معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست کلان منطقه آمایشی ۶ گفت: اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی زیرساختهای آموزشی دانشگاهها را ارتقا داده و امروز اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور مرکز مهارتهای بالینی و مرکز آزمون دارند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست منطقه آمایشی ۶ که در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد با بیان اهداف تشکیل کلان مناطق آمایشی گفت: با برگزاری جلسات کلان مناطق آمایشی، دانشگاهها میتوانند از تجارب یکدیگر در ارتقای آموزش علوم پزشکی بهره برداری کنند. دکتر لاریجانی اظهار داشت: منطقه آمایشی ۶، ویژگیهای خاصی دارد و از لحاظ جمعیت، تعداد دانشجو و عضو هیات علمی بخش قابل توجهی از کشور را به خود اختصاص داده است و جمعیتی بیش از ۷ میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند. معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: برخی از دانشگاههای این منطقه نیز در برخی شاخصها مثل نسبت استاد به دانشجو از وضعیت خوبی برخوردار هستند. وی به روند تدوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: این بستهها کاملا منطبق با اهداف اسناد بالادستی نظام سلامت تدوین شده است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز لازم است تا در برنامه ریزیهای حوزه آموزش از این اسناد استفاده کنند، چرا که مدت زیادی توسط کارشناسان حوزههای مختلف بر روی این اسناد کار شده و اولویتهای کشور نیز در این اسناد مشخص میشود. دکتر لاریجانی با بیان اینکه بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولیت ستادی و دانشگاهی و در ویرایشهای مختلف نهایی شده است، گفت: بستهها در ابتدای دولت دوازدهم بازبینی شده و هدف این است که دانشگاهها با اجرای این بستهها به محصولات و نتایج مشخص دست پیدا کنند. وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید بدانند میخواهند به کجا بروند و باتوجه به ظرفیت ها، ماموریتهای مشخصی، تعیین و دنبال کنند. معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دانشگاهها اگر چند هدف مشخص را پیگیری کنند در یک یا چند حیطه خاص میتوانند در سطح ملی و جهانی بدرخشند. وی تصریح کرد: در راستای اجرای سند آمایش سرزمینی ماموریتهای ویژهای به دانشگاهها و مناطق آمایشی سپرده شد و برخی دانشگاهها با پیگیری این ماموریتها توانسته اند در سطح بین المللی هم در این زمینهها جایگاهی یافته اند.
دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مرجعیت علمی کشور تحقق یابد، لازم است هر دانشگاهی در یک زمینه خاص حرکت کند و در مجموع، تمام این اقدامات در کنارهم حوزه علوم پزشکی کشور را ارتقا میدهد. وی تاکید کرد: دانشگاهها مسئولیت دارند در حوزه آموزش در تمامی زمینهها پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند، ولی لازم است در یک رشته خاص عمیق شوند و در این زمینه نسبت به توسعه رشته ها، پژوهش و انجام شبکههای علمی اقدام نمایند. معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در توسعه زیرساختهای آموزشی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: طی حدود ۲ سال گذشته تقریبا تمام دانشگاهها مرکز مهارت بالینی و مرکز آزمون دارند و بسیاری از آزمونها به صورت الکترونیک برگزار میشود که این خود ظرفیت بزرگی برای ارتقای حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: برخی دانشگاههای کشور در زمینههایی که ماموریت به آنها محول شده مسیر خود را یافته اند و توانسته اند در سطح ملی در آن حوزه مطرح شوند و لازم است این دانشگاهها به سمت توسعه این ماموریتها در سطح بین المللی حرکت کنند.
دکتر لاریجانی تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید در زمینهای که ماموریت دارند قطب کشوری شوند. یعنی قطبهای علمی علاوه بر اینکه خود در یک زمینه متخصص هستند، کشور را نیز در آن زمینه حمایت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیتهای دانشگاههای منطقه آمایشی ۶ اشاره کرد و گفت: دانشگاه قزوین در بحث مولفههای اجتماعی سلامت پیشرفت خوبی داشته و در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و دانشگاه علوم پزشکی قم باتوجه به ظرفیتی که در حوزه معارف اسلامی دارد و با راه اندازی دانشکده طب و دین میتواند در سطح بین الملل در این زمینه بدرخشد.
دکتر لاریجانی گفت: دانشگاههای نسل ۳ یک دیدگاه است که باید در تمامی اعضای هیات علمی دانشگاهها ایجاد شود و اگر دانشگاهها بخواهند توسعه یابند باید به سمت تاسیس شرکتهای دانش بنیان حرکت کنند و درهای دانشگاه به سمت جامعه باز شود.
وی تاکید کرد: آموزش علوم پزشکی باید انعطاف پذیر باشد و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. در این زمینه این بستر فراهم شده تا دانشگاهها برنامه ۵ ساله خود برای تربیت نیروی انسانی را تدوین کنند و با بررسی اولیهای که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام میشود، تفاهم نامهای در این زمینه با دانشگاهها منعقد میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که برخی کارهای انجام شده در قالب بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کشور بی نظیر است، گفت: یک نمونه از این اقدامات اعتباربخشی تمامی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی است.
دکتر لاریجانی افزود: در اعتباربخشی به دنبال رقابت دانشگاهها با یکدیگر نیستیم و این فرصتی است تا دانشگاهها ارتقا یابند