آخرین اخبار:
کد خبر:۶۸۱۸۸۹
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان:

بانوان سهم ۱۶ درصدی در هیأت علمی دانشگاه اصفهان دارند/ راه‌اندازی مرکز صلاحیت‌های تدریس

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان ۶۵۰ عضو هیأت علمی دارد؛ ۳۲۳ نفر استادیار و تنها ۱۱ نفر مربی دارد، ۱۶ درصد اعضای هیأت علمی با تعداد ۱۰۶ نفر خانم هستند.
بانوان سهم ۱۶ درصدی در هیأت علمی دانشگاه اصفهان دارند/ راه‌اندازی مرکز صلاحیت‌های تدریس
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یوسف شاقول، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان  در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه با اشاره به این‌که در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که دوره دانش و اطلاعات نامیده می‌شود، گفت: دانش نقش شکل دادن به مناسبات جامعه را دارد و دانشگاه و رسانه جایگاه مهمی در نقش دادن به اطلاعات و دانش دارد.

شاقول  با گرامیداشت سالگرد شهادت استاد مطهری، افزود: به درستی این ایام به نام ایشان نامگذاری شده، چون یکی از معلمان نمونه جامعه ایران است که هر زمان به گفته‌های ایشان رجوع شود می‌توان از آن درس گرفت و همواره قابل بازخوانی و درس گرفتن است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان این‌که وزارتخانه این ایام را به عنوان دهه آموزش نامگذاری کرده است که جامعه به بعد آموزشی به عنوان نخستین و مهمترین رسالت دانشگاه در کشور توجه کند، گفت: دانشگاه اصفهان با قدمت حدود ۷۲ سال قدمت یکی از قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین دانشگاه‌های کشور است که با احتساب پردیس به عنوان یک دانشکده ۱۴ دانشکده دارد؛ این دانشگاه ۶۵۰ عضو هیأت علمی دارد که بیش از ۴۰ درصد دانشیار به بالا هستند، ۳۲۳ نفر استادیار و تنها ۱۱ نفر مربی دارد.

وی با بیان این‌که ۱۶ درصد اعضای هیأت علمی با تعداد ۱۰۶ نفر خانم هستند، ابراز کرد: این دانشگاه ۵۶ گروه آموزشی دارد که هسته اصلی و بنیادین امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه همواره گروه‌های آموزشی هستند؛ دانشگاه اصفهان بدون احتساب دانشجویان مهمان ۱۳ هزار و ۷۸۴ دانشجو دارد که ۴۰ درصد آن که شامل ۵ هزار و ۵۰۰ نفر می‌شود مرد و ۶۰ درصد آن با تعداد ۸ هزار و ۲۷۰ نفر دانشجوی زن هستند.

شاقول با اشاره به این‌که نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه اصفهان یک به ۲۰ تا ۲۳ است، عنوان کرد: دانشجو‌های ورودی دانشگاه اصفهان در سال گذشته ۳ هزار و ۹۹۲ نفر و امسال نیز ۳ هزار و ۹۵۲ نفر بوده است؛ ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجوی دانشگاه اصفهان کارشناسی، ۴ هزار نفر کارشناسی ارشد و ۲ هزار و ۴۰۰ نفر هم دانشجوی دکتری در دانشگاه اصفهان در حال تحصیل هستند.

وی ضمن بیان این‌که نزدیک به ۵۰ درصد جامعه دانشجویی ما به تحصیلات تکمیلی اختصاص دارد، مطرح کرد: ۳۷۳ کدرشته محل در دانشگاه اصفهان فعال است و مجوز گرفتن دانشجو دارد؛ ۷۱ رشته کارشناسی، ۱۷۳ رشته کارشناسی ارشد و ۱۱۹ رشته هم به مقطع دکتری اختصاص دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با تأکید بر این‌که هدف برنامه‌های دانشگاه در حوزه آموزش عمدتاً ارتقای کیفیت و استانداردسازی است، افزود: بعد از دورانی که دانشگاه‌های کشور در زیرنظام‌های مختلف تلاش کردند تا پوشش تحصیلی آموزش عالی را بالا ببرند در حال حاضر پوشش خوب است، اما از طرف دیگر خود این حالت هم بحرانی پدید آورده که وجود دانشجویان بیکار یک مشکل است.

وی با اشاره به این‌که ایجاد اشتغال برای یک دانش‌آموخته دانشگاهی با غیر به لحاظ عرفی متفاوت است و متولیان اشتغال باید به این مسأله توجه داشته باشند، اذعان کرد: دانشگاه‌ها خصوصاً دانشگاه‌های بزرگ باید اهتمام خود را روی ارتقای کیفی بگذارند که دانش‌آموخته ما توانمندتر از گذشته شود که یکی از مهمترین شاخص‌های آن فرصت ساختن خود فرد برای اشتغال‌آفرینی است.

شاقول از لزوم توجه و جهت‌گیری دانشگاه‌ها به سمت ارتقای کیفیت در آموزش سخن گفت و اظهار کرد: در رسیدن به این هدف چند آیتم و مؤلفه مهم نقش‌آفرین است که توانمندتر شدن اساتید که نقش مهمی در تربیت دانش‌آموختگان توانمند دارد، اهمیت پیدا می‌کند.

وی توضیح داد: جهت حرکت در مسیر دانش‌افزایی اعضای هیأت علمی تهیه یک بسته آموزشی طبق شیوه‌نامه‌های دانشگاه صورت گرفته و همه اعضای هیأت علمی به ویژه افرادی که خواهان ارتقا هستند باید این دوره‌ها را طی کنند که با استقبال اساتید هم مواجه شده است؛ همچنین در این طرح دانشگاه‌های سطح استان و منطقه ۶ که یزد و چهار محال و بختیاری را هم شامل می‌شود توانستیم تا حدودی پوشش دهیم و ۳ دوره برای دانشگاه شهرکرد برگزار شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان ادامه داد: ارزشیابی اساتید و بازبینی در کمیته‌های مربوطه و اصلاح مؤلفه‌های آن متناسب با شرایط امروز و تنوع دادن به منابع ارزشیابی توسط دانشجویان از جمله اقدامات جهت ارتقای اساتید است، مدیر گروه و رئیس دانشکده نیز عملکرد علمی اجرایی اعضای هیأت علمی را ارزیابی می‌کنند.

وی همچنین گفت: راه‌اندازی مرکز صلاحیت‌های تدریس TDC که با توجه به این‌که در حال حاضر در هیچ دانشگاهی فعال نیست، می‌تواند الگویی برای دانشگاه خودمان، استان، منطقه و حتی کشور باشد که با هدف ارتقای توانمندی اعضای هیأت علمی است و در برنامه هم بوده که در همین دهه افتتاحیه اولیه آن انجام شود.

شاقول خاطرنشان کرد: معمولاً شایع بوده که با توجه به نقش اصلی ارائه مقالات در ارتقای اعضای هیأت علمی، آموزش تحت محاق رفته و عضو هیأت علمی انگیزه‌ای برای ارتقای توان آموزشی خود ندارد؛ در همین راستا جدولی از فعالیت‌های شاخص آموزشی فراهم شده که در پرونده ارتقای عضو هیأت علمی مهم است.

وی با اشاره به لزوم بازبینی در فعالیت‌های درسی و انجام فعالیت آموزشی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا، اضافه کرد: یکی از مؤلفه‌های ارتقای دانشگاه در بحث آموزش بی‌تردید خود دانشجو است و در صدد هستیم زمینه‌ای فراهم کنیم که بیش از پیش دانشجویان خوب را میزبان باشیم و هم جذب و هم حفظ آن‌ها را داشته باشیم، همچنین شیوه‌نامه تشویقی برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: برای داوطلبان کنکور سراسری هم انتخاب رشته خردمندانه را تدارک دیده‌ایم که تعداد قابل ملاحظه‌ای به این مرکز مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: برای دانشگاه‌های سطح یک که ۱۳ دانشگاه از جمله دانشگاه اصفهان را شامل می‌شود تا ۴۰ درصد افزایش جذب دانشجویان استعداد‌های درخشان را داشته‌ایم، البته با توجه به این‌که جذاب شدن مرکز در کشور‌هایی مثل ما کار را برای همکاران بخش‌های دانشگاهی به ویژه سخت‌تر می‌کند و لازم است تلاشی به مراتب بیشتر از دانشگاه‌های تهران برای جذاب شدن دانشگاه‌های سایر استان‌ها انجام شود.

شاقول همچنین گفت: در دانشگاه اصفهان شیوه‌نامه دستیار آموزشی تدوین شده که فرصتی برای دانشجوی دکتری در قالب طرح TA در نظر گرفته شده است، این اقدام به ویژه به این دلیل است که دانشجویان هم تمرین استادی کرده و هم با استاد همکاری داشته باشند که رشد خودشان را نیز به همراه دارد.

وی ضمن تأکید بر اهمیت ساختار و فرآیندها، ابراز کرد: در حوزه آموزشی کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ارزشیابی و تضمین کیفیت تشکیل شده که استاندار‌های آموزشی را رصد کنند؛ همچنین کمیته استانداردسازی فضا و تجهیزات آموزشی تشکیل شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان اضافه کرد: همچنین شیوه‌نامه درس کارورزی را تدوین شده که این را به همه رشته‌ها تعمیم دادند که قبلاً معمولاً برای دانشجویان مهندسی، جامعه شناسی و علوم تربیتی بوده است.

وی افزود: باز شدن پای دانشجو به جامعه در کنار تحصیل می‌تواند برای موفقیت دانشجو مهم باشد، جامعه ادارات باید آغوش باز کنند که دانشجویان در فضای آن‌ها حضور پیدا کنند و با فرایند کار آشنا شوند.

شاقول اذعان کرد: از گروه‌های آموزشی خواسته شده که برنامه ارزیابی درونی و ارتقای کیفیت را تهیه کرده و با نگاه به اسناد بالادستی گروهشان را ارزیابی کنند و نقشه راه ۵ ساله برای گروه تدوین کنند که با چنین اقدامی فعالیت‌های گروه‌های آموزشی منظم‌تر می‌شود.

وی با بیان این‌که دانشگاه اصفهان در فرایند اصلاح برنامه درسی سرآمد است، گفت: هر برنامه درسی ۵ سال بعد از عمر آن باید بازبینی شود؛ فرآیند راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای و کاربردی در دستورکار قرار دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان ابراز کرد: طرح رصد اشتغال یکی دیگر از طرح‌های دانشگاه اصفهان است که جنبه زیرساختی دارد که اگر اطلاعات آن تحلیل شده و متناسب با آن برنامه‌ریزی شود به مدیریت دانشگاه خیلی کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: آموزش دانشگاهی نمی‌تواند بی‌ارتباط با دنیا باشد بنابراین یکی از ابعادی که تأکید شده این است که کار بین‌المللی و مشترک انجام دهیم و تسهیل تعامل کنیم که به مسائل مختلف سیاسی و اجتماعی ارتباط دارد.

شاقول با اشاره به این‌که رشد نسبی گام به گامی در دانشجویان خارجی داشتیم، عنوان کرد: تعداد دانشجویان خارجی از ۱۶۰ به حدود ۲۵۰ نفر رسیده است، اگرچه رشد حدود ۴۰ درصدی در جذب دانشجویان خارجی را شاهد بوده‌ایم، اما قابل قبول نیست؛ همچنین دانشگاه اصفهان مجوزی گرفته که دانشجویان خارجی با رتبه علمی بالا را بورس کند.

وی اضافه کرد: تدوین شیوه‌نامه استاد وابسته از بین اساتید خارجی را در دست داریم که برای حدود ۴ نفر از جمله از کشور کره و سوئیس ابلاغ خورده و یک نفر دیگر هم در حال صدور ابلاغ است که در حوزه آموزش به ما می‌تواند کمک کند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به اجرای دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا ابراز کرد: تقریباً کار ۵ رشته نهایی شده که به وزارتخانه رفته و در شورای گسترش است، در ارتباط با ۴ از جمله دانشگاه ملی لبنان، استراسبورگ فرانسه و اس ان یو کره جنوبی دوره‌های ارشد و دکتری ۵ دوره پیش‌بینی شده است.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار