به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شاطرزاده امروز در نشست خبری که با عنوان خریدار حرفه ای با میزبانی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از فعالین بسیج دانشجویی دیگر دانشگاه های تهران در محل کافه کراسه برگزار شد، گفت: ورود اولین هواپیمای ایرباس که با ذوق و شوق دولتمردان وارد کشور شد دارای نکاتی است که باید مردم از این نکات آگاهی پیدا کنند.
وی با بیان اینکه ما منکر نیاز به هواپیما در صنعت هوایی کشورمان نیستیم، تصریح کرد: ناوگان هواپیمایی ما سی تا چهل سال عمر دارد و در واقع یک ناوگان کهنه است اما مسئله نحوه خریدی است که دولت از ایرباس فرانسه انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه قرارداد دولت با ایرباس از نظر نیازسنجی، استراتژی خرید، اختیاری و یا تحمیلی بودن خرید و از نظر اقتصادی بودن و از نظر استفاده کنندگان از این هواپیماها و رفاه اجتماعی قابل بررسی است، افزود: از نظر نیازسنجی بیش از 200 هواپیما در کشور نیاز داریم اما بحث این است که به چه نوع هواپیما و با چه ظرفیتی نیاز است.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه بیش از 50 فرودگاه کشور هیچ پروازی به دلایل مختلفی همچون عدم وجود هواپیمای مناسب و یا مسافر انجام نمی شود، گفت: بسیار از مقصد های پروازی ما به غیر از مشهد و شیراز بیشتر از 50 تا 60 مسافر ندارند حال سوال ما این است که هواپیمای ایرباس خریداری شده با این وضعیت چگونه می خواهد در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار بگیرد البته بحث دیگر این است که این هواپیما نمی تواند در تمام فرودگاه های کشورمان نشست و برخاست کند.
شاطرزاده اضافه کرد: با این تفاسیر ما در کشورمان به بیش از 200 هواپیمای متوسط 50 تا 130 نفره نیاز داریم از این رو هواپیماهای بزرگ برای ما بدون فایده بوده و مقرون به صرفه نیستند بنابراین باید روی هواپیماهایی با ظرفیت متوسط زوم کنیم.
وی با بیان اینکه بوئینگ 737 یک سایز کوچک است اما ایرباس این سایز هواپیما را ندارد، اضافه کرد: به نظر می رسد که در بحث استراتژی خرید دولت می خواهد هواپیمای ایرباسی که اخیرا به کشور وارد شده را به عنوان میوه برجام نشان دهد واقعیت این است که از برجام خیری برای کشور بیرون نیامده به همین دلیل ورود هواپیمای ایرباس را در بوق و کرنا کردند و از آن بهره برداری سیاسی می کنند.
وی گفت: در دنیا مرسوم است که در قبال خریدهای بزرگ از شرکت سازنده امتیازاتی همچون انتقال تکنولوژی گرفته می شود حال سوال ما از دولتمردان این است که آیا این چنین امتیازی را از شرکت ایرباس گرفته اند؟
شاطرزاده افزود: در خریدهای بزرگ قدرت خرید مطرح است و کشورهای خریدار همواره سعی می کنند که یکسری خواسته ها را به فروشنده تحمیل کنند. به عنوان نمونه زمانی نیروی هوایی برزیل می خواست خرید بزرگی در قالب خرید جنگنده انجام دهد به همین دلیل در فراخوانی که برزیلی ها دادند عقد قرارداد را مشروط به انتقال تکنولوژی کردند که با توجه به این شرط در پایان سه کشور فرانسه، آمریکا و سوئد در لیست مناقصه باقی ماندند.
وی افزود: در آن زمان که رئیس جمهور فرانسه با نصف کابینه خود به برزیل آمدند و برای اینکه بتوانند این قرارداد را به سرانجام برسانند نسبت به انتقال تکنولوژی نیز متعهد شدند و حتی خرید نیز ارزان تر انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: در آن شرایط که آمریکایی ها تلاش فرانسوی ها دیدند وزیر خزانه داری خود را به برزیل فرستادندو گفتند که ما حاضریم تکنولوژی جنگنده اف 35 را به شما بدهیم منتهی آمریکایی ها چیزی امضا نکردند ولی گفتند که قلب تکنولوژی را می دهیم.
سفیر پیشین ایران در برزیل گفت: سال 90 زمانی که رئیس جمهور برزیل به تهران آمد و بیانیه تهران با حضور اردوغان امضا شد فرانسوی ها قول داده بودند که اگر برزیل ایران را پای مذاکره بیاورد قرارداد فروش جنگنده ها را نهایی می کنند اما همین که بیانیه امضا شد سارکوزی زیر حرف خود زد و رئیس جمهور برزیل نیز که قرار بود مستقیم از تهران به فرانسه برود و به رئیس جمهور این کشور گزارش دهد راه خود را کج کرد و از طریق پرتغال به برزیل برگشت.
وی اضافه کرد: همین برخورد فرانسه با برزیل موجب شد که آنها پیش قرارداد خرید هواپیما را با فرانسه لغو کنند و این بیانگر قدرت یک دولت است حال بیایید شرایط قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ را که تاکنون کسی هم متن آن را ندیده و محرمانه باقی مانده با این اقدام برزیلی ها مقایسه کنید.
شاطرزاده بیان کرد: چینی ها هم در زمینه زیر دریایی قراردادی را با فرانسوی ها بسته اند که هم با قیمت کمتری و در ضمن مشروط بر انتقال تکنولوژی کامل منعقد شده است.
سفیر پیشین ایران در برزیل با بیان اینکه متاسفانه ما با ذوق و شوق به استقبال هواپیمایی رفتیم که در مقابل شرکت سازنده متعهد به انتقال تکنولوژی نکرده ایم، تصریح کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ما مالک آنها نیستیم و اگر یک قسط از آنها را پرداخت نکنیم آنها را در هر جای دنیا باشد برمی گردانند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران گفت: موضوع دیگر این است که پولی که در قبال خرید این هواپیماها پرداخت شده از محل صندوق توسعه بوده و این غیرقانونی است.
شاطرزاده با اشاره به اینکه در برهه ای گروه مبنا قراردادی برای خرید توربین های گازی با شرکت زیمنس آلمان و یک شرکت ایتالیایی منعقد کرد، افزود: در قبال این قرارداد شرکت های سازنده متعهد به انتقال تکنولوژی ساخت به کشورمان شدند و الان این توربین ها در داخل ساخته می شوند.
وی با بیان اینکه 25 میلیارد دلار میزان قرارداد ایران با ایرباس و بوئینگ بوده اما ما از قبال این قرارداد هیچ امتیازی از شرکت های سازنده حتی در حد ساخت یک پیچ و مهره هم نگرفته ایم، اضافه کرد: البته مسئله این است که کسی متن قرارداد را هم ندیده و از رقم آن خبری نیست. متاسفانه همه چیز در این دولت محرمانه است.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه تصور ما این است که کشور چیزی از قبال قرارداد با ایرباس نگرفته گفت: بین سال های 87 تا 91 سفیر ایران در برزیل بودم که در آن برهه قرار شد در قالب یک قرارداد با شرکت هواپیماسازی امبرائر این شرکت برای ما هواپیماهای متوسط تولید کند و این در حالی بود که در آن برهه ما در شرایط تحریم قرار داشتیم.
شاطرزاده خاطرنشان کرد: ما با شرکت هواپیماسازی امبرائر برای ساخت 200 هواپیما متوسط وارد مذاکره شدیم البته این مذاکرات به صورت محرمانه صورت گرفت و توافقی نیز کردیم و یکی از شرایط ما این بود که این هواپیماها به شرط انتقال کامل تکنولوژی به کشورمان تولید شوند.
وی افزود: یکی دیگر از شرایط مااین بود که تعمیر و نگهداری هواپیماهای این شرکت در کل منطقه غرب آسیا به ایران واگذار شود و این در حالی بود که در آن دوران تعمیر و نگهداری در کشور چین انجام می شد.
سفیر پیشین ایران در برزیل گفت: زمانی که تمام کارها برای نهایی شدن این قرارداد انجام شده بود آمریکایی ها از موضوع مطلع شدند و چون موتور هواپیماهای ساخت این کشور از کشور آمریکا وارد می شد جلوی قرارداد را گرفتند.
شاطرزاده با بیان اینکه هواپیماهای ساخت شرکت امبرائر برزیل دارای کیفیت عالی هستند و در اروپا هم از سایزهای کوچک این هواپیما استفاده می شود، تصریح کرد: آنچه که گفته می شود این است که قرارداد با بوئینگ و ایرباس یکی از شرایط برجام بوده که به کشورمان تحمیل شده و در واقع این قراردادها جزو پیوست های محرمانه برجام بودند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران گفت: تاکنون هیچ کشوری نیامده و به یکباره 25 میلیارد دلار هواپیما خریداری کنند و در واقع مشابه چنین قراردادی تاکنون کشوری نبسته است.
وی با بیان اینکه نگرانی ها درباره قرارداد ایران با ایرباس زیاد است، تصریح کرد: واقعیت این است که در مذاکرات هسته ای کشورها نشستند و برای خود تقسیم منافع و بازار کرده اند به عنوان نمونه در این مذاکرات فرانسه که به عنوان پلیس بد نقش ایفا می کرد وقتی که توانست امتیازات لازم را از ایران بگیرد ساکت شد.
شاطرزاده بیان کرد: برخی ها می گویند هواپیمای ایرباسی که به کشورمان وارد شده یک هواپیمای مرجوعی از کشور اسپانیا یا برزیل بوده و ساخت آن مربوط به سال 2010 است البته طبق قرارداد ایرباس نمی تواند زودتر از سال 2018 به ما هواپیمایی تحویل دهد.
وی افزود: سوال ما از دولت این است که چگونه با یک هواپیمای مرجوعی عزت ملت ایران را حفظ کرده اند؟ و این در حالی است که برزیل، ترکیه و امارات در این مدت قرارداد خود را با ایرباس لغو کردند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه براساس قرارداد مقرر شده که ایران 80 هواپیما به مبلغ 17 میلیارددلار از بوئینگ و 117 هواپیما از ایرباس خریداری کند، تصریح کرد: 17 هواپیمایی که از ایرباس خریداری می شود به شرط تملیک بوده و 100 هواپیما نیز به شرط فایناس خریداری می شود و این در حالی است که ایرباس فایناس نمی کند از این رو مالک این هواپیماها فرد دیگری است که آنها را به ما فروخته است و هر زمانی که بخواهد می تواند آنها را توقیف کند.
شاطرزاده از قرارداد خرید هواپیمای کشورمان از بوئینگ به عنوان یک خیمه شب بازی یاد کرد و افزود: احتمال دارد که آمریکا زیر این قرارداد بزند البته این قرارداد به کنگره رفته و لغو آن در دست بررسی است.
وی اضافه کرد: داستان جالب این است که پول هواپیماهای اجاره به شرط تملیک از محل صندوق توسعه تامین و به شرکت هواپیمایی هما داده شده که این خلاف قانون است چون شرکت های دولتی نمی توانند از منابع صندوق توسعه برداشت کنند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران گفت: طبق برنامه پنجم توسعه شرکت هواپیمایی هما باید به بخش خصوصی واگذار شود حال سوال ما این است که چرا تاکنون این واگذاری صورت نگرفته است؟
شاطرزاده با بیان اینکه در حال حاضر 17 شرکت خصوصی هواپیمایی در کشورمان فعالیت می کنند که حتی یک فروند از هواپیماهای جدید به این شرکت ها تعلق نگرفته است، اضافه کرد: ما طبق قانون نمی توانیم یک شرکت دولتی را چاق کنیم اما واقعیت این است که در مورد شرکت هواپیمایی هما این اتفاق افتاده است.
وی بیان کرد: حتی یک هواپیمای جدید هم به شرکت های خصوصی مانند ماهان زاگرس و تابان ندادندو مفهوم این کار این که خلاف برنامه توسعه کشور عمل شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه طی کردن مسیرهای طولانی با هواپیما در کشورمان کمتر از دو ساعت است، افزود: پرواز با هواپیماهای ایرباسی که خریداری شده اگر زیر چهار ساعت باشد توجیه اقتصادی ندارند و حتی هزینه سوخت آنها نیز تامین نمی شود از این رو این هواپیماها باید به خارج پرواز کنند وگرنه حتی نمی توانند هزینه قسط خود را هم دربیاورند.
شاطرزاده افزود: زمانی که پرواز داخلی این هواپیماها مقرون به صرفه نیست می توانیم این نتیجه را بگیریم حتی یک نفر از ایرانی ها نمی تواند در داخل از این هواپیماها استفاده کند و اینکه گفته می شود ناوگان هواپیمایی کشورمان یک ناوگان کهنه است و هواپیماهای خریداری شده در داخل استفاده می شوند یک دروغ است.
وی افزود: در حال حاضر هفت درصد از مردم کشورمان از هواپیما استفاده می کنند که از این هفت درصد 78 درصد دولتی ها و تنها در حد 25 درصد از آن مردم هستند.
وی با بیان اینکه از منظر عدالت اجتماعی به خرید هواپیماهای ایرباس نقد جدی وارد است، تصریح کرد: سرمایه گذاری دولت در صنعت حمل و نقل باید در جایی باشد که مردم بیشترین استفاده را از آن می کنند.
شاطرزاده افزود: گفته می شود که هواپیماهای خریداری شده با هدف رقابت شرکت هواپیمایی امارات و ترکیش خریداری شده است و می خواهند این هواپیماها را جایگزین هواپیماهای این شرکت ها کنند و این خنده دار است که هما می خواهد با ترکیش و امارات رقابت کند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران گفت: عمده مسافرهای دو شرکت هواپیمایی امارات و ترکیش ادامه مسیر دارند و از دوبی و یا استانبول به کشورهای دیگر سفر می کنند اما سوال ما این است که آیا هما می تواند مسافر را به دوبی برده و بعد به دیگر کشورها ادامه مسیر دهد؟
شاطرزاده بیان کرد: مسئله دیگر این است که خدماتی که شرکت های هواپیمایی ترکیش و امارات از لحاظ قیمتی ارائه می دهند بسیار وحشتناک است و کسی نمی تواند با آنها رقابت کند و اینکه می گویند ما می خواهیم با ترکیش و امارات رقابت کنیم حرف چرند و مسخره ای است.
وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که ما اصلا فضایی را که بخواهیم 200 فروند هواپیما بزرگ را جای دهیم در اختیار نداریم حال سوال ما این است که می خواهند این هواپیماها را در کدام فرودگاه کشور بنشانند؟
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه 220 هواپیما در کشور داریم که 100 تا 120 فروند آنها فعال هستند گفت: چیزی در حدود 50 هواپیمای کشورمان پهن پیکر هستند که فقط به درد پروازهای خارجی می خورند بنابراین نیاز نبوده که باز هم هواپیمای پهن پیکر خریداری شود البته می گویند هواپیمای کوچک ای تی آر هم خریدیم که سوال ما این است که آیا اصلا این هواپیماها در دنیا خریدار دارند؟
شاطرزاده با بیان اینکه کشورمان امکان این را دارد که به هاب منطقه تبدیل شود اما این امکان را ندارد که به هاب مسافری تبدیل شود تصریح کرد: سوال این است که اکنون که مدعی می شوند می خواهیم به هاب منطقه تبدیل شویم آیا با توجه به شرایط کشورمان ما می توانیم برای توریست هایی که وارد فرودگاه امام خمینی می شوند شرایطی مانند شرایط فرودگاه آتاتورک و یا فرودگاه دوبی را فراهم کنیم؟ و توریست ها به صورت آزادانه هر کاری که می خواهند برای خود انجام دهند؟
وی افزود: واقعیت این است که ما با انقلاب اسلامی سدهایی داریم که نمی توانیم از آنها عبور کنیم و شرایطی را برای آزادی توریست ها در فرودگاه های کشورمان فراهم کنیم بنابراین نمی توانیم با امارات و ترکیش رقابت کنیم.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با بیان اینکه اکنون که ما نمی توانیم به هاب مسافری در منطقه تبدیل شویم باید استراتژی رفاه ملی را بنویسیم، گفت: در برنامه 1404 پیش بینی شده است که ده میلیون مسافر جابه جاکنیم و این خیال پردازانه است چون در ترکیش دولت ترکیه پول هنگفتی را سرمایه گذاری کرده و سیاست های باز را نیز اعمال کرده است.
وی تصریح کرد: غربی ها ادعا دارند که ما می گذاریم کشورهای نفت خیز درآمد داشته باشند اما درآمد خود را آن گونه که ما می خواهیم باید هزینه کنند به عنوان نمونه گلوگاه هایی درست می کنند که این کشورها مجبور شوند درآمدهای خود را باب میل آنها خرج کنند و ما الان داریم براساس این سیاست از آنها هواپیما می خریم. در واقع با برجام کاری کردند که ما نمی توانیم حتی یک تکان هم بخوریم متاسفانه در این زمینه دولت از خود ضعف نشان داده است.
وی بیان کرد: ما نیازمند یک دولت شجاع هستیم تا بیاید ضعف های این دولت را جبران کند در واقع ما در حوزه اجرا به آدم هایی نیاز داریم که از خدا بترسند نه از کدخدا. واقعیت این است که ذلت در مقابل کدخدا برای ما خسارت بار بوده است.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه همه برنامه دولت این بوده که برنامه فضایی را از حالت مزاحم بودن خارج کند گفت: در این راستا فعالیت های هسته ای کشور تجزیه و به بخش های مختلفی منتقل شد و الان هم شاهدیم که هیچ برنامه ای در صنعت فضایی نداریم.
شاطرزاده اضافه کرد: در حال حاضر بودجه پرتاب انسان به فضا صفر شده البته این دولت به این حرف ها هم اعتقادی نداشته و از همان ابتدا می گفتند که اینها خالی بندی های احمدی نژاد بوده است.
وی با بیان اینکه ما فعلا مالک هیچ هواپیمایی نیستیم و به نظر می آید تهدیدی بالاتر از این قرارداد وجود ندارد، اضافه کرد: شرکت هواپیمایی زاگرس سه فروند هواپیما ایرباس و شرکت هواپیمایی آتا 10 فروند هواپیمای ایرباس خریداری کردند بنابراین برای خرید هواپیما هیچ مشکلی نیست اما واقعیت این است که دولت با این قراردادی که منعقد کرده عزت ملی را حفظ نکرده است.
وی بیان کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که دولت در قبال پرداخت اقساط هواپیماها متعهد شده و قطعا هما هم نمی تواند اقساط این هواپیماها را بدهد بنابراین دولت مجبور خواهد شد که پول اقساط را پرداخت کند.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به ظرفیت عظیم نیروی انسانی متخصص کشورمان در حوزه هوا و فضا خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالای 4000 نفر فارغ التحصیل رشته هوافضا داریم و این در حالی است که نیروهای متخصص پاکستانی در این صنعت 400 نفر هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه با وجود این حجم عظیم نیروی انسانی متخصص در حوزه هوافضا اکنون بالاترین نرخ بیکاری مربوط به فارغ التحصیلان این رشته است.
وی بیان کرد: همه شواهد نشان می دهد که خرید هواپیماهای جدید یک حرکت سیاسی بوده و به صورت وحشتناکی تعهدات ملت ایران را در عرصه بین الملل زیاد کرده است.
شاطرزاده با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی که شرکت هواپیمای هما 2500 میلیارد تومان و شرکت هواپیمایی آسمان هزار میلیارد تومان بابت پول بنزین به شرکت نفت بدهکار هستند باید پروازهای شاتل را در کشور توسعه دهیم، افزود: اگر می خواهیم به مردم خدمات هوایی ارائه دهیم باید به دنبال عدالت و رفاه اجتماعی باشیم که متاسفانه عدالت و رفاه اجتماعی در قرارداد منعقد شده رعایت نشده است.
معاون اسبق پژوهشکده هوافضای ایران با اشاره به اینکه پروازهای شاتل به این صورت است که در فرودگاه هایی که به این شیوه عمل می کنند هر نیم ساعت یکبار هواپیما با کمترین هزینه به پرواز درمی آید گفت: در حال حاضر در برخی از استان های کشورمان حتی فرودگاه هم نداریم واقعیت این است که وضعیت هواپیمایی ما خوابیده و تعطیل است و البته عمدا هم خوابیده است.
وی با اشاره به اینکه حوزه فضایی ما اولین قربانی برجام است گفت: در مذاکرات برجام آمریکایی ها فشار آوردند که صنعت فضایی کشورمان تعطیل شود و البته این گونه هم شد.
دبیر تبیین مواضع دانشگاه علم و صنعت نیز در این نشست با اشاره به اینکه 97 تا 98 درصد صنعت حمل و نقل کشور متشکل از صنایع حمل و نقل زمین پایه است و بین صنعت ریلی و صنعت جاده ای تقسیم شده گفت: سهم صنعت هواپیمایی در این بین یک و نیم تا دو درصد است اما با این حال شاهدیم که درآمد سالانه کشور صرف این دو درصد صنعت هواپیمایی می شود.
ضیائی با اشاره به اینکه پس از مطرح شدن بحث قرارداد با ایرباس آمریکایی ها هدف سودآوری از بازار ایران به سرشان زد تصریح کرد: با این حال آمریکایی ها در مقابل قرارداد کشورمان با ایرباس شروع به کارشکنی کردند تا در نهایت دولت ایران و وزارت راه و شهرسازی تن به باج خواهی شرکت بوئینگ دادند و قراردادی درسطح قرارداد ایرباس با این شرکت منعقد کردند.
وی بیان کرد: پس از عقد این قرارداد مدیران بوئینگ اعلام کردند که صد هزار شغل به صورت مستقیم و یک میلیون شغل به صورت غیرمستقیم در آمریکا به وجود می آید و با این حال وزارت راه و شهرسازی ما در خاک دشمن برای آنها شغل ایجاد کرد.
ضیائی با بیان اینکه توان تولید هواپیما تا سطح در کشورمان وجود دارد، گفت: قرارداد تولید توربو فن ملی در سال های پیش در دانشگاه علم و صنعت به امضا رسیده است و توربو جت داخلی چندی پیش توسط وزارت دفاع رونمایی شد.
ضیائی خاطرنشان کرد: صنایع خرد هوافضا در کشورمان وجود دارد اما یاتوسط دولت حمایت نشده و یا اینکه سرکوب می شوند.
وی افزود: اگر هر کدام از این صنایع هوافضا که در کشورمان وجود دارند در کشورهایی مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار داشتند سیل حمایت و سرمایه به این صنایع سرازیر می شد به طور مثال چندی پیش عربستان طی قراردادی با شرکت هواپیمایی انتونف درصدد تولید مشترک هواپیما با این شرکت برآمد یا در کشور امارات یک سازمان فضایی با هدف گذاری اولیه اعزام انسان به مریخ تاسیس شد واقعیت این است که در این کشورها توانایی نیست اما دغدغه وجود دارد و در مقابل در کشورمان توانایی وجود دارد ولی دغدغه ای نیست.
مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف نیز در این نشست با اشاره به اینکه در انعقاد قرارداد با ایرباس حداقل از اساتید متخصص دانشگاه صنعتی شریف نظرخواهی نشده تصریح کرد: زمانی که جامعه دانشگاهی ما از قرارداد دولت با ایرباس هیچ اطلاعی ندارد سوال ما این است که چگونه انتقال تکنولوژی می خواهد به کشور صورت بگیرد.
سلیمانی با بیان اینکه اگر در این مملکت قرار باشد که استاد و دانشجو نفهمد پس چه کسی باید آنها را بفهمد، تصریح کرد: ما حتی یک آزمایشگاه ساده هم در دانشگاه ها نداریم پس چگونه می خواهنددر خصوص ایرباس انتقال تکنولوژی را به کشور انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه یکی از اساتید دینامیک دانشگاه صنعتی شریف که در دنیا حرف برای گفتن دارد معتقد است که این قرارداد اگر ادامه یابد فاجعه ای برای کشورمان است افزود: حتی برای تیک آف و لندینگ این هواپیماها هیچ برنامه ای ندارند.
وی افزود: دولت در قرارداد با ایرباس تعهداتی داده که اگر اجرایی نشوند سوال ما این است که اگر فردا این دولت نباشد چه کسی باید پاسخ دهد؟