به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه اصلاحطلب شرق درباره مذاکرات به شرکت خودروسازی فیات نوشته است: با اجرائیشدن برجام و مذاکره خودروسازان داخلی و اروپایی، برخی مدیران ارشد صنعت خودرو کشور از فیات به عنوان یکی از اصلیترین شرکای تجاری خود نام بردهاند. در همین زمینه مدیرعامل ایرانخودرو چند هفته پس از اجرائیشدن برجام بهصراحت اعلام کرد قصد دارد فیات را به عنوان شریک اول تجاری این گروه خودروسازی بزرگ معرفی کند غافل از اینکه بند آمریکایی موجود در سهام فیات چنین اجازهای را به این شرکت ایتالیایی نمیدهد که به طور مستقیم وارد مذاکره با خودروسازان ایرانی شود.
معاون بخش توسعه بازرگانی ایتالیا که به عنوان نمایندگان وزارت اقتصاد این کشور اروپایی در ایران مشغول کار هستند، به «شرق» میگوید آمدن فیات و تبدیل آن به شریکی بزرگ برای صنعت خودرو ایران نیازمند زمان است و مذاکرات باید با آرامش و صبر پیش رود. تونی کورادینی بر این باور است که با توجه به خرید سهام کرایسلر آمریکا از سوی فیات و وجود برخی تحریمها علیه ایران در این زمینه نیاز است مذاکراتی میان طرفها صورت گیرد تا فعالیت فیات در ایران با مشکل مواجه نشود...
برای آمدن فیات به ایران باید صبر کرد. هر دو طرف به روش برد- برد مذاکرات را آغاز کردهاند و قصد دارند یک استراتژی بلندمدت را برای همکاریهای خود آغاز کنند. ازاینرو نیاز است تا این مذاکرات در فضایی آرام پیش برود و طرفین بتوانند در چنین فضایی به نشستهای خود ادامه دهند. مشکل فیات در همکاری با صنعت خودرو ایران، کرایسلر است. حتما میدانید که فیات سهام این شرکت آمریکایی را خریده است و براساس قوانین موجود در آمریکا، شرکتهای خودروساز این کشور به دلیل تحریمها نمیتوانند با طرف ایرانی همکاری داشته باشند، ازاینرو لازم است تا در این زمینه استعلامهای لازم را بگیرد تا بر سر راه همکاری با طرف ایرانی خود با مشکل مواجه نشود. بههرحال اگر قراردادی منعقد شود این قرارداد ابعاد بزرگی خواهد داشت پس لازم است تا با صبر و تحمل بیشتری آنچه را که در این مذاکرات میگذرد دنبال کرد.