به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» طی چند سال گذشته «دوحه» پایتخت قطر را به یک قطب جهانی در سیستم حمل و نقل هوایی تبدیل کرده است؛ اما اکنون با شدت گرفتن تنش میان برخی از کشورهای عربی با قطر و نیز عدم اجازه آنها به «قطر ایرویز» برای استفاده از آسمان هوایی خود، موقعیت این ایرلاین قاره پیما در معرض تهدید قرار گرفته است.
این در حالی است که «قطر ایرویز» در مقایسه با رقبای اصلی منطقه ای خود مانند «امارتز ایرلاینز» و «ابوظبی اتحاد» سهم به سزایی را در مسافرت های هوایی به خود اختصاص داده است؛ اما تنش عربستان سعودی و همپیمانان عربی آن با قطر موجب می شود که مسیرهای هوایی «قطر ایرویز» تغییر پیدا کند که این خود هزینه هایی را برای این ایرلاین متحمل می کند.
برای مثال مدت زمان پرواز «قطر ایرویز» به «سائوپائولو» برزیل به دلیل استفاده از مسیر هوایی دیگر، ۲ ساعت افزایش پیدا می کند؛ ضمن اینکه پروازهای این شرکت به آفریقای شمالی در حال حاضر از فراز آسمان ایران و ترکیه به سمت مدیترانه انجام می گیرد؛ در حالیکه که پیش از این بصورت مستقیم از فراز آسمان عربستان سعودی و مصر انجام می گرفت.
البته مدت زمان پروازهای «قطر ایرویز» به اروپا هم به دلیل عدم استفاده از آسمان بحرین و قرار گرفتن در کریدور هوایی ایران، منجر به افزایش زمان پرواز می شود.
افزایش مدت زمان پرواز در شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» موجب مصرف بالای سوخت و نیز کاهش مسافران این ایرلاین به دلیل طولانی شدن مسیر پرواز خواهد شد که طبیعتا می تواند بر روی قیمت بلیط هم تاثیر بگذارد و برآورد می شود درآمد «قطر ایرویز» ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و سهم بازار این ایرلاین توسط رقبای اصلی منطقه ای آن گرفته شود.