رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: کارآمدی نیاز امروز آموزش عالی است و کارآمدسازی از تغییر الگوهای ذهنی حاکم بر اداره آموزش عالی حاصل خواهد شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال با توجه به مراحل پنجگانه تحولات علم و فناوری به عنوان جلوههای تمدنی غرب و قبض و بسط آموزش عالی در ایران گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۳ سیاستهای کلی علم و فناوری را اعلام فرمودند که در آن تحصیلات تکمیلی رکن اصلی سیاستهای کلی بوده است.
وی ادامه داد: در این برهه رکود اقتصادی در حال تحمیل کردن خود در عرصه آموزش عالی است. در پی آن مسئولان آموزش عالی به این نتیجه رسیده اند که با توجه به بیکاری ۴۰ درصدی در آموزش عالی باید آن را کوچک کرد. کاهش پذیرش تحصیلات تکمیلی توسط آموزش عالی در سال پیش رو به این تصمیم بر میگردد غافل از آنکه ما باید گستره جهان امروز را بهتر درک کنیم تا درباره این مساله عمیقتر بیندیشیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به موج پنجم که همان موج تحولات علم و فناوری است افزود: موج پنجم همان جهان شبکهای است که به عنوان جلوهای جدید از تمدن غرب در حال بروز و ظهور است، جلوهای که مبتنی بر فضای سایبری است در حال رخنمایی است. کسانی که به اسم کیفیت و اشتغال دانش آموختگان در پی محدودیت در پیشرفت علمی هستند به تحولات جهانی در عرصه علم و فناوری و نقش توسعه تحصیلات تکمیلی در آن بیشتر دقت کنند.
وی با بیان اینکه امپراتورهای جهانی و تجاری در اقتصاد دانش بنیان در حال بروز و ظهور هستند، گفت: این دوره ویژگیهای خاص خودش را دارد. فناوریهای همگرا و فرا دیسیپلینها بروز و ظهور دارند. عجیب است در دورهای که حدود دو دهه از آن سپری شده است ما نیز در آموزش عالی میکوشیم تا خود را برای مواجهه با آن آماده سازیم. متاسفانه شعار ما این است: رشته جدید ممنوع! سوال اینجاست پس ظهور فرادیسیپلینها را چگونه باید پاسخ داد؟ اقتصاد دانش بنیان که امروز بر آن تاکید میکنیم چیست و سخن از چه میگوید و عنصر دقیق این اقتصاد دانش بنیان چیست و چرا به آن عنصر توجه نمیکنیم.
رئیس واحد تهران مرکزی ادامه داد: وقتی به سرمایه، ایجاد شغل، کارخانه، تاسیس شرکتهای بزرگ و تجاری سازی تحقیقات توجه داریم یعنی ما در دورههای قبل مانده ایم و غافل از این هستیم که رشد و توسعه آموزش عالی خصوصا در تحصیلات تکمیلی در کنار گسترش فناوری اطلاعات موتور نوآوری اقتصاد دانش بنیان به شمار میرود که خود یکی از عناصر سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه راهبری جهانی مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان ویژگیهای جدیدی دارد، افزود: سازمان جهانی یونیسف آمریکا در سال ۲۰۱۶ طی گزارشی اعلام کرد که شاخصهای فنی مهندسی امروزه اطلاعاتی را به ما میدهند که مربوط به حرکت اقتصاد دانش بنیان است. در آن گزارش؛ توام شدن اقتصاد و علم، دسترسی گسترده به آموزش عالی در کنار دسترسی به فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت نیروی انسانی، توسعه پایدار، تحقیق در علوم مهندسی و تجاری سازی را پایههای اقتصاد دانش بنیان میدانند. یعنی اگر اقتصاد دانش بنیان را داریم رکن اصلی آن دسترسی گسترده به آموزش عالی است. پس نمیشود بدون دسترسی گسترده به آموزش عالی وارد عرصه اقتصاد دانش بنیان شد.
طهرانچی گفت: جمهوری اسلامی ایران هم در کنار کشورهای نوظهوری مثل: چین، هند، برزیل، افریقای جنوبی در به هم ریختن جغرافیای علم با شاخصههای توسعه پژوهش و توسعه فناوری نقش آقرینی کرد.
وی افزود: پس از سال ۱۹۹۰ و فروپاشی بلوک شرق در آغاز دوران جدید عصر جهان شبکهای ما از ۶۵ میلیون به ۱۷۰ میلیون رسیدیم. رشد جمیعت ۱۸ تا ۲۳ سال در دنیا یک درصد بوده است، ولی رشد آموزش عالی در دنیا ۵ درصد بوده است. از آنجا که رشد آموزش عالی یک رشد جهانی است، جهان مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان وابستگی گسترده به آموزش عالی دارد. چین، هند، آمریکا، برزیل و ایران به ترتیب بیشترین جمیعت آموزش عالی سرزمینی را دارند و ایران کشور پنجم است؛ این در حالی است که کشورهای: اندونزی، روسیه و ترکیه هم در منطقه توسعه سرزمینی آموزش عالی داشته اند. ما میخواهیم در منطقه اول شویم، اما غافل از پیشرفت همسایگانمان هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه دنیای جدید دنیای حاکمیت فرامرزی است، افزود: فضای سایبری بیش از آنکه تکنیک بخواهد محتوا میخواهد و محتوا بیش از آنکه تراوشات ذهنی انسانها را بخواهد آموزش چگونه تولید کردن میخواهد و اینکه چه چیز و چرا باید تولید شود.
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه نسبت به آینده جوانان مسئول است، گفت: امروز صنایع فرهنگی بیش از صنابع سخت افزاری مورد نیاز کشور است. اقتصاد، فرهنگ، ارتباطات و سلایق فرزندانمان را نباید بیگانگان طراحی کنند. فرزندان ما نباید از بدو تولد در بستر برنامههایی که برایمان طراحی کردند قرار بگیرند. باید تحقیق کنیم، تدبیر کنیم و با همدلی و همفکری حرکتی رو به جلو را رقم بزنیم و جلوه دیگری از کارآمدی را در آموزش عالی نشان دهیم.
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر تکیه آموزش عالی بر نیروی انسانی کارآمد افزود: کسانی که به اسم کیفیت و اشتغال دانش آموختگان در پی محدودیت در پیشرفت علمی هستند، به تحولات جهانی در عرصه علم و فناوری و نقش توسعه تحصیلات تکمیلی در آن بیشتر دقت کنند. کارآمدی نیاز امروز آموزش عالی است و کارآمدسازی از تغییر الگوهای ذهنی حاکم بر اداره آموزش عالی حاصل خواهد شد. اگر دانشگاه منشأ تحول نباشد پس منشأ تحول کجاست؟ باید به نیروی انسانی مان تکیه کنیم و اگر در این زمینه غفلت کنیم قطعا نسبت به آیندگان مسئول خواهیم بود.