رحمان وهاب زاده به عنوان مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، در مراسمی با حضور کریم شافعی معاون مدیریت توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، رحمان وهاب زاده به عنوان مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد.
شافعی در این مراسم با مرور خطبه سوم نهج البلاغه، گفت: در فرهنگ اسلامی، مبنای مدیریت، تکلیف است و این بدان معنا است که کسانی باید مسئولیت بپذیرند که از حق مظلوم دفاع، با ظالم مبارزه و حقوق ملت را ادا کنند.
وی اشارهای هم به چالشهای سازمانی در بحث منابع اعتباری داشت و افزود: ضعف در برنامه از دیگر چالشهای محیط زیست است که برای رفع آن نیازمند آسیب شناسی دقیق در این حوزه هستیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه کارشناسان توانمند و با استعداد نخستین سرمایه و آب، باد، خاک، هوا و محیط زیست به معنای عام دیگر سرمایه مهم محیط زیست است، تصریح کرد: توجه و تاکید مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان بر اهمیت حفظ محیط زیست، همچنین مطالبه گری و افزایش آگاهی مردم در این حوزه از دیگر سرمایههای ارزشمند است.
شافعی خاطرنشان کرد: نگاه و توجه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری به محیط زیست، ظرفیت و فرصتی ارزنده است که بهره گیری مناسب از آن، آیندهای روشن برای محیط زیست را رقم میزند.
این مقام مسئول گفت: اصلاح روشها از طریق تدوین استراتژی و برنامه، تدوین آئین نامه و دستورالعمل برای قانونهای هوای پلک و حفاظت از تالاب ها، اجرایی کردن بندهای محیط زیستی برنامه ششم نیاز به همکاری منابع انسانی سازمان دارد.
وی یکی از وظایف دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات را ارائه برنامهای جامع برای سال ۱۳۹۷ دانست و افزود: بازرسی عملکرد دقیق میتواند بسیاری از خطاها را اصلاح و مسیر درست را مشخص کند.
دفتر بازرسی بازوی امین و رکن اساسی مدیریت است
رحمان وهاب زاده مدیرکل جدید دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه کار در محیط زیست سخت است، زیرا گرچه موضوع در ظاهر ساده به نظر میرسد، اما بسیار حیاتی است، گفت: خدمت در محیط زیست وظیفه خطیری برای حفظ حقوق شهروندی مردم است.
وهاب زاده اشارهای هم به برخی چالشهای محیط زیستی همچون گرد و غبار، خشک شدن تالابها و تهدید گونههای ژنتیکی ارزشمند داشت و اظهار کرد: برخی از این چالشها به دلیل بی توجهی و غفلت از سهم خواهی برای محیط زیست بوده است.
وی، افزایش روحیه همکاری و تعامل و ایجاد محیط آرام را از جمله شروط موفقیت دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان برشمرد و افزود: پرهیز از ایجاد حاشیه، کمک به عدم تکرار اشتباهها و خطاها و همراهی با سیاستهای سازمانی از جمله اولویتهای کاری دفتر است.
وهاب زاده گفت: دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات را بازوی امین و رکن اساسی مدیریت و سازمان است.
رسیدگی به ۲۰ هزار شکایت مردمی
مرتضی فرید مدیرکل سابق دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کار برای مردم به ویژه در محیط زیست فرصت خدمت است، گفت: دفتر بازرسی رکن مهم سازمان است و این جایگاه به حدی مهم است که رئیس سابق سازمان معتقد بود که در صورت عدم همراهی دفتر بازرسی، هیچ فساد گستردهای رخ نخواهد داد.
فرید با تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در این دفتر، افزایش ارتباطات بین سازمانی به ویژه هم افزایی و همکاری با دستگاههایی همچن وزارتخانههای جهاد کشاورزی و کشور، اضافه شدن بازرسیهای موضوعی در حوزههایی همچون پسماند به بازرسیهای دوره ای، رعایت انصاف و حریم شخصی افراد را از مهمترین دستاوردهای دوره خدمت خود در دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد.
وی رسیدگی، بررسی و پاسخگویی به ۲۰ هزار شکایت مردمی، انجام ۶۰ مورد بازدید موضوعی و تهیه گزارشهای ارزیابی در این موارد، برنامه ریزی برای حضور و ارائه گزارش ۲۰ دستگاه مختلف در سفرهای استانی ریاست سازمان حفاظت محیط زیست را برخی دیگر از اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت خود اعلام کرد.