آخرین اخبار:
کد خبر:۵۳۳۸۱۹

خودروهای خارجی پسابرجامی مخصوص پولدارها است

خودروهای پسابرجامی در حالی از اواخر امسال به‌تدریج راهی بازار کشور خواهند شد که برخلاف انتظارات مشتریان، تقریبا تمامی آنها قیمتی بالای ۵۰ میلیون تومان دارند و با این حساب، بخش اصلی و بزرگ بازار توان خرید این خودروها را نخواهند داشت.

به گزارش گروه اتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد نوشته است: خودروهای پسابرجامی در حالی از اواخر امسال به‌تدریج راهی بازار کشور خواهند شد که برخلاف انتظارات مشتریان، تقریبا تمامی آنها قیمتی بالای 50 میلیون تومان دارند و با این حساب، بخش اصلی و بزرگ بازار توان خرید این خودروها را نخواهند داشت.

 

اگر نگاهی به لیست خودروهایی که قرار است از قبل قراردادهای جدید خودروسازان داخلی و خارجی، وارد کشور شوند، بیندازیم، متوجه می‌شویم تقریبا هیچ کدام از آنها به اصطلاح «ارزان» نیست و بیشتر متعلق به‌طبقه متوسط رو به بالای جامعه است تا قشر متوسط و ضعیف. بنابر برخی آمارها، حدود 80 درصد از مشتریان بازار خودرو کشور در بازه قیمتی زیر 50 میلیون تومان قدرت خرید دارند و با این حساب، خودروهای پسابرجامی عملا در سبد خرید این خیل عظیم جمعیتی قرار نمی‌گیرد...

 

 در مجموع، مطابق آنچه تا امروز رخ داده، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پسابرجام صنعت خودرو، عملا ارمغان خاصی برای بخش بزرگی از مشتریان داخلی نداشته و باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقات جدیدی رخ خواهد داد.

 

هرچند به جز رنو و پژو و سیتروئن و فولکس و فیات، خودروسازان بزرگ دیگری نیز احتمالا راهی بازار کشور خواهند شد، با این حال به‌نظر می‌رسد قیمت محصولات آنها نیز چندان تناسبی با بازه قیمتی اصلی این «بازار» نخواهد داشت. به‌عنوان مثال، بنز یکی از گزینه‌های حضور در بازار خودرو ایران است و حتی تفاهم‌نامه‌ای نیز میان این شرکت و ایران خودرو به امضا رسیده، با این حال بر کسی پوشیده نیست که این خودروساز مشهور جهان اصلا محصول ارزان تولید نمی‌کند.

 

اما پرسش بزرگی که این وسط پیش می‌آید این است که در حال حاضر اصلا خودروهای با کیفیت و دارای قیمت مناسب (مختص بازار ایران) در دنیا تولید می‌شود؟ به اعتقاد بیشتر کارشناسان و با استناد به آمار و ارقام موجود، پاسخ این پرسش مثبت است، به نحوی که بسیاری از خودروسازان بزرگ دنیا هم‌اکنون محصولات دارای قیمت مناسب در سبد تولیدی خود دارند. آن طور که فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید، خودروسازانی مانند نیسان، فیات، فولکس و حتی تویوتا و فورد و جنرال موتورز ، همه دارای محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب (برای بازار ایران) هستند...

 

اما حسن کریمی سنجری نیز به‌عنوان یکی دیگر از کارشناسان خودرو کشور، معتقد است با توجه به سیستم معیوب دولتی حاکم بر صنعت خودرو، عملا امکان تولید محصولات ارزان در کشور وجود ندارد. وی با بیان اینکه خودروسازان ایرانی (به‌دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی موجود) خودروها را گران تولید می‌کنند، می‌گوید:سیستم معیوب فعلی عملا اجازه رقابت در بازار خودرو را نمی‌دهد و از آن سو به دلیل وجود هزینه‌های سربار نیز نمی‌توان انتظار تولید خودروهای به اصطلاح ارزان را در کشور داشت.

 
این کارشناس می‌افزاید: بدون تردید خودروهای با کیفیت و دارای قیمت مناسب زیادی در دنیا وجود دارد، منتها مجموعه عوامل سیاسی و اقتصادی (به‌خصوص دخالت و نفوذ دولت در صنعت خودرو) اجازه نمی‌دهد قیمت این خودروها (در ایران) پایین از آب در بیاید.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار