یک کارشناس صنعت بیمه با بیان این که فین تک ها و استارتاپ های مالی از خسارت های صنعت بیمه می کاهند، گفت: استارتاپ های مالی علاوه بر آن که هزینه های صنعت بیمه را کم می کنند مانع از هدر رفت منابع این صنعت می شوند.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بهروز اسدنژاد با ذکر جزئیات اثرگذاری این استارتاپها بر بازارهای مالی بیمه افزود: صنعت بیمه کشور به دلیل رویکردهای سنتی حاکم بر این صنعت در حوزههای مختلف از جمله ارزیابی ریسک، کنترل خسارتهای پرداختی، بررسی مخاطرات سرمایه گذاری، کنترل پروتکلهای ایمنی و hse حاکم بر صنایع مختلف که برای صنعت بیمه هزینه ساز است و دیگر حوزهها با چالشهای عمده دست به گریبان است و اگر فین تکها و استارتاپهای بیمهای بتوانند راهکارهایی برای این چالشها ارائه دهند، مورد استقبال شرکتهای بیمهای قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: فین تکها و استارتاپهای مالی دیر و زود به حوزه شرکتهای بیمهای و بانکها ورود خواهند کرد و این موضوع اثراث مطلوبی در بهتر کردن خدمات این دو بخش خواهد شد. اسدنژاد با بیان اینکه استارتاپها در حوزه بیمه به تسهیل دسترسی مشتریان به محصولات بیمهای کمک میکنند، توضیح داد: مقاومتهایی که از سوی برخی فعالان بازار بیمه در مقابل ورود استارتاپها و فناوریهای نوین به این بازار مشاهده میشود، غیرمنطقی است و به زودی همه به استفاده از مزایای آن هدایت خواهند شد. وی با اشاره به نقش بیمه مرکزی در ساماندهی ورود استارتاپها به صنعت بیمه خاطرنشان کرد: بیمه مرکزی نقش تعیین کنندهای در طی شدن دوران گذار صنعت بیمه و از بین بردن دغدغههای فعالان این صنعت در مواجهه با ورود بازیگران جدید استارتاپی به بازاربیمه ایفا میکند و لازم است هر گونه فعالیت استارتاپی در صنعت بیمه توسط بیمه مرکزی، کارشناسی شود. این کارشناس بیمهای اضافه کرد: طبیعتا استارتاپها در حوزه بیمه به کاهش هزینه شرکتهای بیمهای و مشتریان و حذف واسطهها در صنعت بیمه کمک میکنند که گام بلندی برای رشد صنعت بیمه است. برای مثال استفاده از روشهای سابق که همچنان در صنعت بیمه کاربرد دارد، هم قیمت تمام شده محصولات بیمهای بالا رفته است و هم هزینه کارمزد نمایندگیها سنگین است. در حال حاضر ۴۵ هزار نمایندگی بیمه وجود دارد، که حدود ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه کارمزد آنها است در حالی که استارتاپها با حذف واسطهها هزینه نمایندگیها را پایین میآورند، اگر قرار باشد بابت هزینه کارمزد ۱ میلیون پرداخت کنند با ورود استارتاپها این هزینه به ۸۰۰ هزار تومان خواهد رسید. اسدنژاد ادامه داد: البته باید دانست که کمک استارتاپهای بیمهای به عرصه فروش منحصر نمیشود بلکه جدا از کاهش هزینههایی که ذکر کردیم به جلوگیری از تقلبهای بیمهای نیز کمک خواهد کرد. این کارشناس امور بیمه با توضیح اینکه، چون نمایندگان بیمه عمدتا ثالث فروشی میکنند مخالف چنین استارتاپهایی هستند، خاطرنشان کرد: علی رغم تذکر شرکتهای بیمهای به نمایندگان مبنی بر عدم ثالث فروشی، اما ۷۰ درصد این نمایندگیها به جای بیمه عمر و.. بیمه ثالث میفروشند و گوش انها به حرفهای شرکتها بدهکار نیست در حالی که با آمدن استارتاپها آنها دیر و یا زود تسلیم خواهند شد، همانطور که در حوزه تاکسیرانی این اتفاق افتاد. اسدنژاد با بیان اینکه البته استارتاپها هم ضعفهایی دارند که باید مرتفع شود، یادآور شد: استارتاپها معمولا قوانین بازی را رعایت نمیکنند به همین دلیل گاهی تخفیفات بی مورد میدهند و همین امر استارتاپها را زیر سوال میبرد. وی در پایان با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه فاینکس ۲۰۱۸ و در کنار آن برگزاری فین استارز ۲۰۱۸ زمینه ساز تسهیل فعالیتهای استارتاپی در زمینه بیمهای است، گفت: یکی از منابعی که به شرکتهای بیمهای سود میبخشد کمک کردن به خلق چنین استارتاپهایی است چرا که مدلهای قدیمی سرمایه گذاری دیگر جواب نمیدهد و صنعت بیمه باید خود استارتاپ بسازد.