به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، نخستین جلسه ارائه نتایج پژوهش بررسی مبانی نظری و عملیاتی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش در ابعاد مختلف (سند جامع مشارکت) با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی و توسعه مشارکتهای مردمی و برخی از اساتید دانشگاه فرهنگیان، مدیران و معاونان پژوهشی حوزههای مختلف ستادی برگزار شد.
سید رسول حسینی پژوهشگر پژوهش سند جامع مشارکت در ابتدا به طور خلاصه و مجمل گزارشی از نتایج پژوهش بررسی مبانی نظری و عملیاتی توسعه مشارکت در آموزش و پرورش در ابعاد مختلف (سند جامع مشارکت) را ارایه کرد و سپس اعضای جلسه با طرح سوالاتی در خصوص پژوهش مذکور نکاتی را متذکر شدند.
مرضیه گُرد معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در این جلسه اظهار داشت: با توجه به اهداف سازمانی و همچنین اهمیت و جایگاه نقش مشارکت در ابعاد مختلف در آموزش و پرورش با رویکرد علمی، بر آن شدیم که کار پژوهشی در این زمینه انجام دهیم.
وی با اشاره به مأموریتهای سازمان در جلب مشارکتهای مردمی و توسعه مدارس غیر دولتی افزود: با دو هدف بزرگی که برعهده داریم هم باید توسعه مدارس غیر دولتی با رعایت بعد حاکمیتی و نظارتی را مد نظر داشته و هم از طرف دیگر به سراغ دستگاهها و نهادهای مختلف رفته تا بتوانیم از حمایت آنان در مشارکت آموزش و پرورش بهرهمند شویم.
گُرد تصریح کرد: در حال حاضر ما 14 عنوان پژوهشی را در سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در دست اجرا داریم و تأکید داریم که اقدامات و برنامههای سازمان را با توجه به نتایج پژوهشی اجرایی و عملیاتی کنیم.
وی ضمن تشکر از پژوهشگر این پروژه و ناظر آن ادامه داد: نتایج خوبی از پژوهش فوق برای تدوین سند جامع مشارکت به دست آمده است که امیدواریم با رفع نواقص آن بتوانیم در آینده نزدیک از نتایج آن بهرهوری لازم را داشته باشیم.
گُرد با اشاره به اینکه زکات علم، نشر آن است، افزود: با توجه به تکلیف سازمان و درخواست شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر ارائه سند جامع مشارکت، اهتمام داشتیم که تهیه سند بر مبنای پژوهش با توجه به سند تحول بنیادین صورت گیرد و امیدواریم با ارایه آن به شورای عالی آموزش و پرورش، در آینده نزدیک شاهد تحولات خوبی در حوزه مشارکتی آموزش و پرورش باشیم و نتایج و پیشنهادات کاربردی طرح را در اختیار سایر معاونتها قرار دهیم.
وی اظهار داشت: کاربست این پژوهش میتواند نکات حقوقی که ما در سازمان به آن نیازمند هستیم و مشکلات بخشنامهای که با سایر دستگاهها مواجه هستیم را با اعلام سیاستها منجر به راهکار و با ارائه برنامه، مرتفع کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امیدوارم با تشکیل جلسات آتی و بررسی دقیقتر نتایج پژوهشی سند جامع مشارکت، به هماندیشی عمیق در حوزه مشارکت دست یابیم تا بتوانیم نتایج آن را به سایر حوزههای آموزش و پرورش و در سطح دستگاهها و جامعه تعمیم دهیم.