به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکرات امروز سخت و تاریخی است و به همین جا نیز ختم نمیشود و در آینده مورد قضاوت نکتهبینان ریزبین و ملت ایران قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار رخ داد، گفت: ابتدا حادثه تصادف دو قطار در هفتخوان دامغان بود که جان 49 تن از هموطنانمان را گرفت. همچنین حادثه آتشسوزی در پلاسکو که افزون بر جان باختن 4 نفر از شهروندان، 16 آتشنشان را هم قربانی خود کرد که از طرف رهبری و دولت شهید خدمت شناخته شدند. حادثه دیگر نیز مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی بود که هنگام خدمت در گردنه مبارکآباد به شهادت رسید.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاههای مرتبط و شخص خودم پوزش میطلبم.
آخوندی با بیان اینکه از نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و مشکلات وزارتخانه را بیان کردند، تشکر میکنم، گفت: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و گلایه ندارم و آمادگی دارم هر ابهامی را برطرف کنم.
وی با بیان اینکه استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردمسالاری دینی است، از اینکه مردمسالاری را در ایران و منطقه پرآشوب به رخ جهانیان میکشیم، خشنودم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت: بنده در این دوره از وزارت پنج بار از نمایندگان تأییدیه گرفتم. یکبار جلسه رأی اعتماد، سه بار سوال در صحن علنی مجلس و یکبار هم در جریان استیضاح در مجلس پیشین که این نشان از سیاستگذاری درست، پرکاری،درستکاری و مدیریت خوب این وزارتخانه میدانم.
آخوندی خاطرنشان کرد: معمولا استیضاح وقتی به جریان میافتد که پاسخ به سوالها در نوبتهای پیشین قانعکننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار میگیرم که البته شکوهای نیست.
وی با بیان اینکه وقتی استیضاحی در هر وزارتخانهای مطرح میشود توجه کارمندان و کارکنان آن به استیضاح معطوف می شود،گفت: در وزارت راه و سازمانهای تابعه حدود 67 هزار کارمند با دهها هزار مشاور و پیمانکار داریم. وقتی استیضاح وزیر راه مطرح میشود بخش زیادی از فعالیتهای وزارتخانه تحت تأثیر قرار میگیرد.
آخوندی در ادامه گفت: در هفتهای که گذشت پیشنهاد سرمایهگذاری خارجی 300 میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد را که ظرفیت آن را به دو برابر افزایش میدهد، جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال کردم. همچنین قرارداد احداث بزرگراه تبریز - مرند را نهایی و به طرف مشارکت ابلاغ کردم. همچنین فراخوان تا مرز بازرگان را نیز اعلام عمومی کردم.
وی افزود: همچنین توانستم مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی و حمایتی را از هیأت وزیران دریافت کنم.
وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از فراکسیون امید و مستقلان ولایی در حمایت از وی گفت:در چند رویکرد بنیادین تلاش میکنم به سوالات مطروحه پاسخ بگویم از جمله رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل.
آخوندی تصریح کرد: تنها برای تکمیل پروژههای موجود در دست اقدام این وزارتخانه 170 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حالیکه شما نمایندگان به حق در پی پروژههای زیربنایی دیگری هستند که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیهتان ضروری میدانید.
وی خاطرنشان کرد: مبلغ پیشبینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه، 190 هزار میلیارد تومان است بدین معنی که ما باید سالی 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف 1404 برنامهریزی دقیقی کردیم. در این خصوص 575 هزار میلیارد تومان ظرف هشت سال باید در ایران و در زیرساختها سرمایهگذاری شود.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دو ماه پیش تنها 80 میلیارد تومان بود یعنی رقمی نزدیک به صفر. در دو ماه گذشته هزار و 250 میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد. 2 هزار و 500 میلیارد تومان نیز اسناد خزانه صادر شد. حال ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟
آخوندی با بیان اینکه در بودجه 96 کل اعتبار طرحهای عمرانی پیشبینی شده 40 هزار میلیارد تومان است، گفت: کل رقم بودجه 360 هزار میلیارد تومان است که این وضعیت بدین معنی است که به تدریج حجم طرحهای عمرانی در بودجه چیزی حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان میدهد که این وضع قابل تداوم برای اینکه بتوانیم بخش توسعه زیربناها را از طریق بودجه تأمین اعتبار کنیم امکانپذیر نیست.
آخوندی افزود: در ادامه روند موجود امکان سرمایهگذاری در زمینه حمل و نقل، ریل، گاز، برق و هوا وجود ندارد مگر اینکه ما گفتمان جدید اقتصادی را در ایران وارد کنیم. ارقام را نگفتم که ناامید شوید. میخواهم ارقامی را ارائه کنم که متوجه شوید ما میتوانیم صددرصد امیدوار باشیم و به تمام اهداف برنامه 5ساله ششم و 1404 برسیم. فقط به این شرط که انگاره اقتصادی خودمان را تغییر دهیم. تکیهام را به درآمد نفت و بودجه کاهش دادم و به سمت جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی روی آوردم.
وزیر راه ادامه داد: فقط در همین 3 سال 13هزار میلیارد تومان در زیرساختها جلب سرمایهگذاری غیردولتی کردم. در تاریخ این وزارتخانه هیچ وقت چنین رقمی وجود نداشته علیرغم تنگنای مالی و خشکسالی مالی که داریم، در این 3 ساله از محل منابع داخلی شرکتها و منابع بودجه 25هزار میلیارد تومان در زیرساختها سرمایهگذاری کردم. این رقم را میتوانید با دولتهای پیشین و دوره پرپولی مقایسه کنید. آیا فکر میکنید این داستان به صورت اتفاقی رخ داده؟ 38هزار میلیارد تومان در سال هزینه شده که چندین برابر تخصیص است و این نشان از تدبیر، عظم و توجه به اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی شعار نیست، عمل است. فقط 3 سال گذشته که من مدیریت داشتم با 3 سال قبل از آن که در دوران پرپولی بوده مقایسه کنید؛ در همین 3 سال 5هزار و 350 کیلومتر راه اصلی به راههای کشور اضافه شد. در حالی که در 3 سال قبل آن 4هزار و 700کیلومتر بود. در 3 سال اخیر حدود 7هزار کیلومتر روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشتیم، این رقم در 3 سال قبل آن 4هزار و 600کیلومتر بود.
آخوندی با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در وزارتخانه در حال رخ دادن است؛ گفت: برای 318هزار میلیارد تومان طرح در 2 سال گذشته مذاکره کردم و مطمئن هستم دوستان من در دولت هم با این ارقام آشنا نیستند. برای 264هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری یادداشت تفاهم امضا کردم. شاید گفته شود این یادداشت تفاهم است. برای 163هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کردیم.
آخوندی خاطرنشان کرد: چه زمانی و در کجای دولت در 38 سال گذشته سراغ دارید که ظرف 3 سال در سرمایهگذاری در حوزه حمل و نقل 163هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده باشد؟ آن هم از منابع غیردولتی و بدون تضمین دولت و بانک مرکزی. من به اعتبار جمهوری اسلامی ایمان داشتم لذا وقتی میخواستم مذاکره کنم برای 4 لنج کوچک و 4 تا هواپیمای دستدوم مذاکره نمیکردم، مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران، در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران مذاکره کردم.
وی ادامه داد: امروزه به تدریج در تمام زمینهها امکان بازپسگیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقهای را به دست میآوریم. صحنه سازندگی صحنه هو سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت و مذاکره دقیق است. نیاز به اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم تا موفق شویم.
وزیر راه ادامه داد: تغییر انگارهی در دست کردن به جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی کردن کار سختی است. همه ما عادت کردیم که فقط از بودجه دولت استفاده کنیم. حالا بخواهیم آن را تغییر دهیم، با مقاومت همراه بوده است. م میدانیم هر هزینهای که میشود برگرداندن آن کار سختی است. داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد. 3 سال است دولت و مجلس تلاش میکنیم یک ریال از این یارانه را برگردانیم، هنوز موفقیت چندان حاصل نشده.
آخوندی با بیان اینکه در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به این مملکت تحمیل شد؟، گفت: تلاش کردم این بار را ضمن اینکه تمام تعهدات دولت به خریداران مسکن مهر را انجام دهم، خدمات زیربنایی را پیگیری کنم، تلاش کردم این بار را از دوش دولت بردارم. میفهمم که این کار چقدر پرمخاطره بوده و چقدر پرمخاطره است.
وی افزود: در چند روز گذشته تمام انجمنهای حمل و نقل ریلی، جادهای، هوایی، دریایی و تمام انجمنهای مهندسی در حوزه مسکن و ساختمان همه از وزارتخانه دفاع کردند. این دفاع ناشی از یک عملکرد درست بوده وگرنه دلیلی نداشت که تمام انجمنهای حرفهای از وزارتخانه دفاع کنند.
آخوندی تصریح کرد: اولین اقدامی که کردیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود. در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند، پیغام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند این بارها را از روی کامیونها به سمت ریل منتقل کند. وقتی من آمدم حجم باری که از بنادر به سمت ریل سرازیر میشد، حدود 5 درصد بود اما امروز 15درصد بار وارده به بنادر از طریق ریل حمل و نقل میشود. این بدین معنی است که حمل و نقل ترکیب را ایجاد کردیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خطوط ریلی ایران قدیمی و تکریلی هستند. ما فقط 2هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که 800 کیلومتر آن در حال تمام شدن و قابل بهرهبرداری در همین دولت است. تمام تلاشمان بر این است که حجم بازی که سنگآهن و تمام باری که برای فولاد حمل میشود، به سمت ریل منتقل کنیم.
از شما نمایندگان تشکر میکنم که در برنامه ششم شرکت قطارهای حومهای را تصویب کردید و برای اولین بار در ایران اجازه دادید که ما قطار حومهای داشته باشیم؛ قطار حومهای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرها است. فقط در تهران روزی یک میلیون و 200هزار خودرو وارد شهر میشود و برمیگردد. چقدر آلودگی ترافیک مزاحمت و ناامنی دارد؟ با قطار حومهای میخواهیم این حمل و نقل را به ریل ببریم. در 3 سال گذشته اقداماتی کردیم و میزان حمل و نقل ریلی حومهای به 7میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
وزیر راه با بیان اینکه 5 استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند، گفت: استان های کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.
آخوندی گفت: پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین 8 شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.
وی افزود: یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی،افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت 55 قطار وجود داشت که درحال حاضربه 200 قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، 27 نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم. دراین مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.
آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با آقای نعمت زاده هماهنگ هستیم، گفت: به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کردهایم که 4900 واگن با تامین مالی 100 درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود،همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم 7.5 میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با 5 شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: 16 میلیون و 740 هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود. حجم نوسازی ناوگان ریلی 28 هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم،ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.
وی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایهگذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایهگذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست. در حوزه راهها تمام کشور به 10 کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای 10 کریدور مذکور نیز 10 توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد، همان گونه که گزارشهایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.
آخوندی با بیان اینکه حجم فعالیتها درحوزه راهها به شکل گسترده دنبال شده است،افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که و همه میگفتند ان شالله تکمیل این آزادراه به زمان ظهور امام زمان ماند. با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از 17 سال تنها 17 درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر 300 کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع 80 کارگاه فعال سبب پیشرفت 81 درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده ،بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.
وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراههای دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غربی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت 6 ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.
وی با بیان اینکه در یک دوره زمانی 16 آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است،گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکانپذیر بود؛اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از 15 هزار نفر و بیش از 5 هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراهها فعالیت میکنند.
آخوندی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در 3 سال گذشته 8 هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و 8 هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و 10 هزار کیلومتر راههای فرعی آسفالت شده است.
وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایهگذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایهگذاری انجام گرفته است،هم اکنون بیش از 60 فرودگاه در کشور وجود دارد ،اما تنها 9 فرودگاه فعال است؛بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاهها سرمایهگذاری انجام شود.
آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاههای کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است،هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد 3 میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛چراکه نگاه ما اکتفا به بودجههای دولتی نیست،چرا که با این منابع نمیتوان کشور را اداره کرد.
وی با یادآوری اینکه مدتهاست درکشور سرمایهگذاری درحوزه زیرساختها صورت نگرفته است،گفت:سرمایهگذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه 16 ایستگاه راداری و 14 رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کردهاند؛از این رو توانستیم 3 رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین 800 میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساختهای آتشنشانی در فرودگاهها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته 12 ایستگاه مدرن سفارش داده شد.
وزیر راه معتقد است: 40 سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است،بنابراین نیاز به نوسازی زیرساختها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساختها را هیچگاه متوقف نکرده همانگونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان و بندر چابهار را دنبال کرد.
آخوندی با بیان اینکه کاری که ما انجام دادیم تاریخیترین کاری است که در ناوگان هوایی ما صورت گرفته است، گفت: ما245هواپیما داشتیم که 100 عدد آن زمینگیر و فرسوده است. فرودگاههای ایران به گورستان هواپیماها تبدل شده است. 145 هواپیمای فعال داشتیم با عمر 24 سال. شما که از تأخیرها گله دارید، راهکار چیست؟ غیر از این است که ناوگان هوایی را نوسازی کنیم؟
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی من میگفتم این ناوگان هوایی را بدون اتکا به منابع بودجه عمومی دولت نوسازی میکنم، همکاران من در دولت هم باورشان نمیشد و میگفتند مگر میشود شما 200 هواپیما وارد ایران کنید! قرارداد ببندید یک ریال تضمین بانک مرکزی و یک سنت تضمین دولت را ندهید؟ من مطمئن بودم و انجام دادیم. امروز بیش از 100 هواپیما را با ایرباس قرارداد بستیم.
وی افزود: از روز اول بحث من این بود که اگر میخواهیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم باید بیش از 20میلیارد دلار سرمایهگذاری کنیم. متوجه میشوم که خزانه و بودجه امکان تحمل یک درصد این را هم ندارد. مدل ما یک مدل ابتکاری بر مبنای اجاره به شرط تملیک بود. با تأمین مالی صددرصد خارجی بدون تضمین دولت و با تضمین قرار دادن خود هواپیما.
آخوندی خاطرنشان کرد: وقتی شروع کردم در هر جلسهای در دولت و بیرون، همه به سخره میگرفتند و میگفتند چنین چیزی امکانپذیر نیست مگر کشوری که سالها تحریم بوده و قرارداد مستقیم با بوئینگ و ایرباس نداشته چگونه میتواند چنین ادعایی کند آن هم به اتکای خود شرکت و بدون اینکه تضمین دولت را به وجود بیاورد. امروز ما این کار را با افتخار انجام دادیم. با حذف تمام واسطهها، مذاکره مستقیم در تهران نماینده بوئینگ و ایرباس آمدند و در تهران مذاکره کردند. زیرنظر تمام دستگاههای نظارتی. این کار آینده صنعت هوانوردی را زیر و رو میکند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: شما که میخواهید با ایرلاینهای ترک و جنوب خلیجفارس رقابت کنید، چگونه؟ باید برنامهای داشته باشدی و در حد و قواره ایران باشد. ایران میتواند در مرکز حمل و نقل هوایی باشد. الحمدالله اولین هواپیما وارد شد، دومی هفته بعد وارد میشود. هواپیمای بعدی هم دو هفته دیگر وارد میشود.
وی خاطرنشان کرد: از من گله داشته باشید اما انصاف دهید که این بزرگترین اقدام در ضعف هوانوردی ایران است. قبل از انقلاب هم جرأت نمیکردند چنین قراردادی را طرح کنند چه برسد به اینکه سراغ آن بروند. این قرارداد به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطهها صورت گرفت. من از روز اول به رئیس هیأت مربوطه ایرباس و مدیرعامل ایرباس و تمام مدیران بوئینگ گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند؛ حتی اگر از دفتر رئیس جمهور هم بیایید،حق ندارید مذاکره کند. این مذاکره را فقط و فقط شرکت با شما انجام میدهد.
ما در این مذاکره هیچ واسطهای نمیخواهیم؛ نه واسطه مالی، نه سیاسی و نه اداری. به آنان گفتم اگر شما میخواهید این قرارداد را امضا کنید باید به من یک سوگندنامه بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطهای استفاده نکردید و به هیچ واسطهای یک سنت هم پول ندادهاید و اگر روزی معلوم شود که از واسطهای استفاده کردید دولت ایران حق دارد علیه شما در محاکم بینالمللی شکایت کند.
وی افزود: از همه اینها اقرارنامه رسمی و کتبی دریافت کردم. حال چرا عدهای دوست دارند مدیران شرافتمندی که برای ایران زحمت میکشند را با یکسری حرفهای بیمبنا و سست متهم کنند. از تمام مجاری رسمی، اطلاعاتی و بازرسی میتوانید بررسی کنید و اگر یک واسطه بود، هرچه خواستید به من بگویید.
آخوندی خاطرنشان کرد: ما برای ایران جنگیدیم، برای جمهوری اسلامی جنگیدیم. ما در جبهه بودیم، حال نمیخواهیم تظاهر کنیم ولی دلیلی ندارد که برای 2 روز دنیا و 2 شاهی پول حیثیتمان را هزینه کنیم.
وی با بیان اینکه موضوع خرید هواپیما در صدر اخبار جهان بود، گفت: این بزرگترین دستاورد برجام است. این موضوع تمام توطئههای رژیم صهیونسیتی را نابود کرد. در این موضوع تمام پولها از مجاری رسمی بانکی بین بانکهای ایران و بانکهای بینالمللی رد و بدل شد و از هیچ چمدانی استفاده نشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه دریایی نیز بیش از 500 میلیون دلار در چابهار سرمایهگذاری کردیم در حالی که این بندر یک ریال هم اعتبار ندارد و این را ما از طریق بخش خصوصی و با امکانات قانونی در صندوق توسعه ملی انجام دادیم.
آخوندی پیرامون اجرا کردن راهآهن چابهار به زاهدان گفت: اعتبار آن در بودجه 28میلیارد تومان است و این مبلغ یعنی 3کیلومتر اما ما 50درصد زیرساختهای چابهار تا ایرانشهر را اجرا کردیم. همچنین 9هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری در پسکرانهها شده است. هر 3 فاز بندرعباس نیز در حال نوسازی است آن هم از طریق منابع غیردولتی.
وی پیرامون نوسازی بندر چابهار گفت: تمام تجهیزات بندر چابهار را از آلمان با بالاترین برند جهانی در مناقصه انتخاب کردیم و با قیمتی به مراتب پایینتر از تجهیزات چینی گرفتیم. از اول انقلاب تا این دولت کل سرمایهگذاری در تجهیزات بنادر 960میلیون دلار بوده و تنها در این 3 سال 800 میلیون دلار سرمایهگذاری صورت گرفته است و این تصادفی و شانسی نیست.
آخوندی درباره حادثه قطار گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای حسن بیگی نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل میتوانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.
وی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای حسن بیگی نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.
وزیر راه ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.
آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.
وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.
آخوندی با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت: بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.
وی ادامه داد: بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم، همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند، اما آقای پورسید آقایی گفت چون وزیر 12 حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند، بنده استعفا می دهم، من هردو استعفا را به آقای جهانگیری دادم اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت 14:30 بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند، استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند و شما بمانید و کارتان را بکنید.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم ،ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.