آخرین اخبار:
کد خبر:۵۶۷۲۳۶
احمدی ‌بافنده:

قطارهای ما بدلیل عدم وجود نقدینگی در گمرک مانده است/ از دولت طلبکاریم

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو درباره اظهار داشت: بدون ارتباط با دانشگاه‌ها قطعاً در تولید داخلی موفق نخواهیم بود و بزرگ‌ترین قرارداد ما با مبلغی نزدیک به ۲ میلیاردتومان با دانشگاه صنعتی شریف بسته شده است. من از آقای دکتر ستاری خواهش دارم که در این زمینه به ما یاری برسانند. شرکتهای دانش‌بنیان در این زمینه نیاز به کمک دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر احمدی ‌بافنده با حضور در نشست خبری سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو گفت: نمایشگاه تولید مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو در روزهای ۲۳ الی ۲۵ آذرماه در محل نمایشگاه‌های تخصص شهرداری تهران واقع بوستان برگزار می‌شود.

 

وی افزود: روزانه در مترو تهران 3 میلیون سفر در حال حاضر ساماندهی می‌شود که قرار است با 300 رام قطار در آینده به 10 میلیون سفر برسد، لذا با توجه به اینکه باید در صنعت مترو خودکفا شویم، سومین نمایشگاه تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو نیز برگزار می‌شود.

 

احمدی‌بافنده گفت: باید بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی کشور در بهترین شرایط استفاده کنیم و به تعامل برای رشد و ارتقاء صنعتمان به خصوص در بخش ریلی نیاز داریم.

 

وی افزود: در حال حاضر 150 قطعه‌ساز در سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو ساماندهی شده‌اند و فضای 4 هزار متری نمایشگاه آماده شده است تا در صنعت مترو از ظرفیت‌های داخلی بیشتر استفاده شود.

 

احمدی‌بافنده به استانداردسازی صنعت ریلی کشور اشاره کرد و گفت: امروز در کشورمان یکسری استانداردهای داخلی داریم و در کلانشهرهای مختلف در حوزه مترو اقداماتی صورت گرفته است و هر کدام استاندارد خاص خود را دارند به گونه‌ای که 5 تا 6 مدل قطعه به عنوان قطعات مترو وارد و یا ساخته می‌شوند که اگر یک استاندارد ملی در این صنعت داشته باشیم بهتر می‌توانیم برای بومی‌سازی قطعات اقدام کنیم و از یک مدل هماهنگ نیز استفاده می‌شود بنابر این تولیدکننده نیز بیشتر رغبت به ساخت قطعات می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران بیان داشت: بومی‌سازی قطعات و همچنین استانداردسازی آنها در مترو بسیار ضروری است و باید وابستگی ما به دیگر کشورها برای تولید قطعات کمتر شود و از توان داخلی برای این امر استفاده کنیم لذا برگزاری چنین نمایشگاهی کمک می‌کند تا بیشتر از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

 

وی درباره ارتباط بیشتر با دانشگاه‌ها در ساخت قطعات نیز اظهار داشت: بدون ارتباط با دانشگاه‌ها قطعاً در تولید داخلی موفق نخواهیم بود و بزرگ‌ترین قرارداد ما با مبلغی نزدیک به ۲ میلیاردتومان با دانشگاه صنعتی شریف بسته شده است. من از آقای دکتر ستاری خواهش دارم که در این زمینه به ما یاری برسانند. شرکتهای دانش‌بنیان در این زمینه نیاز به کمک دارند.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در پاسخ به سوالی در مورد نحوه تامین برق این شرکت گفت: برق مترو کاملا مستقل از سیستم شهری است. ما برق را می‌گیریم و خودمان برای مصارف مختلف تبدیل می‌کنیم.

 

احمدی‌بافنده یادآور شد: 8 کلانشهر کشور بر اساس مصوبه وزارت کشور درگیر حوزه حمل و نقل ریلی هستند و هزار کیلومتر مترو در کشور باید ساخته شود ولی نسبت به یک یکپارچه‌سازی مترو در کلانشهرها اقدامی صورت نگرفته است و امروز ناوگان و سیستم با یکدیگر تفاوت دارد.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با تأکید بر اینکه یکپارچه‌سازی باید در مترو اتفاق بیفتد، گفت: در حال حاضر در کلانشهرهای مختلف مترو به صورت متفاوت ساخته می‌شود لذا باید وزارت کشور در این خصوص ورود کند و نسبت به یکپارچه‌سازی اقدام کند.

 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه مقدار ساخت مترو تولید داخل است،‌گفت: در حوزه غیرریلی 30 تا 40 درصد توان ساخت داخلی است. در حال حاضر 630 پله برقی در مترو فعال است و 8 برند مختلف در مترو پله‌برقی دارد ولی خیلی از آنها استانداردهای مطلوب را ندارد و اگر برند داخلی بتواند به استانداردهای مطلوب برسد، قطعاً نیاز دیگر متروهای کشور می‌تواند تأمین کند. ما در حوزه عمرانی به خودکفایی ۱۰۰ درصد رسیدیم.

 

احمدی‌بافنده درباره استفاده از درهای حائل (PSD) در سکوهای مترو اظهار داشت: استفاده از این وسیله تنها برای جلوگیری از خودکشی‌هایی که بعضاً در مترو اتفاق می‌افتد نیست، بلکه استفاده‌های دیگر نیز دارد و در این خصوص نیز با شرکت‌های ایرانی مذاکراتی داشته‌ایم.  بعنوان مثال در امارات این سیستم برای سرد نگهداشتن و در مسکو برای گرم نگهداشتن ایستگاه مترو استفاده می‌شود. همچنین کاربردهای تبلیغاتی بسیار ویژه‌ای از این سیستم صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: برای استفاده از مترو باید فرهنگ‌سازی لازم صورت بگیرد و در این زمینه آموزش‌های شهروندی را تقویت کرده‌ایم. برای این امر به شما خبرنگاران، آموزش و پرورش و صدا و سیما احتیاج داریم. ما امسال با راه‌اندازی قطار دانایی دانش‌آموزان را آموزش دادیم.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره افتتاح خط 6 و 7 مترو اظهار داشت:‌ در خط 6 شمال‌غرب به جنوب‌شرق متصل می‌شود و با دستور شهردار تهران امیدواریم بتوانیم در سال جاری بخشی از خطوط 6 و 7 مترو و همین طور مترو فرودگاه امام خمینی (ره) را افتتاح کنیم. این کار نیازمند حمایت دولت است. جالب آنجاست که قطارهای ما در گمرک بدلیل عدم وجود نقدینگی مانده است و ما از دولت طلبکاریم اما دولت بابت آزادسازی قطارها در گمرک از ما پول می‌خواهد. ما هم‌اکنون به ۱۵۰ رام قطار نیازمندیم. در صورتی که خط 6 و 7 مترو راه‌اندازی شود به کاهش تراکم خط یک نیز کمک می‌کند و این اقدام در صورتی است که مشکل ناوگان مترو حل شود.

 

وی درباره خانم‌های شاغل در شرکت بهره‌برداری مترو اظهار داشت: باید شأن خانم‌ها رعایت شود و بنابر تخصصی که دارند در کارها از آنها استفاده شود، نباید یک خانم به عنوان منشی یک آقا به کار گرفته شود و در حال حاضر در مترو خانم‌ها به عنوان منشی یک مدیر آقا استفاده نمی‌شوند.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا خانم‌ها به عنوان راهبر قطار استفاده نمی‌شوند،‌ گفت: توصیه نمی‌کنم خانم‌ها در راهبری وارد شوند چرا که عوارضی برای آنها خواهد داشت، ولی در خط 6 مترو یک خانم را به عنوان رئیس مرکز فرمان کل خط انتخاب کرده‌ایم.

 

احمدی‌بافنده در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا لنت‌های قطارهای مترو دارای آلودگی است،‌گفت:‌ از لنت‌های استفاده شده آزبست حذف شده است و آلیاژ این لنت‌ها فولادی است بنابر این آلودگی خاصی را ندارند.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درباره اینکه چرا این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار نشده است،‌ گفت:‌ سومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو تخصصی است و مراجعه‌کنندگان کمی دارد، بنابر این اگر در سال‌های آینده این نمایشگاه فراگیرتر و بزرگ‌تر شود قطعا در نمایشگاه شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار