براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالیانه ۱.۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر دنیا کشته شده و حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر درگیر آسیبهای جدی ناشی از این تصادفات هستند.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالیانه ۱.۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر دنیا کشته شده و حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر درگیر آسیبهای جدی ناشی از این تصادفات هستند. گزارش این سازمان میافزاید؛ بیشترین شدت تلفات منتهی به مرگ و میر جادهای (حدود ۹۰ درصد) در کشورهای متوسط و کم درآمد اتفاق میافتد درحالی که تنها ۵۴ درصد از خودروهای جهان در این کشورها وجود دارد. این موضوع از آن جهت که بار مالی زیادی به افراد حادثه دیده وارد میکند میتواند یکی از عوامل ایجاد فاصله اقتصادی بین این کشورها و کشورهای پردرآمد باشد. رتبه تصادفات جادهای درحال حاضر به عنوان نهمین عامل مرگ ومیر، سهمی معادل ۲.۲ درصد از کل مرگ و میر جهان را به خود اختصاص داده و از طرفی به عنوان نخستین عامل مرگ و میر بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال شناخته میشود. همچنین کارشناسان انجمن سفرهای بینالمللی ایمن (ASIRI) پیش بینی کرده اند در صورتی که اهتمام جدی و عملی برای بهبود قوانین و استفاده از تکنولوژیهای نوین در زمینه ایمنی خودرو صورت نگیرد، تصادفات جادهای در سال ۲۰۳۰ میلادی، پنجمین عامل مرگ و میر خواهد بود. آمارها نشان میدهد در سال ۲۰۱۵ تعداد کشتهها به ازای هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه (اعم از خودرو، موتورسیکلت و...) در دنیا ۶۵ نفر بوده است که این تعداد در ایران حدود ۵۵ نفر است. این درحالی است که به ازای هر ۱۰ هزار خودرو در دنیا به طور متوسط حدود ۹ نفر کشته میشوند این آمار برای ایران به ازای این تعداد خودرو، ۳۷ نفر کشته میشوند. با این حال و همانگونه که در جدول زیر نشان داده شد، روند مرگ و میر جادهای و تصادفات در ایران دارای روند کاهشی بوده است، اما ایران به عنوان کشوری با سطح درآمد متوسط، همچنان سهم زیادی در تعداد کشته شدگان جادهای دارد به گونهای که براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی برای دوره ۲۱ مارس ۲۰۱۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۱۴ میلادی، ایران به طور مشترک با کشور رواندا، رتبه هشتم تعداد کشته شدگان جادهای را به خود اختصاص داده است.