در حالی که وضعیت کیفیت تولید خودروهای داخلی بسیار نارضایت کننده است و هر روز شاهد تبعات مالی و جانی خودروهای بی کیفیت داخلی هستیم.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو، یکی از مشکلات بازار خودرو ایران، کیفیت پایین خودروهای تولیدی به ویژه محصولات ایران خودرو و سایپا است. متاسفانه آمارها بیانگر عملکرد ضعیف این دو شرکت در بهبود کیفیت محصولات خود بوده است. طبق آخرین منتشر شده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در بین خودروهای کمتر از ۵۰ میلیون پژو پارس، پژو ۴۰۵، سمند، تیبا، اِمویاِم ۱۱۰S، ساینا و انواع پراید جز خودروهای بی کیفیت و تک ستاره هستند.
در این رابطه محمد رستگار، رییس ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران معتقد است: "تقریبا بیشتر خودروهای پرتیراژ داخلی تک ستارهاند. خودروهای تک ستاره ایرادات و معایب زیادی دارند که این ایرادات منجر به نارضایتی شدید مصرفکننده میشود. اهمیت داشتن سود بیشتر برای خودروسازان و همچنین بازار انحصاری و بدون رقیب خودرو در ایران دلایل عمده بی کیفیت بودن خودروهای داخل هستند. "
از آنجا که غالب خودروهای تک ستاره بسیار در بین مردم پرمصرف هستند این سوال پیش میآید که آیا صرفا تولیدکنندگان خودرو به فکر سود خود هستند و جان مردم آن هم به قول مدیرعامل سایپا قشر ضعیف و متوسط در بسته سیاستی آنان جایگاهی ندارد؟ و چرا هیچ نهادی در خصوص محصولات بی کیفیت، دو خودروساز بزرگ کشور مورد سوال قرار نمیدهد؟ و آیا ایدرو به عنوان یکی از اصلیترین سهامداران دو شرکت سایپا و ایران خودرو سهمی در این پاسخگویی دارد؟
موضوع کیفیت پایین محصولات تولید داخل به قدری بغرنج و جدی است که وزیر صنعت در مجمع سالیانه ایدرو به آن اشاره نمود. وی با تاکید بر جایگاه ایدرو در بهبود کیفیت تولید داخل گفت: جا برای کار بیشتر به خصوص در حوزه ایمنی خودرو وجود دارد که ایدرو باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد. وی تاکید کرد: ایدرو پیشگام پیشرفت صنعتی در کشور است و انتظار داریم که این سازمان به جایگاه اصلی خود که همانا پیشران بودن در صنایع کشور است، بازگردد.
یکه تازی غیرمسئولانه دو خودروساز بزرگ در بازار خودروی ایران از جمله علل بی اهمیتی به کیفیت خودروهای داخلی است. شرایطی که هیچ امیدی به بهبود آن نیست. به طور مثال سایپا بعد از بازنشسته کردن پراید اعلام کرده که خودروهای ساینا، تیبا و کوئیک از جمله خودروهای جایگزین پراید هستند. خودروهایی که در یک ارزیابی ابتدایی همان تیبا میباشند و فقط تغییراتی در آنها اعمال شده و به نام محصول جدید آنهم با قیمت هایی گرانتر از پراید راهی بازار شده است. متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد آن بودیم که بیشتر وقت مسئولان خودرویی به عقد قراردادهای خودرویی با شرکتهای خارجی بوده است. در حالی که وضعیت تولید خودروهای داخلی بسیار نارضایت کننده است و هر روز شاهد تبعات مالی و جانی خودروهای بی کیفیت داخلی هستیم. قطعا اگر ایدرو به جای تمرکز بر قراردادهای خارجی بیشتر به فکر صنایع و محصولات داخلی باشد، در آینده شاهد محصولات با کیفیت تری در بازار خواهیم بود.