معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رأی قطعی پرونده مرحوم کیارستمی تا دو هفته دیگر صادر میشود، گفت: سال گذشته ۵۶۰۰ شکایت در دادسراهای انتظامی این سازمان از پزشکان ثبت شده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی فتاحی در نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی در ارتباط با پرونده مرحوم کیارستمی اظهارداشت: در پروندههای انتظامی عدالت ایجاب میکند که خیلی به این مسئله توجه نداشته باشیم که شاکی و نقطه مقابل آن چه کسی است.
وی افزود: ما کارها را تخصصی انجام میدهیم و به دنبال این شکایت کارگروه تخصصی تشکیل شد و موضوع در دادسرا مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس ۴ مورد کیفرخواست برای پزشک معالج صادر شد.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در دادگاه تجدید نظر رأی بررسی شد و شاکی نسبت به موضوع اعتراض داشت در نتیجه پرونده به هیأت عالی انتظامی سازمان منتقل شد که نتیجه و رأی قطعی ۲ هفته دیگر صادر میشود که پزشکی قانونی نیز در جریان این مسئله قرار دارد.
فتاحی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر آمار شکایت از پزشکان عنوان کرد: درمان میتواند عارضه داشته باشد که عارضه شکایت ایجاد میکند. ما باید توجه داشته کوچکترین کار درمانی میتواند با عارضه باشد بدون اینکه قصوری رخ دهد.
وی با بیان اینکه ۳ درصد کل اقدامات درمانی دنیا منجر به شکایت میشود، افزود: در ایران ۱۹۸ دادسرای انتظامی داریم که نقطه شروع طرح شکایت است همچنین ۲۰۳ هیأت بدوی که نقش دادگاه را دارد و شامل ۱۳ نفر اعم از قاضی، نماینده پزشکی قانونی و پزشکان رشتههای مختلف است، داریم.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: همچنین در کشور ۳۵ هیأت تجدید نظر وجود دارد و در صورتیکه پرونده به نتیجه نرسد هیأت عالی انتظامی تصمیم نهایی را میگیرد که در تهران این هیأت را فقط داریم.
فتاحی بیان داشت: در سال ۹۶ هر ایرانی ۱۰.۶ بار به مراکز درمانی مراجعه داشته که شامل اقدامات سرپایی و بستری بوده است که ۹۰۰ میلیون بار کار درمانی در سال ۹۶ انجام گرفته که ۰.۱ بار آن (۹ میلیون بار) مربوط به بستری و ۸۹۰ میلیون بار مربوط به مراجعه سرپایی بوده است.
فتاحی خاطرنشان کرد: از ۸۹۰ میلیون بار مراجعه سرپایی ۱۶۰۰ شکایت در دادسراهای انتظامی مطرح شده که ۶۷۰ مورد منجر به محکومیت شده است همچنین از ۹ میلیون بار بستری ۳۹۷۰ مورد شکایت مطرح شده و از این آمار ۱۶۷۰ مورد منجر به محکومیت شد.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: سال گذشته به طور کلی ۵ هزار و ۶۰۰ شکایت در دادسراها ثبت شد که ۴۲ درصد منجر به صدور کیفرخواست و ۵۸ درصد منجر به برائت کادر درمان شد.
فتاحی اظهارداشت: در بخش خدمات سرپایی پزشکان عمومی و دندانپزشکان و در بخش خدمات بستری متخصص زنان، جراحان و بخش ارتوپدی بیشترین شکایت را داشتند البته باید توجه داشت که فراوانی پزشک اورژانس بودن اقدامات و سایر نکات را در این مسئله باید در نظر گرفت.