به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست «آموزشهای تئوری؛ نیروهای بیمهارت با حضور اساتید، فعالان فرهنگی و مسئولین و موسسات و مراکز آموزشی روز چهارشنبه در محل بنیاد فرهنگی خاتمالاوصیاء برگزار شد، به بررسی اولویتهای آموزش و عملیات، شاخصههای آموزش اثربخش، مزایای آموزشهای کاربردی و ابزار و قالبهای مورد استفاده پرداخت.
خدایی نصر، مدیر پنل آموزشی جشنواره سلمان، چکشیان معاون عملیات بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج)، خلیلی، جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی، بقایی و شاهینی به عنوان فعالان فرهنگی از جمله سخنرانی بودند که در این نشست به اهمیت و اولویت آموزش، اهداف آموزشی این این جشنواره و تجربهنگاری آموزشی پرداختند.
چکشیان معاون عملیات بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا(عج) در این نشست ضمن تبیین تعاریف واژههای آموزشی و تشریح ضرورت قرار گرفتن آموزشها در کنار مهارتها پرداخت و در کنار بحثهای رفتاری در کنار مقوله دانشی تاکید کرد.
بقایی از فعالان فرهنگی اصفهان، آموزش فعالان فرهنگی را به چهار عنصر از جمله هدف موردانتظار، اتمسفر اقلیم و محیط، فراگیران و مخاطبان و فرایندها و وظایف وابسته دانسته و خاطرنشان کرد: در کنار انتظار برای رسیدن به هدف مورد نظر ما شاهد هستیم که هرکدام از چهار عنصر موارد مختلفی را همچون درونگرایی جمعی، عدم تناسب زیربنا و روبنا، کار بیشتر به جای کارآمدی بیشتر، مواجهه پیشینی با دانش و مهارت، درگیر بودن با مشکل و نه مساله، سطوح فراگیران، مهارتهای موردنیاز، مدلهای آموزشی، ساخت و روشهای تغییر شامل میشوند.
شاهینی از فعالان فرهنگی بوشهر به تشریح تجربههای فرهنگی خود در زمینه آموزش پرداخت و اظهارداشت: سطح دغدغهمند بودن فرد در اینجا اهمیت بسیاری دارد چراکه در این صورت میتوانیم امیدوار باشیم با توانمندسازی وی میتوانیم به حل درد و مشکل بپردازیم.
دغدغه فعالان نظری و عملی ارتقابخشی مباحث آموزشی است
خدایی نصر مدیر این پنل آموزشی نیز در حاشیه این مراسم به تشریح اهداف این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره سلمان برای کلیه افرادی است که در حوزه آموزشهای فرهنگی حضور فعال دارند اما هر دلیلی این فعالیتهای آموزشی منجر به نتیجه نمیشود، در نتیجه جشنواره سلمان آمده است تا افراد را گردهم آورده، این افراد گفتوگوهای خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از دل این گفتوگو هماهنگیها در افق دیدها صورت بگیرد و همراهی و همدلی صورت بگیرد.
وی ادامه داد: رصد و آسیبشناسی که ما در این حوزه انجام دادیم آن بود که مشکلات در این حوزه کم نمیشود مگر اینکه ما ابتدا یاد بگیریم، کنار همدیگر کار کرده و با دغدغههای دیگر آشنا شویم و بعد این بستری را ایجاد میکند که تسهیل کننده امور است.
خدایی نصر خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقاتی که در این حوزه صورت گرفت، این بود که دغدغه مشترک میان افرادی که چه حوزه آموزش و چه در حوزه عملیات به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند، حوزه مباحث آموزشی است و امیدواریم که تداوم این نشستها که به صورت جاری ادامه داشته باشد، بتواند به ارتقاسازی سطح فعالیت فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتج شود و از دل این جریان جریان انقلاب بهرهبرداری کند.
وی در تشریح افق دیدی که برای نشستهای این چنینی وجود دارد، تصریح کرد: وقتی نقطههای شروع حرکتهای اصیل را در کشور نگاه میکنیم، شاید در ابتدا خیلی پررنگ و برجسته نبوده است اما در ادامه کار توانسته بر ارتقا فعالیت خود بیفزاید و در جشنواره عمار شاهد هستیم که چندهزار اثر در موضوعات مختلف جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وجود دارد که روز به روز در حال گسترش است و یا در داستان جشنواره مستند حقیقت و یا طرح صالحین هم این مساله را شاهد هستیم که در گذر زمان توانستهاند بر کیفیت خود بیفزایند، در نتیجه قِلیّت افراد در شروع ملاک خوبی برای ارزیابی کل مسیر نیست اما آنچه ضرورت دارد کنار هم قرار گرفتن فعالان فرهنگی دغدغهمند است که این تقاضا را از سوی تمامی فعالان فرهنگی شاهد هستیم و سعی ما بر این است که این نشستها ادامه داشته باشد.
عدم توجه به مهارت پاشنه آشیل جبهه فرهنگی انقلاب است
بقایی یکی از فعالان فرهنگی در حاشیه این نشست به تشریح آثار نشستهای این چنینی پرداخت و گفت: نفس برگزاری این چنین نشستها و گفتوگوها مغتنم است و باید تکثیر و تداوم پیدا کند تا همدلیها در این حوزه محقق شود.
وی ادامه داد: حتی اگر مباحث بهم نزدیک نباشند یا ایراد داشته باشند، باید اجازه دهیم هم صحبتی ادامه داشته باشد، شاید زمان در این هم اندیشی برای پرسش و پاسخ کم بود اما باید این بیشتر شود و تداوم این امر میتواند به بسط گفتوگوها کمک کند.
بقایی پاشنه آشیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی را عدم توجه به مهارتها و یا به عبارتی فرم در خروجی دانست و خاطرنشان کرد: این مساله باید از سوی جبهه فعالان فرهنگی مورد توجه قرار بگیرد و آموزشها مهارت محور شده که امیدوارم این مسیر به صورت منظم ادامه داشته باشد تا خروجیهای آن را در جامعه ببینیم.
جنس جشنواره سلمان اشتراکگذاری تجربیات فعالان فرهنگی است
شاهینی از فعالان فرهنگی بوشهر در حاشیه این مراسم به تشریح اهداف خود از حضور در این نشست پرداخت و گفت: هدف از برگزاری چنین نشستهایی اشتراکگذاری تجربههای فعالان فرهنگی در حوزه آموزشی و عملیاتی است تا توانمندسازی خود را در این حوزه ارتقا داده و بر کیفیت و کمیت فعالیت خود بیفزایند.
شاهینی با بیان اینکه در این نشست به تشریح تجربه عملیاتی خود پرداختند تصریح کرد: جنس جشنوارههایی همچون سلمان گفتوگو است تا افرادی که به صورت عملیاتی و نظری در این زمینه به طور تخصصی کارکردند تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارند و این بتواند به دانش مبدل شود در نتیجه تداوم این چنین نشستها میتواند بر کیفیت توان آموزشی و عملیاتی نیروها بیفزاید.
جشنواره سلمان حکم چراغی را دارد که صاحبان نظر و عمل را گرد هم میآورد
خلیلی، جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی در تشریح اهداف جشنوارههایی مانند سلمان گفت: ما مسیرهای مختلفی را از سال و 9291 تاکنون طی کردیم، اگر بخواهم این مسیر را به طور خلاصه توضیح دهم، ما در سال 91 تصمیم به برگزاری یک دوره الگو گرفتیم و تلاش کردیم در این دوره زمان، روش و قالب مشخص به همراه نوآوری داشته باشیم، که در نهایت منجر به یک دوره سی روزه که با نحوه انتخاب و برگزاری خاصی برگزار شد، پس از آن در سال 92 تصمیم گرفتیم تا تمرکز خود را بر آموزش کف میدانی قرار داده و از فعالین این حوزه حمایت کردیم، در سال 93 یک دوره فراگیر گذاشتیم.
وی ادامه داد: در سالهای مختلف بر موضوعات مختلفی کار کردیم تا در سال 95 پایلوتی را اجرا کردیم که در آن تاکید کردیم آموزش باید نسبت خود را با عملیات تعیین کند نه اینکه آموزش برای آموزش باشد، هرچند این مقوله بد نیست و به جای خود مطلوب است اما آموزش زمانی نیاز جبهه میشود که این امر با عملیات گره بخورد.
جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی تصریح کرد: برای تعیین نسبت عملیات و آموزش مسیری را طراحی کردیم که در ابتدا مسالههای کف میدان تعیین و شناسایی شوند و به صورتی که در این مساله بومی نگاه کنیم و نسخه واحد هم نپیچیم و این هم توسط افرادی انجام شود که قرار است با شرکت در دورههای ما بعدا خودشان آموزش دهنده باشند، که این طرح را در سه استان اجرایی کردیم.
وی اظهارداشت: اما مسالهای دیگری که در اینجا حائز اهمیت است توجه به توانممندسازی نیروهاست، برای مثال در یک استان مسائل فرهنگی و اچتماعی وجود دارد که برخی از آنان اولویت دارد، برای حل مسائل اولویتدار باید به تربیت نیرو بپردازیم و اسم آن را رویش گذاشتیم، هدف ما در اینجا توانمندسازی استعدادهاست تا بتوانند همه مسائل را حل کنند.
خلیلی ادامه داد: در واقع ما در اینجا شتابدهی میکنیم که از عنصر فرد و استعداد به تیم برسیم تا اقدام کند و مساله را حل کند. این مدل تعریف شده ما بود که پس از شناسایی مسالهها و تیمسازی حول مساله شکل گرفت به سمت حل شدن مسائل بروند و نهادسازی و ایجاد نهاد مردمی بروند، که این مساله ناظر به حل مساله و در اصطلاح آموزش ناظر به حل مساله از آن نام برده میشود که در آن به توانمندسازی و بهینهسازی استعدادها پرداخته شده؛ شاید ما باید از آموزش گذر کرده و آموزش را جزیی از پازل خود توانمندسازی ببینیم که این موجب رویش نیرویی و کادرسازی انقلابی میشود.
جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی خاطرنشان کرد: در این مسیر ما بنای این را داریم که آموزش حتما به خدمت اجتماعی شود و اگر بخواهیم در یک جمله آن را بیان کنیم باید بگویم که پیوند فعالیت فرهنگی به کنش اجتماعی که این کلیدواژه این داستان است..
خلیلی تصریح کرد: نشستهایی همچون هم اندیشی جشنواره سلمان حکم چراغ را دارد، چراغی که موجب میشود که افراد دانش خود را چه در حیث نظری و چه از منظر عملی با یکدیگر به اشتراک گذاشته و تکلیف خود را در این منظر کنند.
وی با اشاره به ضرورت ورود فعالان فرهنگی به حوزه سایبری خاطرنشان کرد: ایده های فرهنگی وجود دارند که این ایده ها را در حوزه استارتاپها با آن مواجه شدیم که این در برنامههای ما وجود دارد چراکه ما اکنون بر روی یک شتابدهنده مجازی کار میکنیم که در حال ایجاد بسترهای آن هستیم اما این را در برنامهریزی سال آینده خود داریم که این بستر بتواند به سوددهی و توانمندسازی اقتصادی هم برسد.
جانشین مرکز رشد و توانمندسازی فرهنگی در پایان از فراخوان ایده رویداد در سال 97 خبر داد و اظهارداشت برنامهریزی صورت گرفته است تا بتوانیم از افراد ایدهپرداز در این زمینه در قالب مختلف حمایت کنیم و این در برنامههای ما وجود دارد.