به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، لیلا سعیدی مهر، حافظ کل قرآن کریم و دانشجوی رشته حقوق در دانشگاه بوعلیسیناست که حفظ قرآن را از 14 سالگی آغاز کرده است؛ این دانشجوی نخبه رتبه 7 کنکور را کسب کرده است؛ وی خواندن قرآن را ظرف سه سال به اتمام رسانده و در این مدت از محضر اساتید برجسته استفاده کرده است.
سعیدی مهر بعد از اتمام حفظ، وارد حوزه تفسیر شد و این دوره را در مؤسسه تربیت مربی نجمالهدی پشت سر گذاشت و پس از آن در آزمون سازمان سنجش موفق به کسب مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.
دانشجو: به برکت قرآن تا چه مدرکی توانستید در حفظ و تفسیر قرآن پیش بروید؟
سعیدیمهر: به برکت قرآن کریم مدارک برتر دورههای مختلف حفظ از جمله مدرک بینالملل خفظ قران کریم را دریافت کردم؛ اما تأکید دارم که فعالین قرآنی باید از حوزه شکل وارد حوزه معنا شوند؛ خروج از حوزه شکلی و وجود نگاه معنوی امری است که باید در جامعه قرآنی محقق شود؛چرا که مهمترین مشکل در جامعه قرآنی غفلت از حوزه معنا و مفهوم است و متأسفانه فعالیت قرآنی منحصر به حفظ، صوت و لحن شده است که من به عنوان دانشجوی فعال در حوزه قرآن در این زمینه احساس خطر میکنم.
دانشجو: حفظ قرآن برای خانم ها را چطور ارزیابی می کنید؟
سعیدی مهر: خانم بودن امتیازی است برای پرداختن زمان به فعالیتهای قرآنی و هر خانمی که وارد این حوزه شود، برکت انس با قرآن را در روابط خانوادگی خود خواهند دید؛ چراکه این امر وعده الهی است.
دانشجو: به نظر شما تداخلی در حفظ قرآن و تحصیل برای یک دانشجو وجود ندارد؟
سعیدی مهر: معتقد هستم که حفظ قرآن موجب شکوفایی سایر استعدادهای انسان میشود و نه تنها با دیگر برنامهها تداخلی ندارد؛ بلکه راه را برای برای کسب موفقیت انسان در جنبههای مختلف زندگی هموار میکند.
با توجه به مسئولیت سنگین حافظان قرآن کریم، اگر به گذشته برگردم بازهم وارد مسیر حفظ قرآن خواهم شد؛ چراکه حافظان برای از دست نرفتن آیات از خاطر خود باید به تکرار آیات الهی بپردازند و مشمول رحمت الهی میشوند و این امر زمینهساز انس با خداوند است؛ بطوریکه با هر بار خواندن یک سوره فهم جدیدی از آیات برای فرد روشن میشود.
دانشجو: حفظ قرآن چه تاثیری بر خود حافظ آن دارد؟
سعیدی مهر: حفظ قرآن کریم بر ایجاد آرامش ذهنی در فرد بسیار مؤثر است و بزرگترین ثمره حفظ قرآن کریم آرامش است که در جامعه امروز کمیاب شده است و اولین و مهمترین اثر انس با قرآن ایجاد آرامش است و دومین اثر این امر، ایجاد اعتماد به نفس برای فرد است؛ چرا که آرامش زمینهساز موفقیت در سایر جنبههای زندگی برای انسان است.
دانشجو: به نظر شما چه دلایلی بر مهجوریت قرآن کریم در سطح جامعه و دانشگاه وجود دارد؟
سعیدی مهر: متأسفانه فرهنگ انس با قرآن کریم در بین جوانان نهادینه نشده است؛ شاهد هستیم که دهه نخست محرم به صورت فرهنگ درآمده است و برای برگزاری اینچنین تجمعاتی کسی متولی نمیشود؛ این درحالی است که هنوز با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و 1400 سال از نزول این کتاب آسمانی، قرآن جزئی از زندگی مردم نشده است که بخشی از این امر بر عهده قرآنیها است و بخش دیگر بر عهده دستگاههای متولی به ویژه آموزشی است.
باید به گونهای عمل شود که قرآن کریم از حالت تقدس صرف خارج و وارد بطن زندگی افراد شود؛ به نحوی که فرد با یک روز قرآن نخواندن احساس کمبود کند و این امر باید به صورت فرهنگ نهادینه شود.
نهادها و دستگاههای متولی فعالیتهای قرآن باید حمایت خوبی از فعالیتها داشته باشند؛ چراکه افرادی که وارد حوزه فعالیتهای قرآنی میشوند، چشمداشتی به حمایت مالی ندارند؛ اما باید حداقل حمایت انجام شود.
دانشجو: وضعیت حفظ قرآن برای بانوان همدانی به چه نحوی است؟
سعیدی مهر: متأسفانه به دلیل عدم حمایت از این حوزه تعداد محدودی استاد قران به ویژه خانم در همدان وجود دارد و بارها شاهد بودیم که دانشجویانی که به مرحله کشوری مسابقات قرآن راه یافتهاند، برای تمرین و رفع مشکلات خود نمیتوانند در محضر اساتید باشند؛ چراکه تعداد اساتید محدود است.
به نظرم خیرین باید در حوزه قرآن و فعالیتهای قرآنی ورود پیدا کنند. در سطح شهر نیز بسیاری از مؤسسات قرآنی دارای مشکلات عدیده هستند و بسیاری از مؤسسات فاقد مکان ثابت هستند واین امر چالشی بزرگ برای آنهاست.
دانشجو: جایگاه قرآن در میان دانشجویان را چطور ارزیابی می کنید؟
سعیدی مهر: جای خالی قرآن در دانشگاهها مهمترین خلأ است. متأسفانه جای قرآن در دانشگاهها خالی است و این خطر حس میشود که قرآن در دانشگاهها حضور چشمگیر ندارد و دانشگاهها حاضر نیستند محافل و کرسیهای تلاوت در دانشگاه برگزار کنند؛ باید توجه کرد که قرائت قرآن امر مقدسی است که مورد تأکید بسیار پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع) قرار دارد و توصیف اثرات تلاوت قرآن در روح و جان انسانها به ویژه در ضمیر پاک دانشجویان که قشر جوان جامعه هستند، دشوار است.
مسئولین مربوط به این امر، حاضر نیستند با هزینهای اندک دانشجویان و دانشگاهیان را از طریق برگزاری کرسی تلاوت آیات قرآن کریم با مفاهیم آن آشنا و انس با کلام الهی را در وجودشان نهادینه کنند.
بارها مشاهده میکنیم که اساتید و کارمندان دانشگاه در جستجوی جلسه محفل قرآنی هستند تا در آن شرکت کنند؛ اما در سطح دانشگاه آن را نمییابند؛ این امر حاکی از آن است که آن ساعتی که افراد در محافل قرآنی در محضر قرآن هستند، عطر قرآن و فضای معنوی آن برایشان تأثی گذار بوده است.
با کمال تأسف باید بگوییم که مسئولین دانشگاهها به سمت قران حرکت نمیکنند و یا بسیار ضعیف و اندک عمل میکنند؛ برگزاری مسابقات قرآن در دانشگاهها با کمترین امکانات انجام میشود؛ این درحالی است که برای برگزاری سایر برنامهها در دانشگاه اینگونه عمل نمیشود؛ متأسفانه مسئولان فرهنگی دانشگاهها بیشترین تقصیر را در این زمینه دارند که در روز قیامت باید پاسخگو قرآن باشند.
در سیوسومین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم بزرگترین رویداد قرآنی که از زمان برگزاری آن زیاد نمیگذرد، شاهد صدای اعتراضآمیز استاد شهریار پرهیزگار، استاد بزرگ در حوزه قرآن هستیم که به مسئولین فرهنگی کشور معترض میشود و گلایه خود را در این خصوص بیان میکند.
دانشجو: در استان همدان وضع به چه نحوی است؟
سعیدی مهر: از سال گذشته تا کنون حتی یک جلسه محفل انس با قرآن و کرسی تلاوت قرآن کریم در سطح دانشگاههای استان همدان برگزار نشده است و با وجود اینکه کنفرانسها و همایشهای گوناگونی در دانشگاه ها برگزار میشود؛ اما همایشی در حوزه قرآن از جمله قرآنشناسی، شیوههای حفظ قرآن کریم، آشنایی با حفظ قرآن کریم برگزار نمیشود و دانشگاهها در این سمت حرکت نمیکنند.
تنها ارگانی که در حوزه قرآن فعالیت دارد، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است که البته اندک است و رضایتبخش نیست؛ دفتر نهاد رهبری در دانشگاه در هر نیمسال تحصیلی کلاسهای آموزش روخوانی قرآن در قالب حلقههای معرفت برگزار میکند.
کمبود بودجه در دانشگاهها بهانه خوبی برای این امر نیست؛ چراکه دل و روح باید قرآنی باشد تا بتوان فعالیتقرآنی انجام داد؛ میتوان با همین بودجه اندکی که در اختیار است، در حوزه قرآن به خوبی کار کرد؛ زیرا برنامههای غیر ضروری که در دانشگاه ها برگزار میشود، کم نیست.
دانشجو: راه حل این مساله را چه می بینید؟
سعیدی مهر: حرکت کردن به سمت قرآن اعم از برگزاری جلسات و محافل قرآن و نشستهای تخصصی قرآنی مستلزم وجود فکر قرآنی است که متأسفانه فکر مسئولین دانشگاهی خالی از فضای قرآن است و مشاهده میکنیم که به هر موضوعی غیر از قرآن فکر میشود.