سی و چهارمین نشست تهران شناسی«تهران را از نو بشناسیم»با موضوع «کافه؛ مقصد گردشگری شهری» برگزار شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی ستاد گردشگری شهرداری تهران، سی و چهارمین نشست تهران شناسی "تهران را از نو بشناسیم" با موضوع "کافه؛ مقصد گردشگری شهری" روز سه شنبه مورخ ۲۱ آذر ۹۶ با حضور حمید شاهین پور؛ پژوهشگر تهران شناسی و مدیر کافه لقانطه و محمود منیعی؛ دبیر نشستهای تخصصی تهران شناسی، در مرکز همایشهای لقانطه، سالن فرخی یزدی واقع در باغ موزه قصر برگزار شد. در ابتدای نشست محمود منیعی به اهمیت کافهها در زمینه گردشگری شهری پرداخت و گفت: کافهها همیشه در جذب گردشگر دارای اهمیت بالایی هستند و در طول تاریخ کارکردهای اجتماعی و فرهنگی از مهمترین ویژگیهای کافههای شهری بوده است که بررسی تاریخی و مشکلات آنها برای حوزه گردشگری شهری اهمیت بالایی دارد. در ادامه حمید شاهین پور به تاریخچه کافه و کافه نشینی پرداخت و گفت: مفهوم کافه از اروپا شروع میشود و محلی برای گردهمایی و گعدههای مردم بوده که در ایران نیز قهوه خانهها این عملکرد را داشته اند. وی در ادامه افزود: کافه فقط برای خورد و خوراک نیست و در کشورهای اروپایی یکی از مهمترین محل هایی بوده که مردم با حضور در آنها اتفاقات فرهنگی، هنری، سیاسی و یا اجتماعی را رقم میزدند. شاهین پور در ادامه افزود: باید کافه و کافی شاپ را از هم جدا بدانیم، کافی شاپ بیشتر مخاطبهای خود را با خوراکیهای خود جذب میکند، اما کافهها شکل فرهنگی اجتماعی بیشتری داشته و محتوای مناسب خود را ارائه میدهند؛ در کافهها رابطه استاد و شاگردی وجود داشته و به گفت و گو میپرداختند و از همین گعدهها بعضا کتاب یا مطالبی مفید برای جامعه استخراج میشد. اما امروزه شبکههای اجتماعی مجازی جایگزین این تجمعها و تشکلها شده که اتفاق بسیار ناراحت کنندهای است.
شاهین پور در خصوص دسته بندی کافهها گفت: کافهها را میتوان به سه دسته اصلی و کلی تقسیم کرد، دسته اول فضا محور هستند و بنایی تاریخی دارند و کالبد آن بسیار اهمیت دارد؛ دسته دوم محصول محور هستند که بیشتر تمرکز آنان بر روی غذا و نوشیدنیها میباشد و دسته سوم محتوا محور هستند که نشستهای ادبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... در آن انجام میگیرد و خروجیهای سالانه از محتوای خود دارند؛ اگر کافهای میخواهد موفق باشد باید هر سه عنصر را به اندازه کافی داشته باشد. در پایان نشست نیز محمود منیعی گفت: اعتقاد بنده این است که کافهها مقصد گردشگری درون شهری هستند و انشاالله در آینده تورهای کافه گردی برگزار خواهیم کرد.