به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد شریفیمقدم در نشست خبری به مناسبت هفته پرستار با توضیح چگونگی جبران کمبود پزشک متخصص در کشور عنوان کرد: اگر ما پیشنهاد میدهیم که از پزشکان متخصصان هندی و پاکستانی استفاده شود فقط برای رشتههایی باشد که ما دچار کمبود متخصص هستیم تا آن شائبه و مشکلی که عنوان میشود یک متخصص بالای چندصدمیلیون تومان دریافتی دارد پیش نیاید.
قائممقام سازمان نظام پرستاری کشور ادامه داد: به طور مثال اگر یک جراح متخصص زن در مناطق مرزی حدود 250 میلیون تومان دریافتی کارانه دارد با اضافه شدن متخصص بیشتر این کارانه به چند متخصص تقسیم شود تا چنین رقمهای زیادی فقط به یک نفر داده نشود زیرا اگر محل کار آن متخصص سخت است به هر حال دادستان همان منطقه نیز ماهی 10 میلیون میگیرد، یا افسر نظامی 2 میلیون میگیرد و مردم آن مناطق نیز شاید چند صدهزار تومان بیشتر حقوق ندارند، بنابراین خطر برای آنها نیز وجود دارد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا سازمان نظام پرستاری به خاطر مطالبات پرستاران بین وزارت بهداشت و وزارت رفاه اختلاف میاندازد، پاسخ داد: ما دعوا راه نمیاندازیم بلکه آنقدر ما را تحت فشار قرار میدهند که مجبور میشویم فریادی بزنیم، مثلاً دوم بهمن چند هزار پرستار میخواستند در مقابل وزارت بهداشت به خاطر مطالباتشان تجمع کنند ولی به دلایل مختلف از جمله حادثه پلاسکو درخواست کردیم این کار انجام نشود کما اینکه برخوردهای وزارت بهداشت نیز با پرستاران در این 38 سال بیسابقه بوده و انواع فشارهای امنیتی، اخراج، تبعید و در نهایت تطمیع برخی پرستاران را انجام دادند.
قائممقام نظام پرستاری در ادامه با گریزی درباره اقدامات سازمان نظام پرستاری در طول 13.5 ماه فعالیت مدیران دوره چهارم این سازمان به برقراری ارتباطات نزدیک و موثر با مجلس پرداخت و گفت: با این ارتباطات توانستیم قانون تعرفهگذاری پرستاران که 10 سال زمین مانده بود را در برنامه توسعه ششم به صورتی در قانون مصوب کنیم که دولت ملزم به اجرای آن باشد.
شریفی مقدم به طرح پرستار در منزل نیز گریزی زد و افزود: این طرح با پیشنهاد وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه ارسال شده بود ولی ما طرح اصلاحی و بهتری داشتیم با این وجود طرح وزارت بهداشت را تایید کردیم و در جلسه شورای عالی بیمه حضور یافتیم اما نمایندگان وزارت بهداشت با مشاهده ما نپذیرفتند در این جلسه حضور یابند و در نهایت تصویب بیمه شدن طرح پرستاری در منزل به جلسات بعدی موکول شد و ما این رفتار نمایندگان وزارت بهداشت که در برگیرنده برخورد دو معاون درمان و پرستاری این وزارتخانه بود را نشان از این میدانیم که آنها نمیخواهند در دوره چهارم کلیت این سازمان دستاوردی برای پرستاران به ثبت برسد.
وی در ادامه با اشاره به ارتباطات موثر سازمان نظام پرستاری با بدنه دولت به جز وزارت بهداشت افزود: طی نامهنگاریهایی که با معاون اول رئیسجمهور صورت پذیرفته است دستور کتبی وی برای پیگیری تعرفهگذاری پرستاری به کمیسیون اجتماعی دولت ابلاغ شده است.
قائممقام نظام پرستاری در ادامه با تاکید مجدد بر خدمت پرستاری در منزل که از سال 1960 در آمریکا اجرا شده است و هنوز مردم ما این خدمت را دریافت نمیکنند، تصریح کرد: یک زمانی در سال 1378 آییننامه مراکز پرستاری در منازل ابلاغ شد ولی علیرغم حمایت بیمهها 2 هزار مرکز نیز مجوز گرفتند ولی در نهایت چون حمایتها ادامه پیدا نکرد این مراکز غیرفعال شدند و ما به دنبال فعال شدن این مراکز هستیم که میطلبد وزارت بهداشت همکاری بیشتری کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا درست است که اگر پرستاران حقوق کمی میگیرند ولی مدیران پرستاری از جمله مترونها (سرپرست افراد شاغل در کار پرستاری) و سوپر واریزها در بیمارستان کارانه 9 میلیونی میگیرند، گفت: بله این درست است و این اتفاقی است که در گام سوم طرح تحول سلامت رخ داد تا بدنه مدیران پرستاری را با این کرانهها از بدنه اصلی پرستاری در بیمارستانها جدا کنند زیرا قبل از آن این اختلاف کارانه بین پرستار با مدیر پرستار وجود نداشت.
شریفیمقدم با اشاره به اینکه 90 درصد خدمات پرستاری در منزل هماکنون در کشور غیرمجاز است، خاطرنشان کرد: پیشنهادات وزارت بهداشت برای تعرفههای پرستاری در منزل پینشهادات قوی نبود بنابراین ما با وجود تایید پیشنهادات وزارت بهداشت اصلاحیه هایی در این باره داشتیم مثلا وزارت بهداشت عنوان کرده بود، انجام تزریقات در منزل با تعرفه 8500 تومان انجام شود، در حالی که اگر یک پرستار بخواهد محل کار خود را ترک کند و به منزل بیماری برود و دوباره برگردد اصلا 1.5 ساعت باید وقت بگذارد و در کنار آن ایاب و ذهاب نیز پرداخت کند. بنابراین ما رقم دولتی تعرفه 45 هزار تومان را پیشنهاد دادیم که با کسر مالیات به رقم 30 هزار تومان میرسد و اصلاحات ما از این دست است.