دانشجوی نمونه استان خراسان شمالی علت کم رغبتی دانشجویان به کتابهای درسی را، عدم علاقه و انگیزه به علم میداند و معتقد است که سیستم آموزشی دانشگاه خالی از اشکال نیست.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «همه رویاها، آرمانها و اهداف ما در گروه سخت کوشی و تلاش است. هر چه بیشتر تلاش کنیم، بخت و اقبال بهتری خواهیم داشت.» این جمله توصیه راحله علیزاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد است که عنوان دانشجوی نمونه واحد و دانشجوی نمونه استان خراسان شمالی در سال ۹۷ را کسب کرد و در جشنواره قران و عترت سال ۹۶ نیز رتبه چهارم مقاله نویسی را به دست آورد.
وی همچنین مولف و گردآورنده ۵ کتاب در حوزه مدیریت و قرآن است و در زمینه انتشار مقاله در کنفرانسهای بین المللی، ملی، استانی و منطقهای نیز فعالیت دارد. به همبن بهانه برای شناخت بیشتر این دانشجوی نمونه به سراغ وی رفتیم و با به گفتگو پرداختیم.
دانشجو: چند دلیل اصلی برای موفقیتهای خود ذکر کنید چند بعدی بودن را یکی از عوامل موفقیت خودم میدانم. حضور در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و... نه تنها بنده را از فعالیت درسی دور نکرد؛ بلکه باعث نشاط، تلاش، پویایی و لذت بیشتر در طول دوران تحصیل شد. هدف، امید، برنامه ریزی، پشتکار، مثبت اندیشی و توکل از مهمترین عوامل موفقیت بنده بوده و هست. هرگز دست از تلاش برنخواهم داشت تا زمانی که به هدف اصلی برسم. در این راستا مشورت با دوستان و افراد باتجربه و موفق خیلی به من کمک کرد؛ اگر جایی شکست خوردم، نترسیدم و همان را زمینهای برای پیروزی دانستم.
دانشجو: از طرحهای پژوهشی خود برایمان بگویید. ۳ طرح پژوهشی خاتمه یافته دارم و در حال حاضر نیز در طرحها، من همکار پژوهشی طرح هستم که قسمت میدانی کار با بنده است. این طرحها گسترده است و بیان جزئیات آن ممکن نیست و از این جهت عناوین طرح ها را ذکر میکنم. از همکاری در طرح پژوهشی رصد فرهنگی شهرستان قوچان به سفارش مرکز پژوهشهای فرهنگی شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی در سال ۱۳۹۴، مجری طرح پژوهشی بررسی رابطه مولفههای کیفیت زندگی کاری و اثربخشی کارگروهی بر عملکرد با توجه به نقش واسطهای رضایت شغلی کارکنان شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در سال ۱۳۹۶ و۹۷ که به عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد بنده قلمداد میشود، همکاری در طرح پژوهشی تحلیل روشهای مختلف پوشش ریسکهای بیمهای واحدهای صنعتی و ارائه روشهای مناسب و نیز جمع آوری اطلاعات پایه واحدهای صنعتی فعال موجود در شهرکهای صنعتی بجنورد و بیدک و تجزیه و تحلیل اطلاعات مذکور و مشخص شدن نیازهای واحدهای صنعتی در سال ۱۳۹۶، همکاری در طرح پژوهشی تدوین برنامه توسعه مهارتی استان خراسان شمالی با رویکرد بازاریابی آموزشهای فنی و حرفهای در سال ۱۳۹۷، همکاری در طرح پژوهشی بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی کارکنان آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در سال ۱۳۹۷ و همکاری در طرح پژوهشی ارزشیابی رضایتمندی گروههای مختلف ذینفعان بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQm و مدل رضایت سنجی ECSI در سال ۱۳۹۷ که سه مورد آخر هم اکنون در حال اجراست.
دانشجو: از کتب تالیفی خود بگویید و اینکه چه خواستهای از مسئولان دارید؟ به حول قوه الهی تا کنون توانسته ام ۵ کتاب در حوزه قرآن و مدیریت به چاپ برسانم که عبارتند از ۱۰۱ اصل در راه رسیدن به آرامش، وعدههای الهی در قرآن کریم، ۴ عامل موفقیت در فروشندگی و بازاریابی، جعبه ابزار مدیران و جایگاه مدیریت در قرآن کریم. از مسئولان می خواهم در توزیع و انتشار کتب نویسندهها را حمایت کنند. به دنبال نوشتن کتابهای کاربردی هستم که در زمینه پژوهش میتواند مفید باشد و به دانشجویان کمک کند؛ اما همه اینها نیاز به حمایت دارد.
دانشجو: از اقدامات غیر درسی خود بگویید. آیا فعالیت دانشجویی مفید است؟ صد درصد. انجام فعالیتهای غیردرسی و حضور در کارهای گروهی برای هر شخصی بخصوص دانشجویان خیلی اهمیت دارد. حضور در این فعالیتها باعث رشد و پرورش خلاقیت، انگیزه و نشاط در دانشجویان میشود. از جمله فعالیتهای غیردرسی بنده میتوان به صاحب امتیاز، مدیرمسول و سردبیر نشریه، مشارکت در نمایشگاههای پژوهشی، مشارکت در کارگاههای آموزشی، عضویت در کانون قران وعترت بصیرت، شرکت در جشنواره قرآن و عترت و دارنده رتبه مقاله نویسی، رئیس انجمن علمی مدیریت آموزشی، همکاری فرهنگی با دفتر نهاد رهبری دانشگاه، تالیف کتب مدیریتی و قرآنی، انتشار مقالات در کنفرانسهای بین المللی، ملی، استانی و منطقهای و شرکت و همکاری در طرحهای پژوهشی درون و برون دانشگاهی اشاره کرد. طی دوران تحصیل سعی کردم که تجربیات خود را به سایر دانشجویان نیز انتقال دهم و آنها را راهنمایی کنم.
دانشجو: علت کم رغبتی دانشجویان به درس را چه می دانید؟ چطور این معضل را حل کنند؟ علت کم رغبتی دانشجویان به کتابهای درسی عدم علاقه و انگیزه به علم است. معتقدم که سیستم آموزشی دانشگاه خالی از اشکال نیست، انگیزه بیشتر این دانشجویان برای ورود به دانشگاه کسب مدرک است. از طرفی امیدی به آینده شغلی خود و اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیلات شغل مناسبی پیدا کنند، ندارند؛ در نتیجه آرامش روحی هم نخواهند داشت که بتوانند با انگیزه بالا به مطالعه مطالب درسی و حتی غیردرسی روی آورند.
وضعیت دانشجویان ما به گونهای است که احساس نیاز به مطالعه آزاد هم ندارند. اکثر دانشجویان فقط برای گرفتن مدرک به دانشگاه ورود پیدا میکنند و هیچ علاقهای به توسعه دانش از خود نشان نمیدهند. نبود تناسب بین ظرفیت فعلی دانشگاهها و نیازهای آتی بازار کار، آشنا نبودن اساتید با نحوه انتقال درس و ارتباط با موقعیت رشته در بازار کار و مطرح نبودن مسائل پژوهشی و آموزشهای کاربردی در دانشگاه از مهمترین عوامل کم رغبتی دانشجویان است.
به نظر میرسد بعضی از مدرسان دانشگاهی نیز شیوههای صحیح تدریس را نمیدانند و این مسئله در بروز بی انگیزگی دانشجویان بی تاثیر نیست. باید برای رفع این معضل دانشجویان انگیزه، نیاز و هدف داشته باشند. توجه به کیفیت و کمیت مطالب درسی، مشارکت دانشجویان در بحثهای درسی، درگیر کردن دانشجویان در امر پژوهش، برگزاری مسابقات علمی و کلاسهای فوق برنامه، اردوهای علمی و فرهنگی و جذاب و کاربردی کردن دروس مخصوصا در رشته علوم انسانی میتواند راه حلهایی برای علاقهمند کردن دانشجویان به دروس باشد.
دانشجو: بسیاری از دانشجویان معتقدند که دانشجو برای اقدامات غیر درسی وقت بسیار کمی دارند. شما موافقید؟ برای توسعه فردی در مرحله اول باید انگیزه درونی داشت. چنانچه انگیزه، خواست و اراده فردی در دانشجو ایجاد شود، هیچ چیزی جلودار رسیدن به اهداف تعریف شده نخواهد شد. این اعتقاد بهانهای بیش نیست که کسی بگوید من فرصت کافی برای فعالیتهای جانبی و غیردرسی ندارم.
دانشجو: چه موانعی پیش روی تولید علم در دانشگاه است؟ تولید علم و دانش از طریق تحقیقات و پژوهشهای علمی ممکن می شود. تولید علم بدون انتقال علم به دلیل غیر کاربردی آن باعث پیشرفت نمی شود. در واقع آموزش بدون پژوهش هرگز میسر نمیشود. دانشگاه باید این موضوع را در نظر بگیرد که بدون مانوس کردن دانشجویان با پژوهش در زندگی و فعالیتهای اجتماعی فراگیر، پرورش استعدادهای خلاق آنها در تولید علم و مشارکت در توسعه کشور ناممکن است. از آن جا که تولید علم از وظایف غیر قابل انکار بخش علمی و دانشگاهی یک جامعه است، باید بر نقش دانشگاه و دانشجویان در تولید علم تاکید داشت.
دانشجو: هدف گذاری خود برای آینده تان را بگویید. تحصیل در مقاطع بالاتر و همچنین یافتن موقعیت شغلی مناسب مهمترین هدف است. از آن جایی که به تدریس بخصوص روش تحقیق و پژوهش علاقه دارم، سعی می کنم با حفظ روابط دانشگاهی بتوانم در این قسمت ورود پیدا کنم و همچنین فعالیتم را در زمینه پژوهش و تالیف کتب را بیشتر کنم.
دانشجو: شیرینترین خاطره دوران دانشجویتان را بگویید. یکی از شیرینترین خاطرات دوران دانشجویی آشنایی با اساتید، کارکنان، دانشجویان فرهیخته علمی بود که خود باعث افزایش دانش و تجربه و حتی انگیزه و توسعه کارهای پژوهشی و علمی در من شد.
دانشجو: به نظر شما مشکل اساسی جوانان کشوردر حاضر چیست؟ مشکل اساسی دانشجویان و جوانان عدم اطمینان از آینده خود به دلیل نرخ بالای بیکاری است که این به نوبه خود باعث کاهش انگیزه، پایین آمدن کیفیت تحصیلی و استرس بالا می شود که تمامی اهداف و برنامههای یک جوان را تحت الشعاع قرار میدهد.
دانشجو: به دانشجویان و مسئولان چه توصیه ای دارید؟ باید به دانشجویان بگویم اگر به دنبال شادی و انرژی بخشیدن به زندگی دانشجویتان هستید، علاوه بر درس خواندن، به سایر فعالیتهای غیر درسی نیز بپردازید. از مسولان می خواهم که همیشه با دانشجویان همگام و همراه باشند. با اعتماد به جوانان و میدان دادن به آنها برای کار و فعالیت و ارائه توانمندیها زمینههایی را فراهم کنند تا دانشجو با رغبت به تحصیل بپردازد. همچنین به نشاط دانشجویی اهمیت بدهند. اگر نشاط در دانشگاه حفظ شود، انگیزه و شور و حال در دانشجویان برای تحصیل بیشتر خواهد شد. با برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه، دانشجویان میتوانند مسائل و مشکلات خود را عنوان کنند و البته امیدوار هستیم که منجر به حل مشکلات نیز شود.