در فضایی مناسب و ابرومندانه ادامه تحصیل دهند.
قدسی تصریح کرد: باید نگاه به دانشگاه فرهنگیان نگاه ویژه باشد چون دانشجویان دانشگاه فرهنگیان صرفا دانشجو نیستند؛ بلکه معلم هستند و اساتیدی که در این پردیس ها داریم مربیانی هستند که متربیان آنها معلمانی خواهند بود که در اینده فرزندان این مرز و بوم را تربیت می کنند پس باید از لحاظ علمی، مهارت های فردی و حرفه ای و پژوهشی به این دانشجو معلمان توجه ویژه شود.
وی به برگزاری طرح رویش به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان کردستان اشاره کرد و گفت: به منظور تقویت فعالیت های اجتماعی، ارتقای سطح علمی و فرهنگی دانشجو معلمان، گردهمایی سراسری دانشجو معلمان فعال تمام تشکل های دانشجویی در کردستان برگزار می شود.
قدسی به طرح ایرانگردی و جهانگردی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: طرح ایران شناسی و ایران گردی به عنوان یکی از طرح های جذاب و ابتکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با هدف آشنایی دانشجو معلمان با میراث دینی، فرهنگی و تاریخی ایران زمین و همچنین شناخت آداب و رسوم اجتماعات محلی از تابستان سال گذشته در سطح هشت استان از جمله کردستان برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح ۴۰ نفر از دانشجو معلمان فعال و ممتاز دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به استان فارس سفر می کنند و در مقابل ۴۰ نفر از دانشجو معلمان استان فارس به کردستان سفر می کنند و از نزدیک با آثار فرهنگی-تاریخی، مفاخر دینی، ملی و علمی استان ها؛ اماکن و مراکز دارای جاذبه های گردشگری ،آداب ورسوم فرهنگی و اجتماعی استان های کشور آشنا می شوند.