به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو،آئین رونمایی از ده اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی صبح امروز با حضور مسئولین آستان قدس رضوی و فعالان حوزه ICT از جمله رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خوانساری رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و وحید صدوقی مدیرعامل سابق همراه اول در جوار حرم علی بن موسی الرضا (ع) برگزار شد.
در این مراسم حجتالاسلام سیدابراهیم تولیت آستان قدس رضوی گفت :امروز وظیفه همه ما این است که مهمانان امام رضا(ع) را گرامی بداریم و دغدغههای یک زائر را برای یک زیارت دلنشین و خاطرهانگیز کاهش دهیم.
وی ادامه داد: اینکه زیارت زائر، زیارتی باکیفیت و دلنشین باشد، نیازمند خدماتی است که این خدمات را همه خادمان و دست اندرکاران در شهر انجام میدهند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مسأله سکونت زائر، تردد و وسیله رسیدن او به مشهد بسیارمهم است، افزود: حل این مشکل وظیفه همه مدیران شهری و استانی است
وی افزود:ابزار فناوری اطلاعات برای استفاده از ظرفیتها بوده، ظرفیت برای وسیله نقلیه، سکونت و دستیابی به امکانات شهری، استانی و منطقهای که با بهرهگیری از علم و فناوری قابل انجام است.
رئیسی در ادامه گفت:خدمات آستان قدس رضوی به زائر برای یک زیارت دلنشین و تلاش مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی در این زمینه امری ضروری است، البته گامهایی همچون اتوماسیون اداری از قبل برداشته شده، اما این موضوع امروز با همت همکاران ما در این مرکز به سامان رسید.
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: گرچه برخی از این موارد دهگانه کاربرد اداری داشته و درونسازمانی است، اما برخی بخشها مانند املاک، موقوفات، غذا و امداد مستضعفین از جمله بخشهایی است که مردم میتوانند از آن بهرهمند شوند.
رئیسی با بیان اینکه در حوزه پاسخگویی به سؤالات شرعی نیز اقدامات خوبی انجام شده، افزود: البته ظرفیت عظیم آستان قدس رضوی، در حوزه مسائل فرهنگی و ارتباط زائرین خارجی، اقدامات بیشتری را در این زمینه میطلبد.
وی با تأکید براینکه زیارت آغاز ارتباط با امام رضا(ع) به شمار میرود، گفت: دیگر بخشهای آستان قدس رضوی همچون مؤسسه جوانان باید در راستای حفظ و ادامه این ارتباط تلاش کنند.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زیارت یک فرایند و پروسه است که پیشینه و پسینه زندگی را به هم مرتبط میکند، اضافه کرد: فضای مجازی پدیدهای است که تمام لایههای اجتماعی زندگی امروز را تحت تأثیر قرار داده و یک امر جهانشبکهای به شمار میرود، بنابراین باید در آن سهم و نقش داشته باشیم و گامهای بلندتر و جدیتری در این زمینه برداشته شود.
رئیسی با اشاره به اینکه ایجاد پیامرسانهای داخلی یک آغاز و حرکت است که باید خود را در بخشهای مختلف نشان دهد، تأکید کرد: نباید در این موضوع منفعل عمل کنیم، چراکه فضای مجازی به سرعت در حال پیشرفت است و هر روز پدیدههایی نو عرضه میشود.
وی با بیان اینکه رمز موفقیت در حوزه علم و فناوری این است که تمام اجزای سازمان به ویژه مدیران درگیر موضوع شوند، اضافه کرد: گامهای خوبی تاکنون برداشته شده، اما تا تشکیل دولت الکترونیک به معنای واقعی مسیر طولانی در پیش داریم.
تولیت آستان قدس رضوی خاطر نشان کرد:آستان قدس رضوی مأموریتهای بسیار مهمی دارد که سه حوزه فرهنگی، خدمترسانی به نیازمندان و تسهیل زیارت برای مشتاقان حضرت رضا(ع) در صدر این مأموریتها قرار دارد.
رئیسی افزود: در همین راستا، ارتباط ما با مؤسسات و مراکز فرهنگی، تحقیقاتی و فرهیختگان باید شکل گیرد.
وی با بیان اینکه راه طولانی برای رسیدن به دولت الکترونیک داریم،اظهار داشت:با پیمودن ۱۵درصد راه به جایی نمیرسیم و اجرای دولت الکترونیک کار بسیار ضروری است و باید سامان داده شود.
.
در این مراسم بختیاری قائم مقام آستان قدس رضوی گفت: یکی از سیاستهای آستان قدس رضوی تلاش برای اینکه مرجع علمی جهان اسلام شود الزمات اجرای این سیاستها تدوین و ابلاغ شده و بخشهای مختلفی از ان اجرا شده است.
وی ادامه داد: آستان قدس گامهای موثری در عرصه فناوری گامهای موثری برداشته است. یک کار نرم افزاری توسط شرکتهای دانش بنیان مورد قبول برای سرعت بخشیدن به فعالیتهای عالم محورانه آستان قدس انجام شده است
بختیاری تصریح کرد: امیدواریم برای توسعه اندیشه نورانی امام رضا «ع» در این عرصه خدمات که انجام گرفته است خدمت به زائر جز فرهنگ قطعی امام رضا «ع» بود.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات که سبک زندگی ایشان ملاحضه میکنید تکریم به زائر و مستضعفین است عنوان کرد: یکی از شعارهای تولیت آستان قدس رضوی خدمت به زائر از مبدا تا مقصد است مثلا زائری که از روستای دور افتاده به نیت امام رضا «ع.» حرکت میکند باید برا اساس سیاسیت راهبردی از مبدا تا مقصد مورد توجه قرار گیرد.
همچنین در ادامه این مراسم از این امکانات رو نمایی شد:
سامانه حسابداری نوین آستان قدس رضوی
وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۶ تحول نظام مالی در این آستان شکل گرفت، گفت: این سامانه در مدت ۶ ماه آماده شد و از ابتدای سال ۹۷ وارد فاز بهرهبرداری کامل شده است.
به گفته وی تمامی این سامانه توسط آستان انجام شده و در هماهنگی کامل با سایر سامانههای آستان است.
قدیری گفت: سامانه حسابداری نوین آستان قدس رضوی سیستم مالی یکپارچه است که تمامی نیازهای مالی و حسابداری آستان را پاسخ میدهد.
*سامانه اینترنتی وقف و نذر رضوی
با راهاندازی سامانه وقف و نذورات رضوی واقفین میتوانند نوع وقف را با جزئیات مشخص کنند و تصویر فیش وجه واریزی نیز برای واقفین ارسال میشود.
همچنین از ویژگیهای این سامانه امکان انتخاب نوع نیت است که دسته بندیهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.
*سامانه درخواستهای مردمی و امداد مستضعفین
با راهاندازی این سامانه امکان مانیتورینگ در لحظه درخواستها فراهم میشود و این امر تسریع رسیدگی به درخواستها، کنترل دقیق درخواستها و تکریم ارباب رجوع را در پی دارد.
هدف از این سامانه پیگیری درخواستهای مردمی اعلام شده است.
* سامانه رزرو خدمتیاران
یکی از درخواستهای همیشگی مردم امکان ثبتنام به عنوان خدمتیار در حرم امام رضا (ع) بوده است. از طریق راهاندازی سامانه اینترنتی رزرو خدمتیاران امکان ثبت نام و نوبت دهی به خدمتیاران جدید مهیا شده است.
در این سامانه براساس زمان و نوع خدمت از متقاضیان ثبتنام میشود.
طبق اعلام مسئولان آستان قدس تاکنون ۱۳۳۹ خدمتیار براساس ۲۷۱ خدمت از طریق این سامانه ثبت نام شدهاند.
با اینترنتی شدن این امکان، پاسخگویی به حجم زیاد از درخواستهای خدمتیاری برای نخستین بار فراهم شده است.
* سامانه پاسخگویی به سوالات شرعی
بنابراعلام آستان قدس رضوی ماهانه ۲۰۰ هزار تماس تلفنی روی این سامانه برای پاسخگویی به سوالات شرعی برقرار میشود.
با راهاندازی این سامانه مردم میتوانند از طریق ۳۲۰۲۰ به صورت تلفنی و از طریق سایت ۳۲۰۲۰.ir به صورت اینترنتی سوالات خود را مطرح کنند که این سامانه نسبت به گذشته توسعه یافته است.
* سامانه الکترونیکی فضای مطهر رضوی
یکی از برنامههای آستان قدس رضوی توزیع عادلانهتر و فراگیرتر دعوتنامه مهمانسرای رضوی است.
در حال حاضر این امکان به صورت اینترنتی فراهم شده و از طریق سایت Mehmansara.razavi.ir یا از طریق اپلیکیشن رضوان متقاضیان میتوانند برای گرفتن دعوتنامه میهمانسرا نوبت بگیرند.
از این پس به گفته مجری طرح، به جز سهمیه مستضعفین، باقی سهمیه میهمانسرا از این طریق توزیع خواهد شد.
همچنین با ثبت نام در این سامانهها متقاضی زمان سفر خود به مشهد را مشخص میکند و به صورت تصادفی برای متقاضیان براساس کد ملی دعوتنامه ارسال میشود. این دعوتنامه از طریق پیامک و از سرشماره ۸۸۰۰ ارسال خواهد شد تا جنبه رسمی بودن آن برای مردم قابل احراز باشد.
به گفته مدیر طرح، از پس از عید فطر، میهمانسرای امام پذیرای مسافران خواهد بود و از هماکنون ارسال پیامکها آغاز شده است.
* تغییر سامانه اینترنتی آستان قدس رضوی
تاکنون دامنه آستان قدس رضوی مخفف انگلیسی این عبارت به اختصار AQR.ir بود که از امروز با رونمایی از دامنه جدید، تمامی دامنههای متفرقه و پراکنده وابسته به این سازمان به Razavi.ir تغییر خواهد کرد.
*کد دستوری ستاره ۸ مربع برای تسهیل نذورات
کد دستوری ستاره ۸ مربع برای تسهیل روند خیرات و نذورات در نظر گرفته شده که شامل عقیقه نیز میشود.
به گفته مجری این طرح این سامانه نخستین سامانه چند لایه است که برخلاف دیگر سامانههای کد دستوری به دلیل ویژگی چند لایه بودن امکان انتخاب نوع نیت را نیز فراهم میکند.
همچنین امروز از سامانهای برای مدیریت منابع انسانی در آستان قدس رضوی نیز رونمایی شد که سامانهای درونسازمانی است و مخاطب آن مردم نیستند.