به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدجواد خیاطیان مشاور معاونت علمی آستان قدس رضوی در نشست خبری رویداد ایدهپروری «رهآورد» با محوریت موضوع سوغات فرهنگی زائر که در محل سالن همایشهای موسسه پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: آسیبی فرهنگی و اقتصادی به نام خلاء سوغات فرهنگی در آستان قدس مطرح شد و مسئولان به آن حساس شدند و باید چند کار اساسی انجام میشد که برای اولین گام شناسایی محصولات سوغات در دستور کار قرار گرفت و طی آن ۴۰ تا ۵۰ درصد سوغات شناسایی شد.
خیاطیان افزود: باید برای این مهم برنامهریزی میشد تا کسانی که ایدهای دارند و یا اینکه میتوانند تغییراتی در محصولات ایجاد کنند تحت حمایت قرار بگیرند تا محصول آنها نهایی شود.
مشاور معاونت علمی آستان قدس رضوی ضمن امیدواری برای ادامه داشتن موضوع رویداد ایدهپروری، تصریح کرد: میدانیم که در سراسر کشور ظرفیتهای فراوانی وجود دارد که در صورت پشتیبانی شکوفا میشوند.
وی با اشاره به اینکه رویداد ایدهپروری «رهآورد» دارای چهار محور است، یادآور شد: محور اول تولید اسباب بازی و سرگرمیهای معرفتی برای ترویج سیره رضوی و احکام دینی، محور دوم نیز طراحی و تولید احجام تزیینی معرفت افزا شامل نشانهای معرف زیارت، سیره رضوی و تابلوهای تزیینی، محور دیگر وسایل عبادی فردی و در نهایت بستهبندی سوغات است.
خیاطیان با تأکید بر اینکه ایدههای برتر رویداد ایدهپروری «رهآورد» مورد آموزش و حمایت قرار میگیرند، ادامه داد: برندگان این حوزه از حمایتهای مادی و معنوی برخوردار میشوند.
مشاور معاونت علمی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه در آستان قدس با هماهنگی و انسجام نهادهای داخلی و خارج از مجموعه میتوان بازار سوغات را در دست گرفت، تصریح کرد: قبل از رویداد اصلی، پیش رویدادی داریم که در آن به دنبال آموزش کسب و کار هستیم که چگونه یک فرد بتواند، ایده خود را به مرحله تجاریسازی برساند.
وی خاطرنشان کرد: سامانهای طراحی و در آن کاملا نحوه اطلاع رسانی ایجاد شده است و به آدرس brmaharat.ir میباشد که در آن امکان بارگذاری ایدهها وجود دارد و گفتنی است که زمان برگزاری این رویداد از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری و آخرین مهلت ثبت نام و ارسال ایدهها ۱۴ بهمن ۹۶ است.
خیاطیان در پایان سخنانش ابراز کرد: طرح تجاریسازی که شامل اقتصاد و رقابتپذیری کالا است نیز به متقاضیان آموزش داده میشود.
علیرضا جاوید عربشاهی مدیر مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی در این نشست عنوان کرد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی دارای ۸ مرکز رشد است که یکی از این مراکز در حوزه زیارت و سوغات فعالیت میکند.
عربشاهی بیان کرد: در مورد کارآفرینی باید ایده داشته باشیم تا به ارزش وکالای تجاری تبدیل شود و این فرصت را در اختیار کارآفرینها قرار دادیم و در فعالیتی مشترک پارک علم و فناوری و بسیج علمی خراسان رضوی به مهم میپردازند.
مدیر مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یکی از طرحهای ملی که در مورد مطالعه قرار گرفت، موضوع سوغات بود و در آن تولید اسباب بازی از اهمیت بیشتری برخوردار شد که تا الان مغفول واقع شده است.
وی تأکید کرد: باید سرگرمیهایی تولید شود تا به وسیله آن فرهنگ رضوی منتقل شود و در بسیاری بازیها نه تنها فرهنگ متعالی نیست بلکه ضد فرهنگ نیز در آنها فراوان است.
عرشاهی بیان کرد: مزیت مطلق مشهد موضوع زیارت است و روی اولولیتهایی در حوزه زیارت دست گذاشته شده مثل اسباب بازی که تاکنون مغفول مانده است و محصولاتی مانند خوراکی و البسه به صورت سنتی بسیار پرداخته شدهاند.
مدیر مرکز رشد فناوریهای فرهنگی و زیارت پارک علم و فناوری خراسان رضوی یادآور شد: در کشورهای صنعتی حوزه بازی و سرگرمی بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده است و در ایران متاسفانه این مهم در ایران به یک درصد هم نمیرسد.
وی در پایان تصریح کرد: قرار نیست برای احاطه بر بازار سوغات بر اساس سلیقه موجود ورود کنیم بلکه قرار است که به اقلام و ایدههایی روی آوریم که مروج فرهنگ رضوی باشد که البته در این حوزه باید بسط و نشر فرهنگ رضوی را مورد مطالعه قرار دهیم.