کد خبر:۶۸۶۱۵۵
استاد خوب ۳/
بایدها و نبایدهای فیلترینگ تلگرام از زبان یک استاد دانشگاه/ دولت به تلگرام بیش از اندازه بها داد!
مهندس اسماعیل کفاشی یکی از اساتید متخصص برجسته خراسان شمالی در حوزه رسانه است و معتقد است که دولت امکانات بسیار زیادی به تلگرام داده و نتوانسته در راستای فیلتر صحیح حرکت کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهندس اسماعیل کفاشی یکی از اساتید متخصص برجسته خراسان شمالی در حوزه رسانه است؛ وی فارغ التحصیل مهندسی فناوری اطلاعات، گرایش شبکههای کامپیوتری دانشگاه امیر کبیر و در حال سپری کردن دوره دکتری در گرایش امنیت است.
این استاد دانشگاه ضمن فعالیت در حوزههای مختلف فرهنگی و سیاسی، مدتی هم در سازمان بازرگانی خراسان بزرگ، بنیاد مسکن خراسان جنوبی و کمیته امنیت it خراسان شمالی نیز انجام وظیفه کرده و به تازگی نیز مسئولیت سازمان رسانهای سراج در خراسان شمالی را بر عهده گرفته است.
در همین رابطه به سراغ ایشان رفتیم تا در گفتگویی صمیمی، سئوالات خود را در حوزه دانشجویی و رسانهای بپرسیم.
دانشجو: چرا دانشجویان خراسان شمالی علاقه کمی به درس خواندن نشان میدهند؟ ریشه این بی رغبتی کجاست؟
کفاشی: ابتدا بگویم این موضوع فقط مربوط به خراسان شمالی نیست. این عدم فعالیت حتی مختص کشور نیز نیست؛ متاسفانه فعالیت دانشجویی در سطح جهان کاهش پیدا کرده است. دلیل آن هم دسترسی آسان، گسترده و آزاد به اطلاعات است. در زمان دانشجویی خودم چقدر یک تحقیق دشوار بود؟ ما در دانشگاهمان صف پرینتر داشتیم؛ اما الان این گونه نیست. دیگر برای پیدا کردن اطلاعات نیاز به خواندن کتاب نیست. رشد ابزارهای دیجیتال در این بی رغبتی موثر بوده اند. ما یاد گرفته بودیم برای رسیدن به یک هدف تلاش کنیم؛ اما امروز همه چیز در اختیار کودکان قرار دارد و این در دسترس بودن تنبلی و لختی میآورد.
دانشجو: چه عاملی را مانع پیشرفت دانشجویان میدانید؟
کفاشی: این تنبلی خودش عاملیست برای عدم پیشرفت دانشجویان. اگر بخواهیم استانی نیز نگاه کنیم، باید گفت که سطح علمی اساتید استان در شان استان نیست. دانشگاهها نوپا هستند و این باعث شده تا اساتید برجسته کمتری به استان بیایند. از طرفی در استان ما پایه کشاورزی است. پایه استان ما علم و تکنولوژی نیست. این موضوع را در مقایسه با استان خراسان جنوبی که همزمان تاسیس شدند، میتوان مشاهده کرد.
دانشجو: دلیل پیشرفت و برجسته شدن خودتان در بین اساتید را چه میدانید؟
کفاشی: اول بگویم من خودم را موفق نمیدانم. من هنوز اول راه هستم و باید راه زیادی را طی کنیم؛ اما عاملی که باعث شده در بین اساتید برجستهتر شوم کنار گذاشتن تنبلی برای دانشجویان و اجبار آنها به پیروی از سیره خودم بوده که باعث رشد دانشجویان میشود.

دانشجو: از مسئولیت جدیدتان در سازمان سراج بگویید. سراج در چه فضایی ورود کرده است و چه اقداماتی دارد؟
کفاشی: این سازمان در سال ۹۲ تاسیس شد و اعضای آن در بدو تاسیس به نزد رهبر انقلاب رفتند که رهبری گفتند من خیلی منتظر چنین جماعت مردمی انقلابی بودم که دغدغه فضای مجازی داشته باشد. از همان ابتدا هدف کار در فضای مجازی و حرکت در راستای اهداف انقلاب اسلامی بود. سراج در حوزههای مختلفی از جمله سرویسها و خدمات نرم افزاری، بازی و سرگرمی، اپلیکیشنهای موبایل، مرکز داده، مرکز رسانههای تصویری، مرکز رسانههای برخط، مرکز آموزش، مرکز سواد فضای مجازی، آینده پژوهی و فعالیتهای گروهی فعالیت میکند. دورههای مختلفی را در سطوح چندگانه در آینده خواهیم داشت که به زودی اطلاع رسانی آن را خواهید دید.
دانشجو: در فضای استان برای این مجموعه چه اقداماتی انجام شده است؟
کفاشی: ما در استان سعی میکنیم تمام مراکز ذکر شده را در قالب کوچکتر و تفصیلی و با توجه به نیازهای استان بومی سازی کنیم و با تعامل با دیگر نهادهای استان اقدام کنیم. همچنین در حوزههای اشتغال زایی، حمایت از ایدههای برتر و خود اشتغالی گام خواهیم برداشت. در حوزههای سواد فضای مجازی امیدواریم بتوانیم حمایت بین دستگاهی را جلب کنیم و دورههای نخبه پروری را برگزار کنیم. دورههای اپ را به زودی با نگاهی به دانشجویان و فارغ التحصیلان استان برگزار خواهیم کرد. همانطور که می دانید پس از مدیریت و حسابداری، دانشجویان ما در رشتههای فناوری اطلاعات بیشترین آمار را دارند؛ البته بر خلاف نیاز استان که حوزه کشاورزی است. پس باید دانشجویان را جذب کرده و حمایتهای لازم را انجام خواهیم داد.
دانشجو: شما با فیلترینگ تلگرام موافق هستید؟
کفاشی: ما در فضای مجازی به صورت کلی با رویکرد سلبی مخالف هستیم. رویکرد ما باید ایجابی باشد. رهبر انقلاب گفتند باید رویکرد ما به فضای مجازی ایجابی کنش گرای فعال اقتدار آفرین باشد؛ اما وقتی در شرایطی قرار میگیریم که کنش گرایی را از ما گرفته است و از طرفی مردم ما نسبت به آن فضا بی سواد هستند، باید با رویکرد فیلتر مواجه شویم. مثال ساده این است که به یک کودک هیچ گاه چاقو داده نمیشود. در فضای مجازی نیز ابتدا باید آموزشهای لازم را بدهیم و سپس ابزار را در اختیار قرار دهیم. آموزشهای ما در پیام رسانها آموزش آزمون و خطا بوده است. باید آموزشهای بنیادین داده شود. به عنوان مثال آموزش دهیم چرا این پیام رسان تولید شده؟ هدفش چیست؟ چه افرادی پشتش هستند؟ در آمدش از کجاست و سئوالات گسترده دیگر.
دانشجو: دولت در این زمینه چه عملکردی داشته است؟
کفاشی: متاسفانه دولت امکانات بسیار زیادی به تلگرام داده است. در همین روزها از قرارداد محرمانه دولت و مدیر تلگرام رونمایی شد. سرویسهایی مثل cdn ها، پهنای باند اختصاصی و سرویس دهی ارزان قیمت از جمله مواردیست که وقتی به یک پیام رسان داده شود، خود به خود این پیام رسان مطرح میشود. اینها به تلگرام داده شده و درنتیجه کیفیت سرویس دهی تلگرام بسیار بالا رفته است. حال اینها چرا نباید به پیام رسانهای داخلی داده شود؟ دولت شرایط را یکسان کند بعد مقایسه کنیم. سرویسهایی که به تلگرام داده شده است را به پیام رسانهای داخلی بدهیم بعد به کاربر بگوییم مقایسه کن و انتخاب کن.
دانشجو: خطرات تلگرام را چه مواردی میدانید؟
کفاشی: جدای از بیگ دیتاها که باعث رفتارشناسی در حوزههای ملی، منطقهای، شهری و ... میشود، تلگرام فرصت جاسوسی شدیدی را نیز فراهم کرده است. طبق یک تحقیق علمی از بین ۱۰۰ جاسوس شناسایی شده در سه سال گذشته، بالای ۶۵ نفرشان توسط تلگرام طعمه شده اند. یعنی اطلاعاتشان بررسی و تحلیل شده است و مورد طعمه واقع شده اند. به عنوان نمونه یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که در حوزه بیگ دیتا در کانادا مشغول به تحصیل بود، فیلمی را منتشر کرد که در آن اذعان کرد پیشنهادی به من داده شد که گفتند مبلغ مالی خوبی میدهیم و شما در طی چند سال برای ما تحقیق کن. سپس قرارداد بستیم و دانشگاه اعلام کرد باید در یک آزمایشگاه و زیر نظر یک خانم مشغول شوی. بعد از سه سال فهمیدم آن خانم اصلا جزو هیئت علمی دانشگاه نبوده و در آنجا گماشته شده تا با من رابطه برقرار کند. پس از یک سال بلافاصله از موساد تماس گرفتند و گفتند باید با ما همکاری کنی؛ در غیر این صورت فیلمهای ارتباطت را منتشر میکنیم و من مجبور به برقراری ارتباط شدم. سپس در پروژه کوچکی همکاری کردم که بعدها متوجه شدم این پروژه امنیتی بوده و آنها اسم من را به عنوان اعضای محقق این پروژه منتشر کردند و لذا دیگر نمیتوانم به ایران برگردم. خب، این یکی از خطرات کوچک تلگرام است.
دانشجو: آیا فیلتر تلگرام با شکست مواجه شده است؟
کفاشی: خیر، ما قبل از فیلتر ۴۵ میلیون کاربر فعال تلگرام داشتیم که الان این عدد به ۲۲ رسیده است. پس با وجود تمام کارشکنیها بازهم موفق بوده است.
دانشجو: اقدامات دولت در خصوص فیلتر کافی بوده است؟
کفاشی: دولت در راستای فیلتر صحیح حرکت نمیکند. میگویند ما cdnها را از تلگرام گرفته ایم؛ اما درست نیست. شما مطالبه کنید و از دولت بخواهید شما را به مرکز ببرد و ببینید. حال اگر این سرورها را از تلگرام گرفته اند چرا به سرورهای داخلی نمیدهند؟ میگویند میخواهیم وی پی انها را ببندیم. خب چرا این کار را نمیکنند؟ میخواهید انجام دهید مکتوب کنید و دستور دهید تا اجرا شود.
دانشجو: در پایان توصیتان به دانشجو چیست؟
کفاشی: فضای مجازی را دریابید. همچنین خودتان را در فضای مجازی دریابید. باید با توشه و ایمان مناسب به این فضا وارد شد. باید با خودسازی وارد این میدان شد. نه تنها خودسازی معنوی بلکه هم معنوی و هم علمی.
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.