فعال حوزه محتوای دیجیتال در کارگاه مشاوره کسب و کار دیجیتال و اقتصاد مقاومتی گفت: تولید محتوای مرغوب و مطلوب دیجیتالی راهکاری برای داشتن صنایع فرهنگی کارآمد محسوب میشوند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو علی ریاحی در کارگاه مشاوره کسب و کار دیجیتال و اقتصاد مقاومتی با اشاره به شعار امسال مبنی بر اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال، اظهار کرد: تلاش اقتصاد مقاومتی در راستای حضور هرچه بیشتر مردم در کار تولیدی است.
وی در توضیح مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی مفهومی پویا و انعطاف پذیر در حوزههای متنوع کسب و کار است و افراد را از طریق اصلاح الگوهای مصرف، به سمت رفاه هدایت میکند.
این فعال حوزه محتوای دیجیتال ادامه داد: این اقتصاد، مرتبط با اقتصاد جهانی، متکی بر توان داخلی و متناسب با وضعیت امروز و فردای جامعه ما است که بر خلاف برخی گمانه زنی ها، هیچ تأکیدی بر انزواطلبی ندارد.
وی نیازهایی را برای تقویت تولید ملی برشمرد و ابراز کرد: بررسی و وجود بازار، تقاضا، مواد اولیه، نیروی کار، فناوری و فرهنگ تولید شاخصه هایی هستند که برای تقویت تولید ملی به مجموع آنها نیازمندیم.
ریاحی در خصوص پهنه عملیاتی سیاستهای اقتصادهای گفت: ترویج و گفتمان سازی، رضد و برنامه ریزی علمی و پژوهشی، اقدام و تربیت و آموزش عناوین پهنه عملیاتی برای هریک از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی محسوب میشوند.
وی دو رویکرد اساسی را برای اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: رویکرد درون زا در این مدل اقتصادی بیشتر بر دانش و ظرفیت افراد، دانش فعال و ثبات اقتصادی تأکید دارد و رویکرد برون گرا نیز بر تعاملات و صادرات با سایر کشورهای دنیا.
وی ضمن تأکید بر فراهم کردن زمینه حضور گسترده همه اقشار جامعه در فعالیتهای اقتصادی به عنوان محور سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: ارتقاء بهره وری و تعامل سازنده با اقتصاد بین الملل و همچنین مدیریت مخاطرات بیرونی از محورهای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی بشمار میروند..
این کارشناس و مشاوره حوزه کسب و کار دیجیتال سه پیشران مهم در در خصوص شرکتها و موسسات تولید محتوایی در اقتصاد مقاومتی را تأمین مالی، شفاف سازی و نهادسازی عنوان کرد و افزود: اجزای فعال در بخش صنعت فرهنگی شامل تولید محتوا و طراحی اَپ، شبکههای اجتماعی، اپراتورهای همراه و همچنین تأمین کنندگان اینترنت و خدمات میباشند.
وی در تعریف صنایع فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی در یک تعریف ساده به تولید نظامند کالاها و خدماتی که ماهیتا فرهنگی هستند و بر افراد جامعه اثر فرهنگی دارند، گفته میشود.
ریاحی در خصوص اشتباه استارت آپها یا کسب و کارهای نوپا اشاره و تصریح کرد: مهمترین و بزرگترین اشتباه در این حوزه ساختن چیزی است که مشتری در بازار ندارد.
وی ادامه داد: استخدام نیروی انسانی ضعیف، عدم تمرکز، اجرا ضعیف بازاریابی و فروش، نداشتن شرکای منناسب، عدم توجه به مشتری، عدم قیمت گذاری مناسب، خرج کردن پول زیاد، مشورت نکردن و عدم توجه به رسانههای اجتماعی، سایر این اشتباهات را شامل میشوند.
این فعال حوزه محتوای دیجیتال در پایان به بررسی و معرفی اعطای مجوز فعالیتهای فرهنگی دیجیتال به متقاضیان تحت مشاوره کسب و کار دیجیتال ناشر شو اشاره کرد و گفت: در خصوص برخی از مزایای دریافت مجوز از این طریق میتوان به امکان فعالیت در مکان غیر تجاری، معافیت از مالیت شخصیتهای حقوقی، برخورداری از تخفیفات، مجوز نشر محتوا در بستر وب، تولید اپلیکیشن و فروش در بازار، اخذ درگاه پرداخت اینترنتی، اخذ لوگوی طلایی ساماندهی و همچنین تشکیل استارت آپ و درآمدزایی اشاره کرد.
شایان ذکر است یازدهمین نمایشگاه رسانههای دیجیتال از تاریخ ۲۰ لغایت ۲۶ آبان ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار میشود.