گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو-محمد آزادی، «چهارشنبه شهروندان به وضوح دیدند و شنیدند که به مدت ۱۰ ساعت در تمام بستههای خبری صداوسیما و در زیرنویسهای خبری و مشخصاً «شبکه خبر»، اخبار دروغ، تحریفشده و جریانسازی علیه وزارت راهوشهرسازی جریان داشت.» این بخشی از نامهی سرگشادهای است که آخوندی روز گذشته خطاب به رئیس رسانه ملی منتشر کرد؛ آقای وزیر که حسابی از قرائت گزارش کمیسیون عمران پیرامون بررسی سانحه برخورد قطار شاکی بهنظر میرسید، در ادامه نوشته: «خبر اشاره به بیش از ۲۰۰۰ بار خرابی ATC داشت. عدد ۲۰۰۰ را از کجا آوردهاند؟ و در کجای گزارش به آن اشاره شدهاست؟ همچنین در خبر آمد که "بسیاری از انتصابهای کلیدی و مناصب حرفهای راهآهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا...". این عبارت در کجای گزارش آمدهبود؟»
آخوندی سرآخر هم نوشته حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر با علیعسگری تماس گرفته و از او درخواست کرده تا نسبت به تصحیح روش پوشش اخبار مربوطه در سیما اقدام کند؛ مطلبی که البته بنابر ادعای وی هیچوقت محقق نشده است. دلخوریهای آقای وزیر برای چیست؟ آخوندی صداوسیما را برای انتشار کدام اخبار به «دروغگویی» و «سانسورکاری» متهم کرده است؟
صداوسیما کدام حقیقت را «سانسور» کرد؟/ چه کسی «دروغ» گفت؟
«بررسیها نشان میدهد بسیاری از انتصابهای کلیدی و مناصب حرفهای راهآهن یا مغایر با قانون و تخلف بوده و یا بر اساس تجربه، تخصص مرتبط و رعایت ارتقای سلسله مراتبی نبوده است.» این بخشی از بند دوم از بخش «جیم» گزارش تخصصی بررسی سانحه قطار در سمنان است؛ گزارشی که صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران روز چهارشنبه در صحن علنی بهارستان قرائت کرد. دقیقاً همان بخشی که آخوندی در نامه به علیعسگری مدعی است وجود نداشته و صداوسیما را به خاطر انتشار چنین اخباری به دروغگویی و سانسورکاری متهم میکند.
آخوندی حتی ایراداتش از گزارش را هم به گردن علیعسگری انداخته و او را بابت انتشار خبر انتقاد نمایندگان مردم از سخنان ترکان هم شماتت میکند؛ آنجا که مینویسد: «خبر ۱۴ شبکه ۱ با این شروع شد که اظهارنظر مشاور رییسجمهور و اعلام علت سانحه یک اظهارنظر «شخصی» بودهاست. آقای مهندس ترکان پیش از این، به عنوان سرپرست تیم بررسیکنندهی سانحه از سوی معاون اول رییسجمهور صحت عملکرد سیستم را بر اساس بررسیهایی که این تیم انجام داده بودند اعلام کرده بود. خبر با برجستهسازی این موضوع میخواهد این قضاوت را سست کند.» گفتنی است گزارش کمیسیون عمران اظهارات مشاور ارشد روحانی را دربارهی تبرئهی سیستم یک اظهارنظر کاملاً شخصی قلمداد کرده بود.
متن عصبی و شتابکاری آخوندی در نوشتن آن نامه سرگشاده نشان داد، استیضاح از آنچه در تلویزیون دیده میشود به وی نزدیکتر است! به نظر نمیرسد رایزنیها و لابیهای پشت پرده اینبار وزیر متمول دولت روحانی را از خطر برکناری نجات دهد.
خطای انسانی یا نقص سیستم ATC؛ چه کسی مقصر اصلی سانحه است؟
نقطهی کانونی گزارش کمیسیون عمران اما شاید بندهای مرتبط با ATC بود؛ سیستم هوشمند کنترل قطار که آنطور که آخوندی ادعا میکرد میتوانست حتی در صورت سکتهی رانندهی قطار هم مسافران صدمه نخواهند دید.