آخرین اخبار:
کد خبر:۶۸۱۶۶۰
استاد خوب ۲/

از توصیه استاد محبوب دانشگاه یزد به دانشجویانش تا همراهی در یک گروه جهادی

عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، گفت: برگزاری اردوی جهادی دو هدف اصلی دارد، هدف اول منطقه‌ای است که اردوی جهادی در آن برگزار می‌شود و ...
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛ اساتید در دانشگاه‌ها نقش مهمی در گسترش روحیه خودسازی و خودباوری دانشجویان دارند و حضور آن‌ها در خارج از ساعات کلاس درس و دانشگاه و انجام فعالیت‌های مختلف از جمله علمی و فرهنگی در پیشرفت دانشجویان تأثیرگذار است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

محسن رفیعیان، عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد یکی از اساتیدی است که در بین دانشجویان دارای محبوبیت است و حضور و همراهی این استاد دانشگاه در اردو‌های جهادی جهت کمک به مناطق محروم و مناطق زلزله زده در کنار دانشجویان یکی از عواملی است که مورد محبوبیت این استاد جهادگر بسیجی در بین دانشجویان شده است.

ساخت پروژه ابرخشت به همراه جمعی از دانشجویان در مناطق زلزله زده شهرستان کوهبنان استان کرمان بخشی از فعالیت این استاد دانشگاه به همراه دانشجویان بوده است که به گفته وی منجر به ایجاد تعامل و دوستی بین آن‌ها شده است،  در ادامه گفتگوی خبرنگار خبرگزاری دانشجو را با این استاد دانشگاه می‌خوانیم.
 
دانشجو: خودتان را معرفی می‌کنید؟
 
رفیعیان: محسن رفیعیان هستم، دکتری شهرسازی دارم و عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد هستم، از سال ۸۳ که در اردوی جهادی با کانون‌های خدمت رسانی در  مناطق محروم حضور داشتم  علاقمند شرکت در فعالیت جهادی شدم و بعد از دوران دانشجویی این همراهی ادامه یافت.
 
/بماند/ اردوهای جهادی نقش مهمی در خودسازی دانشجویان دارد/ پروژه ابرخشت را در مناطق زلزله زده کوهبنان اجرا کردیم
حضور دانشجویان دانشگاه یزد در پروژه ابرخشت
 
دانشجو: چطور شد که در گروه‌های جهادی همراه دانشجویان حضور یافتید؟
 
رفیعیان: از سال ۹۰ هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد شدم به فعالیت‌های گروه جهادی امید داشتم و از آن زمان به بعد در فعالیت‌های گروه‌های جهادی به همراه دانشجویان داشتم، در این سفر‌ها با برگزاری کلاس آموزش رسم هجرت و شکوه هجرت سعی کردم  آنها همراهی کنیم و این همراهی  با دانشجویان این تعامل بین استاد و دانشجو ادامه یابد.
 
برگزاری اردوی جهادی دو هدف اصلی دارد، هدف اول منطقه  مورد نظر است که اردوی جهادی در آن برگزار می‌شود و هدف دیگر خود سازی معنوی  و کادرسازی برای گروه‌های دانشجویی است،  وقتی به اردوی جهادی می‌رویم هم کار تربیت سازی انجام می‌دهیم و هم در آن منطقه خدمت رسانی انجام می‌شود. حضور اساتید در این اردوها علاوه بر انتقال تخصص فنی و فرهنگی منجر به خودسازی روحیه دانشجویان می‌شود؛ به نوعی کلاس درس خودسازی برای دانشجوها برگزار می‌شود و به گسترش این روحیه کمک می‌کند.
 
دانشجو: در رابطه با پروژه‌هایی که در اردو‌های جهادی انجام داده‌اید، صحبت کنید؟
 
رفیعیان: از جمله پروژه‌هایی که  در منطقه زلزله  زده کوهبنان در استان کرمان  و در روستای جَوَر کوهبان اجرا شد، پروژه ابرخشت بود. ابرخشت یک سازه جدید است که در ایران در حال باب شدن است، در کارگاه‌های اردوی‌های جهادی این پروژه برگزار شد و چند دانشگاه به مدت چند هفته درگیر این پروژه در مناطق زلزله زده کوهبنان بودند.
 
/بماند/ اردوهای جهادی نقش مهمی در خودسازی دانشجویان دارد/ پروژه ابرخشت را در مناطق زلزله زده کوهبنان اجرا کردیم
دانشجویان در حال ساخت پروژه ابرخشت
 
هر دانشگاه آخر هفته اردوی جهادی در این مناطق برگزار می‌کرد و این پروژه مربوط به ساخت مسکن است و یک ماه بعد از زلزله‌ای که در کوهبنان استان کرمان اتفاق افتاد ۲۶ خانوار زیر حمایت قانون قرار نگرفتند؛ در حالی این افراد مستاجر بودند و مالک زمین را قصد داشت برای خودش پس بگیرند برای همین این افراد در چادر و کانس اسکان یافته بودند و اجرای پروژه ابرچینه برای این زلزله زدگان انجام شد. 
 
این پروژه برای در طول چند هفته برای یکی از خانواده‌ها ساخته شد و  ۲۰ دانشجو در کنار این پروژه آشنا شدند علاوه بر اجرای این پروژه تأثیرات مثبتی هم در گسترش رفاقت و تعامل بین دانشجویان در این اردوی جهادی را شاهد بودیم.
 
دانشجو بعد از فارغ التحصیلی  دانشگاه را ترک می‌کند، اما اساتید در دانشگاه حضور دارند و می‌تواندحلقه وصل بین دانشجو‌ها شوند. بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب  دانشجو‌ها افسران جنگ نرم  هستند، ما اساتید نیز به عنوان فرماندهان این افسران هستیم و اگر این ساختار طبق فرمایش رهبری تعریف شودف برای انتقال تجربیات موثر است و باید رابطه  اساتید و دانشجویان در این زمینه تعریف شود.
 
دانشجو: دانشگاه و دانشجویان چه نقشی در تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است را دارند؟
 
رفیعیان: دانشگاه نقش گفتمان سازی، تئوری سازی و نظریه سازی را در دانشگاه دارد که می‌تواند آن را گفتمان قالب بگذارد. وظیفه دانشگاه این است که در بحث تئوری و نظریه کار کند و سپس آن را تبدیل به گفتمان کند.  هر نهادی وظیفه خاص خودش را برای تحقق این شعار دارد؛ اما دانشگاه در حوزه نظری و گفتمان سازی تأثیرگذار است.
 
/بماند/ اردوهای جهادی نقش مهمی در خودسازی دانشجویان دارد/ پروژه ابرخشت را در مناطق زلزله زده کوهبنان اجرا کردیم
مراحل پایانی ساخت ابرخشت
 
در رابطه با شعار سال که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است را دارد بیش از هر چیز دانشگاه اول تئوری سازی نظریه سازی و بعد  گفتمان قالب را به بحث بگذارد و روی نظریات  کار کند که  این دو نقش مهمی در دانشگاه دارد.
 
دانشجو: چه عواملی مانع از موفقیت دانشجویان برای رسیدن به اهدافشان می‌شود و در این زمینه چه توصیه‌ای به دانشجویان دارید؟
 
رفیعیان: همیشه در کلاس درس هم می‌گویم که باید درس را از نگاه متفاوت مدرک گرایی دید و درس در کنار عمل باشد در حوزه تحصیل آشتی با کتاب خیلی مهم است؛ دانشجو کم کتاب می خواند و در حوزه اجرایی باید فاصله بین آنچه می داند و عمل را کم کند؛  یعنی فاصله بین تئوری و عمل کم شود و  در موقعیت‌های عملی قرار بگیرند.
 
 اردوی جهادی فرصتی از این دست است و مورد استقبال دانشجویان قرار می‌گیرد؛ اینکه آموخته دانشگاه را در عمل هم پیاده کرد برای همین اگر بگویم دانشجو به چه چیز بپردازد باید حیطه عملی را پیدا کند و بر اساس حوزه نظری عمل کنند و فاصله نظر و عمل را کار کنند.
 
دانشجو: شما در یک پروژه با گروه جهادی فاطمه الزهرا  همکاری داشتید در رابطه با حضورتان در آن پروژه صحبت می‌کنید؟
 
رفیعیان: در پروژه گروه جهادی  فاطمه الزهرا یزد در یکی از منطقه محروم به دنبال توانمند سازی مردم بودیم برای همین گروه پژوهشی تشکیل شد و بعد از بررسی به نتیجه رسیدیم که آن منطقه به دلیل خاک و آب مناسب کشت زعفران  است، در واقع  نقش ما تسهیل گری برای ایجاد اشتغالزایی مردم بود و به نوعی  مردم را  متوجه داشته هاشان کردیم.
 
/بماند/ اردوهای جهادی نقش مهمی در خودسازی دانشجویان دارد/ پروژه ابرخشت را در مناطق زلزله زده کوهبنان اجرا کردیم
نمای کامل شده از ابرخشت
 
با همراهی بسیج  استان کارگاه کشت زعفران  را در  منطقه چنار ناز از توابع شهرستان خاتم استان یزد برگزار کردیم و بعد از پایان اردوی جهادی نیز با لینک‌های که داشتیم مردم کار کشت پیاز زعفران را انجام دادند و الحمدالله پروژه خوبی بود که محصول زعفران مردم به ثمر رسید.
 
دانشجو: ویژگی یک استاد خوب از نظر دانشجویان و همچنین ویژگی یک دانشجوی خوب از نظر استادان چیست؟
 
رفیعیان: همکاری اساتید در خارج از فضای دانشگاه برای دانشجویان جذاب است و متاسفانه برخی اساتید وقت ندارند تا دانشجویان را همراهی کنند که اگر  این اتفاق صورت بگیرد دانشجویان با علاقه اساتید را همراهی می‌کنند.
 
/بماند/ اردوهای جهادی نقش مهمی در خودسازی دانشجویان دارد/ پروژه ابرخشت را در مناطق زلزله زده کوهبنان اجرا کردیم
تزیین ابرخشت توسط دانشجویان
 
 از دید اساتید  نیز دانشجوها نیز باید در قبال وقتی که می‌گذارند  آنها را همراهی کنند و این همراهی شرط اصلی است و می‌تواند منشاء خیر شود.
 
دانشجو: چه عاملی باعث محبوبیت شما در بین دانشجویان شده است؟
 
رفیعیان:  این لطف دانشجو‌هاست و من کار خاصی انجام ندادم، با توجه به علاقه ام در بسیج دانشجویی و حضور در اردوهای جهادی در خارج از فضای رسمی دانشگاه علاقمند به همراهی دانشجو‌ها هستم. 
 
دانشجو: صحبت پایانی؟
 
رفیعیان: برای همه دانشجویان و دانشجویانی که در اردوی‌های جهادی حضور دارند، آرزوی موفقیت را دارم و امیدوارم که خداوند بهترین‌ها را نصیب آن‌ها کند.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار