به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار مهماندار با حضور در سیصد و چهاردهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص راهبردهای تحول در ترافیک تهران گفت: کلانشهر تهران با تمام کلانشهرهای کشور به لحاظ ابعاد سیاسی، اقتصادی و ... متفاوت است. با توجه به جمعیت کلانشهر تهران خودروها و معابری که در این شهر وجود دارد و در کنار اینها با در نظر گرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی نمیتوان این شهر را با همان راهکارها و قوانینی که برای سایر شهرها وجود دارد اداره کنیم. تهران نیازمند قوانین و تدابیر متفاوتی است.
وی افزود: در حال حاضر 4 میلیون و 193 هزار و 446 خودرو در تهران شماره گذاری شده و حداقل روزانه 25 درصد این رقم از اطراف تهران و شهرکهای اقماری خودرو به داخل تهران وارد میشود. در چنین شرایطی چه وضعیتی باید بر تهران حاکم باشد؟
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری 18.6 میلیون سفر در تهران انجام شده است گفت: این رقم از سال 1383 با 14.6 میلیون سفر به این رقم رسیده است، البته ما پیش بینی میکنیم که در 9 ماهه نخست سال بیش از 18 میلیون سفر داشتهایم.
وی ادامه داد: در سال 1384 نزدیک به 50 درصد ترددها متعلق به حمل و نقل عمومی بوده و این رقم در 9 ماهه نخست سال 1395 به 60 درصد رسیده، رقمی که همچنان برای سهم حمل و نقل عمومی کم است. سرمایه گذاری در این حوزه یک الزام بوده و تاخیر در آن مشکلات را افزایش میدهد.
مهماندار با اشاره به اینکه سهم خودروهای شخصی در جابجایی و سفرهای روزانه تنها 40 درصد است افزود: این سهم در شرایطی ایجاد شده که در ساعات پیک ترافیک 67 درصد معابر را خودروهای شخصی اشغال میکنند. همچنین در فصول سرد سال با شروع بارندگیها رغبت برای استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا میکند به طوریکه در پاییز و زمستان تردد 27 درصد نسبت به بهار و تابستان افزایش پیدا میکند. در حقیقت در فصل پاییز 371 هزار و 993 سفر روزانه و در زمستان 397 هزار و 706 سفر روزانه شاهد هستیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در تشریح عمده مشکلات ترافیک کلانشهر تهران گفت: قوانین و مقررات حمل و نقل که تا به امروز وضع شده بیشتر نگاه زیست محیطی داشته تا نگاه ترافیکی همچنین وضعیت اشغال ظرفیت معابر در ساعات پیک ترافیک (صبح و عصر) به حد اشباع رسیده به طوریکه برابر مطالعات انجام شده حجم وسایل نقلیه عبوری در تهران 4 برابر ظرفیت معابر موجود است در نتیجه کوچکترین مداخله یا تغییر در روند ترافیک نظیر خرابی وسایل نقلیه، تصادفات، سرمای هوا، برگزاری نمایشگاهها و کوتاه شدن روز در پاییز و زمستان موجب اخلال در روند ترافیک این کلانشهر میشود.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به محدودیتها و ممنوعیتهایی مانند طرح زوج و فرد و طرح ترافیک اشاره کرد و افزود: کوچکترین مداخلهای در اجرای این طرحها به ویژه در شرایط اضطرار آلودگی هوا موجب عقب افتادگی در روند کارهای شهروندان میشود و این مداخله موجب افزایش ترافیک در روزهای بعدی میشود. همچنین ورود خودروهای شهرستانی از شهرکهای اقماری به سمت تهران موجب افزایش 20 درصدی ترافیک شهر تهران شده است.
مهماندار با اشاره به اینکه در سال 1394 بیش از 300 هزار خودرو شماره گذاری شده جدید به شهر تهران وارد شده است افزود: این حجم ورود خودروی جدید به شهر تهران در شرایطی اتفاق میافتد که هیچ خودروی فرسودهای از این شهر خارج نمیشود. معابر جدید فقط پاسخگوی تقاضای قبلی بوده و پاسخگوی افزایش بی رویه ورود خودروهای جدید به چرخه ترافیک نیست. تهران را نمیتوان مانند سایر شهرها اداره کنیم چرا که تهران متفاوت است و ترافیک آن نیز تفاوت دارد.
وی در تشریح ترافیک نخستین بارش در آذرماه سال جاری گفت: سه رویداد بارش برف، یخ زدگی معابر و شروع پیک ترافیک از اتفاقاتی است که به ندرت هر سه با یکدیگر روی میدهند چرا که هر یک با فاصله زمانی اتفاق میافتد و در این فاصله میتوان این اتفاقات را مدیریت کرد اما در نخستین بارش آذرماه در ساعت 6 صبح ترافیک آغاز شد و همزمان شاهد بارش برف و یخ زدگی معابر بودیم. سه رویدادی که به ندرت با یکدیگر اتفاق میافتند اما در این روز چنین شد و مشکلاتی را برای مدیریت ترافیک شهر ایجاد کرد.
وی به موضوع فرهنگ سازی در بحث مدیریت ترافیک اشاره کرد و افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که تهران از یک سو به کویر متصل است و از سوی دیگر به کوهستان؛ بی تردید در بخشی که به کوهستان متصل است در قوانین نیز آمده است که راننده موظف است در زمستان تجهیزات لازم را به همراه داشته باشد. در حقیقت احساس مسئولیت فرد نیز در هنگام یخ زدگی معابر از اهمیت بسیاری برخوردار است قرار نیست همه این موارد مسئولیتش بر عهده شهرداری و پلیس راهور باشد.
مهماندار در ادامه در خصوص ترافیک هفتم آذرماه نیز تصریح کرد: پایان نمایشگاه پر مخاطب همراه بود با ترافیک عصر این روز در نقطهای که چند بزرگراه به یکدیگر متصل شده و در کنار آن نیز نمایشگاه اضافه شده است. همزمان با این اتفاق این روز شب شهادت بود و مردم برای عزاداری به هیئات و امامزادهها مراجعت میکنند و تردد افزایش مییابد. سردی هوا نیز موجب افزایش استفاده از خودروی شخصی شده است که نتیجتا در غروب این روز به دلیل نبود اتوبوسهای بین شهری مردم برای پیدا کردن ماشین به حاشیه پایانهها آمدند که موجب ایجاد ترافیک سنگین در سطح شهر تهران شد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در بخش دیگری از صحبتهای خود در تشریح اقدامات ترافیکی پلیس برای مدیریت ترافیک کلانشهر تهران گفت: آماده باش روسای مناطق و سرکلانتران و معاونین ستادی جهت افزایش نیروهای حاضر در طرح انجام شد همچنین اطلاع رسانی دقیق و پیش بینی ترافیک در روزهای آینده به مردم اطلاع داده شد که تاثیر بسزایی در حجم ترافیک داشت. باید به سمت پیش بینی ترافیک همانند پیش بینی هوا حرکت کنیم.
وی به نقش بسزای تعامل و برنامه ریزیهای بیشتر میان پلیس راهور و شهرداری تهران برای کاهش مشکلات اشاره کرد و افزود: امروز این تعامل میان پلیس راهور و شهرداری تهران ایجاد شده است اما بی تردید آنچه که باید برای مدیریت ترافیک شهر تهران در نظر گرفت این است که تهران را نمیتوان با ابزارهای سنتی اداره کرد. باید از IT و سامانههای نوین بهره گرفت و تمامی معابر تهران به این سیستمها مجهز شوند. باید برخورد با تخلفات سیستمی شود.
وی ادامه داد: باید محدودیتهای جدیدی اعمال کنیم البته این در شرایطی است که تا کنون به همه کسانی که در اعمال محدودیتها لطف کردهایم مانند خودروهای شهرستانی و خودروهای اقماری که به تهران وارد میشوند بعدها منتقد پلیس و شهرداری تهران شدند لذا باید محدودیتهای جدید را اعمال کنیم اما باید به سمت اخذ عوارض به جای جریمهها حرکت کنیم و صفر تا 100 این عوارض نیز در حوزه حمل و نقل عمومی همانند مترو و اتوبوس هزینه شود.
وی به زمانبندی بازگشایی مدارس و ادارات نیز اشاره کرد و افزود: در طول فصول سرد سال سه بار ترافیکی صبحگاهی، عصرگاهی و هنگام تعطیلی ادارات و همچنین بار ترافیکی شبانگاهی را شاهد هستیم لذا باید در زمانبندی بازگشایی و تعطیلی مدارس نیز بازبینی داشته باشیم.
وی ابراز امیدواری کرد که برای اداره شهر و توانمند کردن پلیس در امر مدیریت ترافیک شورای اسلامی شهر تهران کمکهای لازم را در خصوص بودجه انجام دهد. قطعا باید برای اداره شهر تهران پلیسی قوی و مجهز به ابزارهای نوین داشته باشیم لذا امیدواریم که شورای شهر تهران برای رسیدن به این مهم کمکهای لازم را انجام دهد.
مهماندار تاکید کرد: اعمال قانون باید فرایندی کامل شود، یعنی ابتدا باید با بهره گیری از تجهیزات الکترونیک تخلفات دیده شود و پس از این مرحله جریمه صادر شود و قبل از سال این جریمهها اخذ شود چرا که اگر جریمه تا هنگام فروش خودرو باقی بماند قطعا اثرگذاری لازم را نخواهد داشت لذا باید تا قبل از پایان هر سال اخذ شود همچنین باید یک سری اصلاحات هندسی در سطح شهر تهران انجام شود که شهرداری تهران این اصلاحات هندسی را انجام خواهد داد تا به روان سازی ترافیک در این شهر کمک کند.