آخرین اخبار:
کد خبر:۶۲۴۵۰۸
رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران مطرح کرد:

موج درخواست زیبایی در حوزه دندانپزشکی

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به ایجاد موج درخواست زیبایی در حوزه دندانپزشکی گفت: در صورتی که اقدام زیبایی به صورت غیرضروری انجام شود، می‌تواند عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، باقر شهنی‌زاده در نشست خبری که در ارتباط با همایش اخلاق و زیبایی در دندانپزشکی برگزار شد، اظهار داشت: بحث زیبایی و دندانپزشکی اکثر رشته‌های دندانپزشکی را در بر گفته و جدای از تأثیر مباحث اقتصاد مطب‌داری خود به یک پروسه مثلت و ضروری در تأمین نیازهای بیماران تبدیل شده است، اما نگاه به این موضوع باید از منظر پیشگیری از هرگونه خسارت بیمار و درمان بر اساس ضرورت و نیازهای واقعی برخوردار باشد.

وی افزود: در کشور بیش از ۲۵ هزار دندانپزشکی عمومی داریم که آموزش‌های آن‌ها اولویت اصلی انجمن‌های تخصصی و فراگیر است و هر دندانپزشک دانش آن باید به صورتی باشد که درمان موفق برای بیمار داشته باشد، بنابر این آموزش سرلوحه همه کار‌ها است. 

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اضافه کرد: در وزارت بهداشت نیز اداره کل آموزش جامع پزشکی کشور ایجاد شده و دندانپزشکان برای تمدید پروانه مطب لازم بوده که ۱۲۵ امتیاز از طریق آموزش کسب کنند تا بتوانند پروانه مطب‌شان را تمدید کنند. بنابر این دستگاه‌های دولتی به این موضوع توجه داشتند.

شهنی‌زاده گفت: آموزش شامل دو بخش دانش علوم جدید و بازآموزی است که ما یک مجموعه آموزشی را برای هر دندانپزشک داریم که طی ۵ تا ۶ سال باید آن را فرا گیرد و این مسئله کوریکولوم آموزشی بوده که توسط شورای عالی دندانپزشکی تضمین می‌شود.

وی به برگزاری همایش زیبایی دندان و اخلاق‌مداری اشاره کرد و گفت:‌امروزه موج درخواست زیبایی در حوزه دندانپزشکی را داریم که آموزش اصولی برای کاهش خسارت به مردم بسیار حائز اهمیت است. 

وی در مورد آمار شکایت از دندانپزشکان و خطاهای پزشکی در این زمینه اظهار داشت: شکایت در همه زمینه‌ها وجود دارد و در دنیا شکایت از گروه‌های پزشکی طبیعی است البته بسیاری از مواقع بیمه‌ها پشت این شکایت‌ها قرار دارند چرا که این نهاد در روش‌های درمانی و مواد مصرفی درمان می‌توانند نقش ایفا کنند و شکایت هم به نفع بیمار و هم به نفع بیمه می‌تواند باشد.

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با تأکید بر اینکه شکایت به معنای مقصر بودن فرد نیست و برای اعاده حق است، گفت: متأسفانه برخی شکایات به دلیل تحریکات و برخی به دلیل تبلیغات است. به طور مثال فردی درخواست داشته که عصبی کشی دندان بدون درد انحام شود در حالی که درد پاسخ بدن به مشکلات است و فرد با این مسئله نسبت به شکایت اقدام می‌کند.

شهنی‌زاده اضافه کرد: اینکه شکایت عارضه بد اجتماعی باشد بستگی به این داشته که چقدر درست و چقدر نادرست است، ولی آنچه مشخص است این بوده که مشکلات ما از قضاوت است. 

وی گفت: مراکز متعددی به شکایت‌ها رسیدگی می‌کنند در حالی که همه این‌ها باید ساماندهی شوند و امیدواریم این بخش اصلاحات لازم در آن انجام گیرد، همچنین برای شکایت قوانین مشخصی باشد همچون قوانین مسکن و راهنمایی و رانندگی که انشاءالله آمار ما به آمارهای اصولی نزدیک شود. 

رئیس انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اضافه کرد: بسیاری از افراد برای سفید کردن دندان و لمینت دندان به مطب دندانپزشکان مراجعه می‌کنند که گاهی این مسئله به نفع بیمار نیست و می‌توانند سبب تعرض به بافت لثه و آسیب دندان شود.

وی در مورد موضوع توریست‌درمانی گفت: شرکت‌های زیادی دارای مجوز از وزارت کشور بوده و کنون مجهزترین بیمارستان خاورمیانه در مشهد ایجاد شده و در کردستان نیز چنین مرکزی راه‌اندازی شده است. 

شهنی‌زاده خاطرنشان کرد: برخی به صورت گروهی بیماران را اتوبوسی به کشور می‌آورند و در مراکز خاصی درمان می‌کنند و اگر کنترل و نظارت نباشد، این مسئله مشکل‌آفرین بوده و درمان اتباع خارجی به این سبک پسندیده نیست.

وی در پایان گفت:‌خوشبختانه ایران کشوری قوی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی بوده و امروزه موفقیت‌های زیادی در این زمینه حاصل شده است.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار