رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهمترین ملاکهای ارزیابی و شاخصهای ارتقای اعضای هیئت علمی را تبیین و اعلام کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمد آقاجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مهمترین ملاکهای ارزیابی و شاخصهای ارتقای اعضای هیئت علمی را تبیین و اعلام کرد.
وی بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ ملی در حوزه علوم پزشکی هم در تقویت نیروی انسانی و هم در تولید دانش وظایف مهمی را بر عهده دارد. از دیگر سو در بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی نیز در استان تهران و پایتخت نقش بزرگی را برعهده دارد.
آقاجانی افزود: رسالت ملی در جهت تولید دانش و پیشرفت علوم پزشکی و تربیت نیروی انسانی متخصص را برعهده داریم. مراکز ما به عنوان مراکز مرجع، پناهگاه بیماران و مردمی هستند که از سراسر کشور به بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراجعه میکنند. برای اینکه بتوانیم به نقش ملی خود به خوبی عمل کنیم و دانشگاه در زمره موسسههای معتبر جهان اسلام و در سطح بین المللی مطرح شود، زیرساختهای زیادی لازم است که یکی از مهمترین آنها به روز بودن اعضای هیأت علمی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اجرای آیین نامه جدید هیأت ممیزه دانشگاه گفت: نحوه اجرای آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی تا پیش از این به گونهای بوده که عمدتا به فعالیتهای پژوهشی پرداخته و رویکرد آن بیشتر بحث تولید مقالات بوده است که البته آن هم تأثیر خوبی در رشد علمی داشته، اما در مسیر گسترس آموزش و جدی شدن آن در مقاطع عمومی و تخصصی نیازمند تغییر رویکرد در روند بررسیهای هیأت ممیزه هستیم.
حضور فیزیکی و موثر در فعالیت های آموزشی
آقاجانی با برشمردن شاخصههای اصلی در ارزیابی و ارتقاء اساتید اعلام کرد: حضور فیزیکی و موثر اعضای هیأت علمی در دانشکدهها و بیمارستانهای آموزشی برای آموزش دانشجویان هم در سطح تحصیلات تکمیلی و بخصوص برای دانشجویان پایه پزشکی عمومی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشتهها به عنوان مهمترین شاخص ارتقای اعضای هیأت علمی شناخته میشود و در مسیر آن حرکت خواهیم کرد.
ایجاد خلاقیت و نوآوری در روشهای آموزشی
وی در ادامه بر لزوم ایجاد خلاقیت چه به لحاظ شیوههای آموزشی و چه از نظر به کارگیری ابزار و تکنولوژیهای نوین تأکید کرد و میزان استفاده و بهره مندی از این ویژگی را شاخصی مهم در ارزیابی اعضای هیأت علمی عنوان کرد.
شرکت در طرحهای ملی و گره گشایی از دغدغههای نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گره گشایی از مشکلات بهداشت و درمان کشور به صورت تحقیقات HSR (Health system research) یا مشارکت در طرحهای ملی برای پیداکردن راهکارها و برون رفت نظام سلامت کشور را ضرورتی غیر انکار دانست که اعضای هیأت علمی باید به آن اهتمام بورزند.
وی برون رفت از مشکلاتی که در حال حاضر سلامت مردم و ارائه خدمات بهداشت و درمان را دچار کرده، حاصل این نوع فعالیت دانست.
اخلاق حرفهای و بها دادن به کرامت انسانها
آقاجانی یادآور شد: در کنار آموزش، فعالیتها و پژوهش هایی که اعضای هیات علمی در حوزه فعالیت خود انجام میدهند، رعایت اخلاق حرفهای و بها دادن به کرامت انسانها حائز اهمیت است.
تمام وقت بودن اعضای هیئت علمی
وی در ادامه با برشمردن یکی از شاخصهای مهم ارزیابی اعضای هیات علمی گفت: یکی از ارزش هایی که هیئت ممیزه در مراحل ارزیابی خود به آن بها خواهد داد، تمام وقت بودن اعضای هیات علمی و ارزشی است که آنها برای دانشگاه و بیمارستان های آموزشی قائل میشوند.
وی افزود: اعضای هیات علمی باید برای خدمت به مردمی که به این بیمارستانهای دانشگاه مراجعه میکنند، آماده باشند. اصولاً اعضای هیات علمی که حضور کافی در دانشکدهها و مراکز درمانی نداشته باشند و تلاش کافی در امر آموزش نداشته باشند در این دوره جدید هیأت ممیزه مورد توجه و ارزیابی دقیقتری قرار میگیرند در غیر اینصورت اصلاح مسیر غیر ممکن است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به اعضای جدید هیئت ممیزه دانشگاه گفت: نقش اعضای هیئت ممیزه در جهت دهی به مسیر دانشگاه بسیار جدی و مهم است. این تصمیمات و نظرها مسیر دانشگاهها را شکل خواهد داد. باید با استفاده از نظرات و راهنمایی اساتید، به گونهای مسیر را شکل دهیم که بحث آموزش (که مهمترین رسالت دانشگاه است) و تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای اخلاق حرفه ای، به گونهای پیگیری شود که این تغییر جهت در نوع تصمیمات هیأت ممیزه احساس شود.
آقاجانی ضرورت توجه جدی اعضای هیات علمی به امر آموزش را برشمرد و افزود: در حوزههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشتهها در مقاطع کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی مسیر اصلی ما را جلسات هیات ممیزه تعیین میکند. اعضای هیات ممیزه دانشگاه باید در مسیر ارتقای اعضای هیات علمی به فعالیت شاداب، پرنشاط و جدی آموزشی آنها توجه داشته باشند، البته بسته پژوهشی هم مانند گذشته مورد توجه است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ابلاغ آیین نامه و رویکرد جدید ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه ها، تاکید کرد: خوشبختانه در آیین نامه جدید که مدتی است ابلاغ شده و بزودی بعنوان دستور کار ارتقای هیات علمی مدنظر خواهد بود، به بحث آموزش و فعالیتهای آموزشی اساتید در دانشگاه توجه زیادی شده است.
وی افزود: ما این رویکرد را از دوره جدید هیات ممیزه با استفاده از نظرات شما اعمال خواهیم کرد و این تغییر روش در دانشگاه نیز اعمال خواهد شد. براساس این رویکرد عضو هیات علمی که همت کافی برای امر آموزش نداشته باشد، تحقیقات و تولیدات علمی به تنهایی برای حرکت وی در مسیر ارتقا کمکی به او نخواهد کرد.
آقاجانی ابراز امیدواری کرد با تداوم تلاشهای مجدانه اعضای هیات علمی شاهد پویایی در بحث اموزش و به دنبال آن ارتقای کیفی خدمات آموزشی و درمانی در همه مراکز باشیم.