محمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص اصول و شاخصهای سیاست خارجی و نوع روابط بینالملل از نگاه سه اصل مهم مکتب امام خمینی در سیاست خارجی را اصل نفی سبیل، اصل دعوت و حفظ دارالاسلام است
وی ادامه داد:مبنای تفکر پیشتاز امام خمینی که معادلات دیپلماتیک جهان را تغییر داد، برگرفته از اسلام ناب محمدی و نگرش فقه جواهری بود.
محمد مهدی اسلامی تصریح کرد: استکبارستیزی ترجمه عملی قاعده نفی سبیل در منع استیلای کفار بر مسلمانان است که بر اساس شرایط روز، تبیین شده است، اما راهبردی مبنی بر وحی الهی و بر اساس سیره نبوی است.
وی با اشاره به اینکه اینک پس از سه دهه ثمرات این تفکر خود را نشان داده است، افزود: قدرت امروز ایران که شش قدرت جهانی را سالها ناگزیر به تن دادن به شروط ایران برای مذاکره کرد و علی رغم شعار پرتکرار وجود گزینه نظامی روی میز، در مقاطع مختلف قطع مذاکرات، آنها پیشگام تلاش برای تداوم گفتگو شدند؛ استقلال واقعی و متکی به قدرت الهی بود که امام خمینی سرلوحه سیاست خارجی کشور قرار داد.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به اینکه در عمل به اصل دعوت، نامه امام به گورباچف مشهورتر است، خاطر نشان کرد: رویکرد امام به دعوت، منحصر به آن نامه نیست. بازخوانی نامه های امام به پاپ ژان پل دوم، حکام سعودی، اندیشمندانی همچون حسنین هیکل و نیز تعابیر مجمل در پاسخ به تبریکات مقامات؛ نشان می دهد که امام در سیاست خارجی خود بابی برای این منظور باز کرده بودند که مستظهر به شجاعت فکری و اعتماد به نفس برخاسته از ایمان بود.
اسلامی حفظ دارالاسلام را از دیگر اصول سیاست خارجی امام دانست و افزود: تأکید بر مسأله فلسطین نماد این تفکر امام راحل است. امت اسلامی در نگاه امام منفک از یکدیگر نیستند و سرنوشت آنها موثر بر یکدیگر دانسته شد. این اصل سبب گردید قلوب بخش عمده ای از جهان اسلام متوجه انقلاب اسلامی گردد و اخبار آن همچنان از نقاط مختلف جهان شنیده می شود. از خمینیست های نیجریه گرفته تا انقلاب همچنان پرخروش بحرین.
وی تصریح کرد: امام از پاریس در مصاحبه با مجله تایم آمریکا به بعد دیگری از سیاست خارجی نظام اسلامی اشاره کرده بود که تا پایان حیات بر آن وفادار ماند و آن اینکه جمهوری اسلامی ما با تمام ممالک روابط حسنه و احترام متقابل دارد به شرط آن که آن ها هم احترام متقابل، قائل باشند.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی مقوله صدور انقلاب را که همچنان دیکتاتورهای منطقه با نگرانی از آن یاد می کنند، موضوعی فراتر از یک عملیات دانست و تصریح کرد: برپایی اسلام ناب محمدی و به ثمر رسیدن برکات آن، خود به خود موجب بیداری ملت ستمدیده و تمایل به انقلاب اسلامی شد. این همان «صدور انقلاب» است که امام از آن یاد می کرد که ناشی از قدرت نرم تفکر امام بود، نه قدرت سخت نظام جمهوری اسلامی. آنچه انقلاب اسلامی را صادر کرد، حق طلبی و دفاع امام از مظلوم، دعوت به خداگرایی برای پایان دادن به نزاع ها و ... بود که نقطه مولد آن در نظام، زنده شدن اسلام ناب محمدی به برکت قیام امام خمینی (ره) بود که موج آن هر روز توفنده تر از قبل در معادلات جهانی جاری است.