معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هرمزگان گفت: روابط عمومیها باید در ترسیم سیاستهای رسانهای کوشا باشند.
محمد دلپسند در پنجمین نشست علمی و تخصصی کمیته امداد امام خمینی (ره) در هرمزگان با موضوع «شناخت افکار عمومی و شیوههای افکارسنجی و ارتباطات مردمی» گفت: در دنیای رسانه و روابط عمومی، برای تمامی پیچیدگیها و ظرافت ها، راه حلها و روشهایی وجود دارد که میتواند برای کارشناسان و مجریان راهگشا و در مسیر انجام وظیفه حرفهای یاری رسان باشد.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین مولفههای پیش روی روابط عمومیها این است که قبل از آنکه مخاطبی به دستگاه مربوطه مراجعه کند یا برخوردی بین مراجعه کننده و مسئول مربوطه بوجود آید، انتظارات مخاطب شناسایی شود، در واقع میتوان گفت: توان تشخیص و تحلیل نیازها، قدرت روابط عمومی است.
دلپسند با بیان اینکه هدف غایی یک روابط عمومی این است که پیش از بیان صریح نیازهای یک مراجعه کننده، مشکلات او را پیدا کرده و به شناخت صحیح از او برسد، تصریح کرد: اگر یک روابط عمومی زبده باشد، شاید بتواند قدرت شناخت انتظارات مخاطب را داشته باشد و آن را به گوش مسئول مربوطه برساند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: راه حل باید بر مبنای نیازسنجی انجام شود؛ یعنی باید با یک روش علمی انجام شود که با روشهای نظرسنجی و افکارسنجی بکار رود یا از طریق پیماشهای میدانی یا تحقیقات کتابخانهای صورت گیرد.
وی با بیان اینکه روشهای مختلفی برای پاسخ به افکار عمومی داریم، عنوان کرد: بحثهای نظر سنجی تنوع دارد. امروزه در وضعیتی هستیم که کارکرد شبکههای مجازی و رسانهها مانند رسانهها دهههای دور نیست که یک محقق پرسشنامهای طراحی کند و فردی را جهت در یافت جواب به خیابان بفرستد.
دلپسند با اشاره به اینکه امروزه از طریق ابزارهایی مثل اینستاگرام، توئیتر و تلگرام میتوان پاسخهای صریح و سریعی نسبت به برایند افکار مردم انجام داد، اظهار کرد: میتوان از طریق رسانهها و فضای مجازی برآیند افکار عمومی را حاصل کرد و تحلیل خود را به کارفرما تحویل داد؛ در حالی که از طریق میدانی مدت زمان طولانی زمان نیاز است تا این جوابها را بتوان بدست آورد.
وی با اشاره به اینکه یک کارشناس روابط عمومی از لحاظ دانش باید در سطحی باشد که بتواند تشخیص دهد مناسبترین روش سنجش در هر موضوع کدام است تا سریعتر به نتیجه برسد، اضافه کرد: یکی از سریعترین راههای روابط عمومی برای سنجش نیازهای خود تقویت قوه تشخیص نیازهای افکار عمومی است.
دلپسند افزود: بخشی از آن موضوعاتی که روابط عمومیها به عنوان مسائل روزمره در حوزه فعالیتهای خود روبرور میشوند از طریق طرح در رسانه هاقابل مشاهده است و از شبکههای اجتماعی در فضای مجازی نیز میتوان دریافت کرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هرمزگان با بیان اینکه به عنوان یک کارشناس روابط عمومی وظیفه پایش و رصد رسانههایی که مخاطبان آن دستگاه در این رسانهها حضور دارند، بر عهده روابط عمومی است، اظهار کرد: در این رسانه ها، افراد مخاطب یک سازمان پیام رد و بدل میکنند، تولید محتوا میکنند، نیازهایشان را طرح میکنند و یا این رسانهها افکارشان را میسازند مثل روزنامه ها، مجله ها، رادیو و تلویزیون.
وی ادامه داد: این رسانهها مثل یک برنامه تلویزیونی روی سبک زندگی و فعالیتهای یک سازمان تمرکز میکنند پس روابط عمومیها باید ذهنشان حساس باشد، زیرا این القائات بر روی رفتار و ذهنیت مخاطب شما اثر میگذارد و یک روابط عمومی موظف به ورود یا کنترل این جریان است.
دلپسند خاطرنشان کرد: اگر این رفتار مخرب باشد، روی کارکرد روابط عمومی تاثیر میگذارد که در آن زمان کارشناس مربوطه باید ورود پیدا کرده و تولید محتوای رسانهای را تحت تاثیر قرار دهد.
این فعال رسانهای اضافه کرد: اگر به عنوان روابط عمومی یا فعال در حوزه ارتباطات بتوانیم رسانه معتمدی برای مخاطب خود ایجاد کنیم آن وقت میتوانیم بر روی افکار عمومی مخاطبان خود اثرگذار باشیم.
وی ادامه داد: به طور مثال رسانههایی که در یک موضوع خاص سکوت میکنند و رسانههایی که با ظرافت و جزییات آن را منتشر کنند، در این صورت اعتماد مخاطب به کدام یک از این رسانهها جلب میشود؟ آن رسانهای که به آن موضوع نپرداخته از سرمایههای اجتماعی خود کم کرده، ولی رسانه دیگر برای خود سرمایه سازی کرده و سرمایه اجتماعی برای خود ایجاد کرده است.
این استاد دانشگاه افزود: رسانههایی که امکان پیدا کنند تا مخاطبان خود را متقاعد کند که بهرهمند انحصاری تولیدات خود باشند، قطع به یقین میتواند در شکل گیری افکار عمومی آنها و هدایت و جهت دهی به آنها نقش پر رنگی ایفا کنند.
دلپسند در پایان گفت: روابط عمومیها فقط در یک صورت میتوانند در حوزه رسانه عملکرد مثبت و ممتازی از خود بر جای بگذارند که سیاستهای رسانهای برای حوزه خود ترسیم کرده و با مهارت به اجرا بگذارند.