کد خبر:۶۱۷۲۴۸
گزارش/

عوامل موثر بر قاچاق کالا چیست؟/ متغیرهای موثر و محرک در قاچاق

برای مبارزه مناسب با قاچاق کالا باید ابتدا عوامل موثر بر رخ دادن قاچاق را شناسایی نمود.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - سید مصطفی موسوی نژاد: قاچاق کالا یکی از عوامل برهم زننده اشتغال، تولید و سایر عرصه‌های اقتصادی کشور می‌باشد. برای مبارزه مناسب با قاچاق کالا باید ابتدا عوامل موثر بر رخ دادن قاچاق را شناسایی نمود. متغیرهای مختلف و موثر در زمینه قاچاق کالا را می‌توان بدین ترتیب دسته‌بندی نمود.

 

  •  متغیرهای زمینه ای قاچاق

 این متغیرها عواملی هستند که بستر و شرایط وقوع فعل قاچاق را به صورت کلی تسهیل ساخته و به آن دامن می‌زنند. این عوامل عبارتند از:

  1.  ضعف تولیدات داخلی
  2. ممنوعیت و محدودیت ورود و صدور برخی کالاها
  3.  ناکارآمدی سیستم کنترل مرکزی
  4.  به‌روز نبودن سیستم گمرکی
  5.  فساد اداری
  6.  نبود کنترل بر نظام گردش پولی و مالی
  7.  ناکارآمدی قوانین و مقررات مرتبط با قاچاق کالا
  8.  نبود نظارت دقیق بر ناوگان حمل و نقل دریایی و خشکی
  9.  نابسامانی اسکله ها
  10.  تعداد گمرکات
  11.  توسعه‌نیافتگی مناطق مرزی
  12.  نابسامانی سیاسی و اقتصادی برخی همسایگان
  13.  گستردگی مرزهای آبی و کوتاهی مسیر
  14.  بروکراسی حاکم بر تجارت فرامرزی
  15.  ضعف در مبارزه فرهنگی با قاچاق کالا
  16.  کم‌توجهی به ارزش‌های دینی
  17.  ضعف در آگاه‌سازی افراد جامعه
  •  متغیرهای موثر بر رفتار قاچاقچیان اصلی(صادرکننده یا واردکننده):

منظور از قاچاقچیان اصلی در اینجا اقدام‌کنندگان، افراد اصلی و رده اول قاچاق کالا هستند که با استفاده از سرمایه و امکانات خود تصمیم به وارد کردن یا خارج کردن قاچاق کالا می‌گیرند. این افراد  لزوما دانه درشت‌ها نیستند، بلکه طراحان و عاملان رده اول هستند که با سرمایه خود دست به این کار می‌زنند. متغیرهای موثر بر این حوزه عبارتند از:

  1.  میزان تعرفه
  2.  نرخ ارز
  3.  پایین بودن ریسک قاچاق کالا
  4.  سودآوری
  5.  سوءاستفاده از امتیازات ویژه
  6.  پرداخت یارانه به برخی کالاها
  7.  قانون‌گریزی
  8.  قوانین و مقررات مبادلات مرزی

 

  •  متغیرهای موثر بر رفتار کارگران و عوامل قاچاقچیان

 این متغیرها به عواملی اشاره می‌کنند که فعل کارگران و عوامل قاچاقچیان اصلی یعنی فعل افراد رده دوم را که معمولاً شامل کارگران، باربران، کولبران، رانندگان، انبارداران و واسطه ها می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌دهند. این‌ها کسانی هستند که از قاچاقچیان اصلی این مزد دریافت می‌کنند. متغیرهای موثر بر این حوزه عبارتند از:

  1. فقر نسبی یا مطلق
  2.  بیکاری
  3.  بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات
  4.  برداشت از مفهوم قاچاق
  5. پنداشت‌های مذهبی در جوامع مرزنشین
  6.  روابط خویشاوندی دو سوی مرز

 

  •  متغیرهای موثر بر رفتار توزیع کنندگان کالاهای قاچاق

 در سطح سوم قاچاق کالا، توزیع‌کنندگان و عرضه‌کنندگان قرار دارند. رفتار این افراد به عنوان خریدار، عمده‌فروش، خرده‌فروش و عرضه‌کننده کالا به مصرف‌کنندگان نهایی، بخش مهمی از قاچاق کالا را تشکیل می‌دهد. این عوامل عبارتند از:

  1.  قانون‌گریزی
  2.  بی‌اطلاعی از قوانین و مقررات
  3.   سودآوری
  4.  عدم کنترل و نظارت بر نظام توزیع و قابلیت رهگیری کالا
  5.  برداشت از مفهوم قاچاق
  • متغیرهای موثر بر رفتار مصرف‌کنندگان کالاهای قاچاق

 در این قسمت در واقع به علت مصرف کالای قاچاق توسط مردم اشاره می‌شود. این متغیرها عبارتند از:

  1. قیمت نسبی کالاها
  2.  کیفیت کالاها
  3.  ارزش‌های مصرفی
  4.  هنجارهای مصرفی
  5.  تبلیغات رسانه‌ای
  6.  ضعف ملی‌گرایی مصرفی
  7.  عدم اطلاع‌رسانی در مورد قاچاق کالا
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار